* بغزیان: پول در کشور ما همیشه داغ بوده است/ بانک مرکزی عامل وضعیت ارز است/ مادامی که دولت تصمیمات تورم‌زا بگیرد، وضع همین است
پ
کد خبر : ۱۸۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷ -14 July 2020

به گزارش «آزادی»، وضعیت اقتصادی روز به روز که نه لحظه به لحظه بدتر می‌شود. هرچه نرخ دلار و سکه و طلا و ... بالاتر می‌رود، مردم بیشتر در تنگنا قرار می‌گیرند و مثبت شدن بازار بورس – با حمایت دولت – نیز دردی را دوا نمی‌کند. در این شرایط شاهدیم که مردم به شدت میل به خرید دارند و گمان می‌کنند هر چه را امروز بخرند بهتر از فردا است. اشتباه هم نمی‌کنند و این پدیده در علم اقتصاد «پول سوزان» یا «پول داغ» نامیده می‌شود.

آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و اقتصاددان در توضیح این پدیده به «آزادی» گفت: « اصطلاح پول سوزان یا پول داغ یعنی اینکه شما می‌خواهید زود از دست پول خلاص شوید. دلیلش نیز این است که پول به خاطر تورم و کاهش ارزش و قدرت خرید در حال سوزاندن دست شما است و می‌خواهید هر چه زودتر آن را به دیگری بدهید.»

وی با تاکید بر اینکه «پول سازان»مختص شرایط فعلی اقتصاد ایران نیست، گفت: « ما همیشه در این وضعیت بوده‌ایم. همیشه این پول در کشور ما داغ بوده است غیر از معدود سال‌هایی که مردم فکر می‌کردند بهتر است پول را نگاه دارند و تورم پایین بوده و کالاها قیمت فزاینده نداشتند. اکثر سال‌ها در کشور ما اما وضعیت چنین بوده است».

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: « اکنون نیز به خاطر تورم و افت ارزش پول مردم تلاش می‌کنند که هر چه سریعتر پول خود را به طلا، ارز، ملک و حتی کالاهای دیگر تبدیل کنند. هرکسی به نوبه خود؛ برای برخی 10 میلیون تومان داغ است و برای دیگری 10 میلیارد تومان . در اصل موضوع اما تفاوتی وجود ندارد».

وی افزود: «اینکه مردم با پول خود چه می‌کنند هم به توان ریسک‌پذیری آنان بستگی دارد. کسی که ریسک پذیرتر است وارد بورس می‌شود و کسی که محافظه‌کارتر است طلا می‌خرد، اما مسلم است که کسی پولش را در بانک نمی‌گذارد. البته ما هم توصیه نمی‌کنیم که کسی معیشت خود را از سود بانکی تامین کند اما ریسک سپرده گذاشتن در بانک صفر است. البته صندوق‌ها سرمایه گذاری هم امن تر هستند و هم بازدهی بالاتری دارند. هیچ یک از این‌‌ها اما به نفع کشور نیست. این‌ها باعث کاهش تورم، افزایش تولید و اشتغال و ... نیست».

بغزیان تاکید کرد: «یکی از نشانه‌های پدیده پول داغ همین است که تولید به صرفه نیست».  این کارشناس مسائل اقتصادی در پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور نیز گفت: «اگر دولت کاری نکند یعنی مسائل را به بازار بسپرد، وضعیت بدتر خواهد شد. اگر بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز دخالت نکند – البته اگر خودش عامل افزایش قیمت نباشد چون برای خود من یقین است که بانک مرکزی عامل تغییر نرخ ارز است نه چهارراه استانبول- وضعیت فعلی ادامه خواهد یافت. تا وقتی هم که دولت تصمیمات تورم‌زا بگیرد و موافق افزایش قیمت باشد، وضعیت همین است».

وی درپاسخ به اینکه آیا دولت به اتخاذ رویکرد فعلی ادامه خواهد داد؟ گفت: « به نظر من بستگی به بحث انتخابات دارد. این وضعیت ربطی به برجام و کرونا ندارد. این‌ها در وخیم شدن اوضاع سهم دارند اما همه کشورها دچار این قضیه هستند. تحریم‌های ما سنگین نشده است اما تصمیماتی که ما گرفتیم، تصمیمات ضد تولیدی بوده است ووضعیت را بدتر کرده است. الان شاهدیم که صادرات زیاد شده اما نه ارز آمده و نه ارزانی. این طور که معلوم است بانک مرکزی نمی‌خواهد اوضاع را تغییر دهد و فقط نظاره می‌کند».

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: