* علی بیگدلی: رای نیاوردن قطعنامه آمریکایی حاصل دیپلماسی ایران نیست/ آمریکا حلقه فشار را هر روز تنگ‌تر می‌کند
پ
کد خبر : ۱۹۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹ -16 August 2020

به گزارش «آزادی»، ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق – آمریکا و جمهوری دومینیک- و ۲ رأی مخالف – روسیه و چین- سبب شد که دومین قطعنامه آمریکایی‌ها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به تصویب نرسد. کارشناسان و تحلیل‌گران این نتیجه را شکست سنگینی برای ترامپ ارزیابی کرده‌اند اما معتقدند که این امر به معنی پیروزی ایران نیست.  نتیجه مذکور در نتیجه دیپلماسی ایران به دست نیامده و نتیجه آن نیز اگرچه تاحدی به نفع ایران است اما سبب حل مشکلات اساسی ما نخواهد شد.


علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌المللی در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: « این دومین مرتبه است که آمریکا در این زمینه با شکست مواجه می‌شود و نتیجه آن به نفع ایران است. اما این نتیجه حاصل دیپلماسی ایران نیست بلکه نتیجه اختلافات آمریکا و اعضای دیگر شورای امنیت است. یعنی رفتارهای ناپسند ترامپ سبب شده که جامعه بین المللی نوع نگاه خود را نسبت به این کشور تغییر دهد. در واقع این خودستایی که ترامپ برای آمریکا به وجود آورد موجب ایجاد فاصله بین آمریکا و دیگر کشورهای دنیا شد و نتیجه این فاصله را نیز در جلسه اخیر شورای امنیت دیدیم.»


وی افزود: «نکته جالب در جلسه اخیر شورای امنیت و بررسی پیش‎‌نویش قطعنامه آمریکایی این بود که با توجه به آرای نیازی به استفاده روسیه و چین از حق وتو پیش نیامد. این امر مساله را برای آمریکایی‌ها حاد کرد و سروری و قدرتمند آمریکا را تا حد زیادی تنزل داد. این امر نیز نتیجه اختلافات امریکا با کشورهای دیگر است.» این کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به اینکه اقدامات بعدی آمریکا چه خواهد بود؟ گفت: « مساله قطعنامه 2231 تقریبا تمام شده و ایران حق دارد در مهر ماه دست به خرید اسلحه بزند. اما مساله دیگری که باقی مانده استفاده مکانیسم ماشه است که آمریکا به خاطر خروج از برجام نمی‌تواند در این راستا راسا کاری انجام دهد ونیاز دارد که به اروپایی‌های متوسل شود. اروپایی‌ها هم باید بدون توجه به تصمیمات شورای امنیت تصمیم بگیرند. امر مسلم اما این است که تحریم‌های چهار کانال اتحادیه اروپا، شورای امنیت، کنگره آمریکا و مجلس سنا که قبلا به ایران فشار می‌آورد دیگر قابل اجرا نیست زیرا شورای امنیت با آن مخالفت می‌کند. فقط می‌ماند که کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا ایران را تحریم کند و مشکلاتی را برای ایران به وجود آورد. به طور کلی اما بحث برداشت محدودیت تسلیحاتی به نفع ایران تمام شده است.»


بیگدلی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا از این به بعد اقداماتی مثل توقیف کشتی‌های ایرانی از سوی آمریکا بیشتر مشاهد خواهد شد؟ گفت: « آمریکا قطعا با فروش بنزین ایران به ونزوئلا مخالف است زیرا هر دو کشور مورد تحریم آمریکا هستند و این تجارت به نفع هر دو کشور است. برای همین در همان مرحله اول که پنج کشتی ایرانی به ونزوئلا رفتند در مصاحبه‌ای گفتم که ایران نباید این کار را ادامه دهد و این به نفع ما نیست. الان هم سفیر ایران در ونزوئلا گفته که کشتی‌ها متعلق به ما نیست اما درباره محموله اظهارنظری نشده است. آمریکایی‌ها هم با توجه به سیستم قضایی خودشان مانع حرکت کشتی‌ها شدند. به نظر من آمریکا برای یک نمایش قدرت دست به این کار زده است».


وی همچنین گفت: « به هرحال باید در نظر داشت که آمریکا هر روز حلقه فشار به ایران را تنگ تر می‌کند. همین قرارداد بین اسرائیل و امارات نشان می‌دهد که ایران در حلقه فشار سخت تری است. دشمن درجه یک ما که به دنبال نابودی او بودیم اکنون در یک فاصله ده، پانزده کیلومتری قرار گرفته است و اسرائیل قطعا در آینده نزدیک با کشورهای دیگری مثل بحرین و عمان هم روابط دیپلماتیک برقرار و اقدام به تاسیس پایگاه‌های نظامی خواهد کرد. این قطعا نفوذ امنیتی و نظامی ما را بسیار بسیار تهدید می‌کند و حلقه فشار را تنگ‌تر می‌کند».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: