* استقبال هند از تشکیل هیات مذاکره کننده کابل با طالبان
پ
کد خبر : ۱۶۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹ -02 April 2020
دولت هند اقدام "اشرف غنی" رییس جمهوری افغانستان در تشکیل یک هیات ۲۱ نفره برای مذاکره با طلبان را مثبت ارزیابی کرد.
به گزارش «آزادی» ، دولت هند ضمن استقبال از تصمیم اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان برای تشکیل یک هیات مذاکره کننده با طالبان، آن را یک اقدام مثبت در راستای آشتی ملی در این کشور توصیف کرد.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: دهلی تشکیل این هیات مذاکره کننده را یک اقدام مثبت میداند که به برقراری صلح و تامین آینده‌ای باثبات در افغانستان کمک میکند و به نابودی تروریسم در این کشور منجر خواهد شد.

بیانیه وزارت امور خارجه هند در ارتباط با تحولات افغانستان پس از حمایت سازمان‌های بینالمللی و کشور‌های خارجی از تشکیل این هیات منتشر شد.

اگرچه طالبان در ابتدا از تشکیل این هیات حمایت نکرد، اما در روز سهشنبه این گروه یک هیات به پایگاه "بگرام" در نزدیکی کابل اعزام کرد تا درخصوص آزادی اعضای طالبان مذاکره کند.

بر اساس توافق آمریکا با گروه طالبان، دو طرف برای آزادی اعضای این گروه توافق کرده بودند.

اگرچه هند هیات خود را به مراسم امضای توافق صلح میان آمریکا و طالبان فرستاد، اما دهلی در تایید محتوای این توافقنامه و همچنین مذاکره با طالبان محتاط بوده است.

هند نگران افزایش حملات طالبان و گروه تروریستی داعش در افغانستان در میان شیوع ویروس کرونا میباشد؛ در هفته جاری دهلینو تصمیم گرفت تا کنسولگری‌های خود را در دو شهر جلال آباد و هرات تعطیل کرده و دیپلمات‌های خود را به هند منتقل کند.

هند همچنین خواهان تامین امنیت اقلیت سیک در افغانستان است.

هفته گذشته گروه تروریستی داعش عبادتگاه اقلیت سیک در کابل را هدف قرار داد که در این حمله مسلحانه ۲۵ نفر کشته شدند. در جریان بمبگذاری انتحاری سال ۲۰۱۸ در تجمع سیک‌ها و هندو‌ها در شهر جلال‌آباد ولایت ننگر‌ها نیز ۱۹ نفر کشته شدند
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: