* حق مسلم ما،رفع تحریم ها هم هست،دولت شانه خالی نکند!
کد خبر : ۲۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲ -21 June 2022
گفته می شود خنثی سازی تحریم های یکی از مهم ترین اولویت دولت است؛علاوه بر این گفته می شود که دولت،اقتصاد مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد.جملاتی که به نظر می رسد حاصل عبرتی است که اصولگرایان تازه به آن رسیده اند و آن این است که «تحریم اثر دارد».

آزادی امروز : گفته می شود خنثی سازی تحریم های یکی از مهم ترین اولویت دولت است؛علاوه بر این گفته می شود که دولت،اقتصاد مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد.جملاتی که به نظر می رسد حاصل عبرتی است که اصولگرایان تازه به آن رسیده اند و آن این است که «تحریم اثر دارد».

آنان امروز دیگر عبرت گرفته اند؛دیگر نمی گویند تحریم ها اثری ندارد؛می گویند تحریم ها اثر دارد،اما راهش فقط رفع تحریم نیست،خنثی سازی تحریم است.سیاست درستی که البته مکانیسم آن مشخص نیست و تحریم دارد اثر خود را همچنان بر زندگی مردم شدید و شدیدتر می کند.شاید یکی از دلایل آن این است که تحریم و اثرش خود را معطل نظر مقام های ما نمی کند. تحریم بر اساس سازکاری که برای آن طراحی شده کار می کند.

روزگاری که چندان دور نیست، در این مملکت دولتی زمام امور را در دست داشت و افرادی او را پشتیبانی می کردند که قطعنامه ها را کاغذ پاره و تحریم ها را نعمت می دانستند؛درست است؛اشتباه نخوانده اید،آنان تحریم ها را نعمت می دانستند و در مقابل،مقاومت مردم را در برابر تحریم ها،دستاورد دولت شان معرفی می کردند؛حال آنکه او که برای ایران تحریم می خرید،رویکرد آن دولت اصولگرا بود و آن مقاومتی که مردم با جان و زندگی خود در مقابل تحریم ها می کردند را به نام خود سیاهه می کردند.

رصد حرکت دولت کنونی نیز،مردم و صاحبنظران را نگران کرده است.از دست دادن فرصت های غیر قابل بازگشت مذاکراتی و تبلیغ مقاومت به نام مردم و به کام یک جریان سیاسی،همان رویکردی است که زندگی مردم امروز ایران را تا بدین جا تنزل داده است.

دولت و حامیانش باید بدانند که رفع تحریم در کنار هر تدبیر دیگری وظیفه دولت است؛طوری با افکار عمومی بازی نشود که قطعنامه و تحریم دوباره ارزش تلقی شود و دولتی که ناتوان در رفع تحریم ها باشد را ستایش کنند. دولت هر روز و لحظه ای که در رفع تحریم ها کوتاهی کند و از خود ناتوانی نشان دهد،مستقیما زندگی مردم و آینده کشور را هدف قرار داده است.

توافقی که بیش از یک سال پیش در دسترس بوده،اکنون آن هم در دسترس نیست و گویا دولت رفع تحریم را وظیفه و مسئولیت خود تلقی نمی کند.مرور رویکرد دولت در زمینه احیای برجام و رفع تحریم ها به گونه ای است که گویا دولت رفع تحریم ها را امری می داند که اگر محقق شد؛چه بهتر و اگر هم نشد؛اتفاق خاصی نیفتاده است.

همه نکته در این است که اگر دولت رفع تحریم ها رو وظیفه خود نداند،اگر تلاش برای رفع تحریم را اولویت خود نداند و اگر قطعنامه و تحریم های جدید را جدی نگیرد؛کشور مجددا به دورانی بازخواهد گشت که جبرا در رسانه های رسمی آن،تحریم را دستاورد و نعمت معرفی خواهند کرد؛زندگی مردم و آینده کشور نیز همچنان در حال تنزل!

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: