* امید آلمانی‌ها به پیروزی بایدن و کاهش اختلافات برلین-واشنگتن
پ
کد خبر : ۱۹۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸ -24 August 2020
نتیه تازه‌ترین نظرسنجی‌های نشان می‌دهد بیش از ۷۶ درصد آلمانی‌ها انتظار دارند با پیروزی جو بایدن در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، روابط نه چندان مطلوب کشورشان با آمریکا بهبود یابد.
به گزارش «آزادی» ، در یک نظرسنجی مشخص شده است که ۷۶ درصد آلمانی‌ها فکر می‌کنند روابط اروپا با آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ به سردی گراییده و تحت رهبری «جو بایدن» دموکرات بهبود می‌یابد. پیش از این نیز یک نظرسنجی دیگر نشان داده بود که اعتماد آلمان به «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا نسبتا کم است.

به گزارش نشریه سیاست خارجی پولیتیک بین الملل آلمان، بیش از سه چهارم آلمانی‌ها پیش بینی می‌کنند که اگر بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر (آبان) پیروز شود، روابط میان ایالات متحده و اروپا بهبود خواهد یافت.

در ادامه مطلب درج شده در این خبرگزاری آلمانی آمده است: نظرسنجی فورسا، Forsa، هم که از میان یک هزار و ۹ نفر انجام شده بود، نشان داد ۷۶ آلمانی‌ها انتظار دارند روابط آمریکا و اروپا تحت رهبری بایدن بهبود یابد و ۱۵ درصد انتظار تغییر قابل توجهی ندارند. از این میان تنها ۳ درصد انتظار دارند که روابط بدتر شود.

بایدن روز پنجشنبه نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در همایش کنوانسیون ملی حزب دموکرات پذیرفت. بسیاری از رای دهندگان آمریکایی که پیش از این تمایلی به بایدن نشان نداده بودند، اکنون با دیدن «کامالا هریس» سناتور کالیفرنیا در کنار وی، نظر خود را تغییر داده‌اند.

از سوی دیگر، در مطالعه‌ای که در ماه ژانویه (دی) توسط اندیشکده تحقیقاتی پیو، Pew، مستقر در واشنگتن انجام گرفت، مشخص شده است اعتماد آلمان به ترامپ نسبتا کم است و تنها ۱۳ درصد آلمانی‌ها نسبت به رهبری وی اعتماد دارند.

ایالات متحده دیگر قابل اعتماد نیست

در یک بررسی جداگانه که سال گذشته توسط بنیاد غیرانتفاعی کربر، Körber، مستقر در هامبورگ انجام شد، مشخص گردید ۸۷ درصد آلمان‌ها بر این باور هستند که انتخاب مجدد ترامپ به روابط آمریکا و آلمان آسیب می‌زند.

یک مطالعه مشترک توسط مرکز پیو و کربر در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) هم نشان داد که نزدیک به دو سوم آلمانی‌ها (۶۴ درصد) روابط آلمان با آمریکا را در شرایط بدی می‌دانند. ۳۵ درصد آلمانی‌ها همکاری کمتری میان برلین و واشنگتن را ترجیح می‌دهند و در مقابل ۲۳ درصد روابط با آمریکا را بزرگترین چالش پیش روی سیاست خارجی آلمان پیش بینی کردند.

یک مطالعه جدید که توسط موسسه تحقیقاتی یوگاو YouGov (یک مرکز تحقیقات بریتانیایی) انجام شده نشان داده است که ۴۷ درصد آلمانی‌ها موافق برنامه آمریکا برای خارج کردن نزدیک به ۱۲ هزار سرباز خود از این کشور اروپایی هستند. در حال حاضر حدود ۳۶ هزار سرباز آمریکایی در آلمان مستقر هستند.

«آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر» وزیر دفاع آلمان نیز در گفتگو با بنیاد کربر گفت: بسیاری از آلمانی‌ها دیگر به‌اندازه گذشته به آمریکا اعتماد ندارد.

نظرسنجی‌ها از میان ۱۱ هزار نفر پاسخ دهنده از ۹ کشور اروپایی که به سفارش شورای روابط بین الملل اروپا (ECFR) انجام شد هم نشان می‌دهد که در همه این کشور‌ها به دلیل نحوه واکنش دولت واشنگتن به شیوع کرونا، دیدگاه منفی فزاینده‌ای شکل گرفته است.
در این نظرسنجی که در ماه آوریل (فروردین) انجام شد، مشخص گردید نزدیک به دو سوم از افراد شرکت کننده در نظرسنجی یادشده از کشور‌های دانمارک، پرتغال، فرانسه، آلمان و اسپانیا، اظهار داشتند که دیدگاه آن‌ها به آمریکا در هنگامه بحران بدتر شده است. به ویژه، در مورد فرانسه و آلمان این وضعیت چشمگیرتر بود؛ به گونه‌ای که ۴۶ درصد فرانسوی‌ها و ۴۲ درصد آلمانی‌ها نظرشان در مورد ایالات متحده با گسترش کرونا و نحوه مقابله ایالات متحده با این ویروس بدتر شده بود.

در این میان، دو کشور لهستان و بلغارستان تنها کشور‌هایی بودند که بیشتر مردم آن‌ها گفته بودند نظرشان درباره آمریکا "تغییری" نکرده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: