* گام سوم در گرو تعهدات برجامی اروپا
پ
کد خبر : ۱۰۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷ -03 September 2019
«ایران آماده اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای است»، «گام سوم کاهش تعهدات ایران؛ چرا اروپا به تعهدات خود عمل نمی‌کند؟»، «مذاکرات تهران-پاریس، شکست تندروهای کاخ سفید» و «آیا باید از این اعداد بترسیم؟» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول ۲۴ ساعت گذشته است.
به گزارش «آزادی» ایران آماده اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای است؛ چهارشنبه عصر برای اجرا یا توقف کاهش تعهدات تصمیم می‌گیریم؛ اگر مذاکرات نتیجه‌بخش باشد، احتمال توقف کاهش تعهدات هسته‌ای وجود دارد

«تابناک»؛ در گفت‌وگو با یک منبع آگاه در مورد اجرای گام سوم آورده است: احتمالا چهارشنبه آخر وقت، موضوعات و تصمیم گیری های مطرح در مذاکرات جاری مورد بحث قرار خواهد گرفت و اگر به نقطه قابل قبول و مورد نظر ما رسیده باشد، احتمالا تصمیم دیگری گرفته خواهد شد؛ اما اگر نتایج مطلوب و مورد نظر ما حاصل نشود، تمامی اقدامات برای اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته ای آماده شده و روز پنجشنبه این موضوع محقق خواهد شد...

جمهوری اسلامی ایران آماده می شود تا در صورت عدم موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک و مشاهده عدم اراده یا توانایی لازم در طرف‌های اروپایی، گام سوم کاهش تعهدات هسته ای اش را اجرایی کند. پنجشنبه هفته جاری مهلت مقرر از سوی ایران برای طرفین باقی مانده در برجام به خصوص اروپایی ها جهت اجرای تعهداتشان ـ مطابق با برنامه جامع اقدام مشترک ـ به پایان می رسد و در صورت عدم انجام اقدامات لازم، ایران باز هم از میزان تعهداتش در برجام خواهد کاست. یک منبع آگاه در گفت و گو با «تابناک» اعلام کرد: گام سوم کاهش تعهدات هسته ای ایران اکنون طراحی و آماده شده است و این گام، قطعا از گام‌های اول و دوم محکم‌تر خواهد بود.

وی افزود: تا الان قرار نیست که هیچ تأخیری در اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته ای جمهوری اسلامی شود و ما مطابق با برنامه آماده ایم تا نسبت به کاهش تعهدات و برداشتن گام سوم در این خصوص عمل کنیم. تا الان هیچ گونه تصمیمی مبنی بر توقف اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته ای گرفته نشده است.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه هم اکنون مذاکراتی در جریان است تا در صورت توافق ایران از اجرای گام سوم تعهدات هسته ای صرف نظر کند و اروپا مطابق با همین موضوع، زمینه را برای فروش نفت ایران و بازگشت پول به کشورمان مهیا سازد، تصریح کرد: اگر توافقی تا قبل از پنجشنبه صورت بگیرد، ممکن است تصمیم دیگری گرفته شود.

وی در عین حال یادآور شد: ما چون هم اکنون در حال مذاکره برای رسیدن به توافقی هستیم که مطابق با آن ایران از حقوق قانونی خود برخوردار باشد و در مقابل نیز به تعهدات برجامی اش عمل کند، صحبت در خصوص اینکه ایران گام سوم کاهش تعهدات هسته ای اش را اجرا خواهد کرد یا نه را به روز پنجشنبه می سپاریم.

این منبع آگاه تأکید کرد: احتمالا چهارشنبه آخر وقت، موضوعات و تصمیم گیری های مطرح در مذاکرات جاری مورد بحث قرار خواهد گرفت و اگر به نقطه قابل قبول و مورد نظر ما رسیده باشد، احتمالا تصمیم دیگری گرفته خواهد شد؛ اما اگر نتایج مطلوب و مورد نظر ما حاصل نشود، تمامی اقدامات برای اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته ای آماده شده و روز پنجشنبه این موضوع محقق خواهد شد.

وی در همین حال تأکید کرد: با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، الان نمی توان دقیق گفت، پنجشنبه گام سوم کاهش تعهدات هسته ای از سوی جمهوری اسلامی ایران برداشته خواهد شد یا خیر. اگر مذاکرات نتیجه بخش باشد، این موضوع احتمالا انجام نمی شود، اما اگر نتیجه دلخواه به دست نیاید، همه چیز از سوی ایران، آماده برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجامی است.

گام سوم کاهش تعهدات ایران؛ چرا اروپا به تعهدات خود عمل نمی‌کند؟

وبسایت خبری فرارو در گفت و گو با مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل سیاسی، آورده است: تنها چهار روز تا پایان التیماتوم ایران به اتحادیه اروپا باقی مانده است. به نظر می‌رسد در برهه کنونی توقعات ایران تا سطح فروش نفت پایین آمده است. مقامات کشورمان می‌گویند اگر این توقعات هم برآورده نشود گام سوم کاهش تعهدات برجامی از دو گام قبلی محکم‌تر خواهد. با وجود کش و قوس‌های فراوان بعد از بیش از یک سال اروپا هنوز هم نتوانسته اقدامی برای تامین منافع مالی ایران صورت دهد. به نظر می‌رسد تهدید آمریکا برای اروپا پررنگ‌تر از التیماتوم ایران باشد.

گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران برداشته می شود؟

روز گذشته علی مطهری پیشنهاد فرانسه برای راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای پیش خرید نفت ایران را تایید کرد. این نماینده مجلس گفت: «مکرون پیشنهاد داده تا در برابر این مبلغ، فعلا جمهوری اسلامی ایران گام سوم خود را اجرا نکند و احتمالا از گام اول و دوم خود هم به جایگاه اولیه در برجام بازگردد.»

ظریف، روحانی، موسوی و ربیعی بارها اعلام کرده اند در صورت اجرای تعهدات اروپایی گام‌های ایران قابل بازگشت خواهد بود. هنوز مشخص نیست ایران پیشنهاد فرانسه را پذیرفته یا نه و قرار است در سفر عراقچی به فرانسه چه مذاکراتی صورت گیرد، ولی با توجه به اظهارات مقام‌های دولتی به نظر می‌رسد احتمال اینکه بازهم اروپا اقدامی عملی انجام ندهد کم نیست.


گام سوم ممکن است ایران را به مساله‌ای که اروپا روی آن حساسیت ویژه‌ای دارد نزدیک کند: نزدیک شدن به «نقطه گریز». اروپایی‌ها مدعی هستند ایران با رسیدن به این نقطه فاصله زیادی با ساخت بمب نخواهد داشت. اروپایی‌ها بارها از ایران خواسته اند به تعهدات برجامی خود پایبند باشد. اما چرا با وجود تاکید اروپا بر حفظ برجام و تلاش‌های مکرر ماکرون اروپا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد خواسته‌های اقتصادی ایران را برآورده کند؟

مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل بین الملل و آینده پژوه با توجه به واقعیت‌های تاریخی معتقد است آمریکا به دلیل استراتژی بلند مدت خود تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا اروپا به ایران نزدیک نشود.

آمریکا؛ مانع مهم اجرای تعهدات برجامی اروپا

این استاد دانشگاه در این زمینه به فرارو گفت: آمریکا بر آن است که مساله ایران را به گونه‌ای به پایان برساند، اما این «گونه» اهمیت دارد. نوع حل شدن مساله ایران و آمریکا در ارتباط با نظم منطقه‌ای و بین الملل از دریچه نگرش آمریکایی است که مانع اصلی شکل گیری این معناست.

او افزود: چند واقعیت را باید به مرور نشست. یک اینکه جهان در حال گذار از نظم بین المللی است. بعد از فروپاشی شوروی، جهان در دوران گذار بحران زا و بحران زی قرار گرفته است و اکنون دیگر حوصله تمام کنشگران و کنشورزان و کنشوران برای این دوران سر آمده است.

مطهرنیا گفت: دوم اینکه سه قطب اصلی در حال رقابت برای شکل دهی و محتوابخشی به نظام بین الملل و نظم آینده آن هستند: آمریکا، اروپا و چین. بقیه قدرت‌ها پیرامونی هستند. فاصله آمریکا با اروپا و چین قابل قبول است و بحران‌های بزرگ نظام بین المللی در حوزه انرژی می‌تواند این فاصله را حفظ کند. بحران انرژی اکنون به نفع آمریکاست.

این استاد دانشگاه افزود: سوم آنکه اتحادیه اروپا و چین در اقتصاد سیاسی بین الملل عجین شده اند. اروپایی‌ها نمی‌توانند خود را از اقتصاد سرمایه داری دور کنند. در این اقتصاد دولت‌ها قدرت متمرکز اقتصادی برای اعمال اراده خود حتی بر شرکت‌های بومی خود را ندارند. پس اتحادیه اروپا با تمام توانی که در خود سراغ دارد نمی‌تواند به اعمال قدرت بر شرکت‌ها و تراست‌ها اروپایی برای همکاری با ایران فشار آورد؛ چرا که همه آن‌ها در نظام اقتصادی جهانی و تحت تاثیر تحریم آمریکا قرار می‌گیرند.


این کارشناس مسائل بین الملل افزود: چهارم اینکه آمریکا اکنون در پی بازتعریف شرکای استراتژیک خود در جهان و وضعیت حرکتی خود از اروپا به سمت آسیا و پس از آن به سمت شرق آسیا است. پس از فروپاشی شوروی آمریکا به فکر ورود به آسیا افتاد تا بتواند هژمونی خود را در قرن ۲۱ حفظ کند. بوش دوم، اوباما و ترامپ هرسه در فکر تحکیم و تثبیت هژمونی آمریکا از منظر بین اللملی هستند. وورد آمریکا به افغانستان و عراق به بهانه ۱۱ سپتامبر نقطه آغاز امر بود و هنوز ادامه دارد. علی رغم سیاست انتقادی اوباما به بوش و ترامپ به اوباما همه به شکلی در فکر تشکیل هژمونی وسیع آمریکا حرکت می‌کنند.

مطهرنیا گفت: آمریکا در فکر تسلط بر نوهارتلند یعنی فلات ایران و حد فاصل خلیج فارس و عدن تا تنگه باب المندب است. ایران برای آمریکا از اهمیت کلیدی برخوردار است و این باعث می‌شود ایران را کنار خود بخواهد نه در مقابلش. آلمان و انگلیس و فرانسه و اسرائیل و اروپا برای آمریکا شرکای حیاتی در چارچوب استراتژی جدید نیستند. کانادا، ژاپن، کره، ایران و استرلیا شرکای جدی استراتژیک خواهند بود و با توجه به تحولات در قرن اخیر و ورود جهان به انقلاب صنعتی پنجم و هوش مصنوعی، آمریکا فهمیده نمی‌تواند از منافع خود در خلیج فارس تا تنگه هرمز تا باب المندب با وجود تغییرات موجود از نظر ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک بگذرد.



مذاکرات تهران-پاریس، شکست تندروهای کاخ سفید

وب سایت خبری عصر ایران در این گزارش آورده است: اگر آمریکای ترامپ به پایداری اینستکس با تزریق سالانه ۱۵ میلیارد دلار رضایت دهد، می‌توان انتظار داشت شرایط کنونی بین ایران و آمریکا بدون افزایش سطح تنش دستکم تا بهار سال ۱۴۰۰ ادامه یابد ولی اگر ترامپ بخواهد جلوی این روند بایستد آن وقت دست به قمار خطرناکی در منطقه زده است ...

مذاکرات هفته‌های گذشته روسای جمهوری ایران و فرانسه بر سر برجام و بقای این توافق بین‌المللی به ارایه پیشنهادهای متقابلی از سوی فرانسه و ایران انجامیده و شاید بتوان سکوت روزهای گذشته ایالات متحده آمریکا را هم، دستکم ناشی از رضایت نسبی واشنگتن برای حصول توافقی بین ایران و اروپایی‌ها (به علاوه روسیه و چین) دانست.


مهم‌ترین نکته‌ای که از میان خبرهای مربوط به مذاکرات تهران- پاریس بر سر برجام، به میان آمده و البته به تایید رسمی مقامات دو کشور نرسیده (اما تکذیب هم نشده است) مساله تزریق اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری از سوی اروپا به سازوکار "اینستکس" است (در ۳ مرحله ۵ میلیارد دلاری) که ظاهرا توجه و نظر مثبت تهران را هم به خود جلب کرده و گفتگوها بر سر چندوچون آن همچنان ادامه دارد.


«محمد جواد ظریف» و معاون او «سید عباس عراقچی» روز دوشنبه (امروز) در مسکو و پاریس هستند تا درباره نحوه زنده نگه داشتن برجام با روسیه و فرانسه رایزنی کنند؛ ظاهرا آن گونه که از شواهد امر بر می‌آید، مذاکرات با فرانسه (درباره مبادلات مالی، فروش نفت و بازگردانده شدن پول آن) بی‌ارتباط با روسیه هم نیست چون روسیه هم عضوی از گروه ۴+۱ طرف مذاکره با ایران است و هم ظاهرا در صورت پیش کشیده شدن فروش نفت و دریافت پول آن می‌تواند همکاری‌هایی با تهران داشته باشد.


سکوت دولت ایالات متحده آمریکا هم در قبال خبرها و گزارش‌های چند هفته اخیر درباره مذاکرات فرانسه و ایران را هم اگر حمل بر رضایت ضمنی واشنگتن از روند مذاکرات ندانیم دستکم می توان گفت که آمریکا به واسطه رییس جمهوری فرانسه از روند مذاکرات اطلاع دارد و نسبت به آن حساسیت منفی ندارد، که در این صورت می‌توان به توافقی نیم بند بین تهران – پاریس و متعاقب آن بین ایران و گروه ۴+۱ بر سر برنداشته شدن گام‌های بیشتر برای کاهش تعهدات برجامی ایران در ازای ارایه برخی امتیازات اقتصادی به ایران، امیدوار بود.


توافقی که بسیار شبیه به توافق مقدماتی ژنو در پاییز سال ۱۳۹۲ و متعاقب ریاست جمهوری حسن روحانی است که بر اساس آن ایران و گروه ۵+۱ توافق کردند در ازای تعلیق موقت تحریم‌های پیشرونده آمریکا، شورای امنیت و اتحادیه اروپا علیه ایران، به مذاکرات و روند دیپلماسی، شانسی دوباره اعطا کنند و این شانس دوباره که پس از آن نزدیک به ۲ سال ادامه یافت منجر به انعقاد توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» در تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و گروه ۵+۱ شد و این توافق ۶ ماه بعد یعنی از تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۴ مقارن با نخستین روز سال میلادی ۲۰۱۶، به مورد اجرا درآمد.


در شرایط کنونی هم به نظر می‌رسد تهران و واشنگتن با بی‌میلی به انجام مذاکرات مستقیم و گسترده بر سر موضوعات برجامی و غیربرجامی، بدون اینکه قصد افزایش تنش بین خود را داشته باشند مترصد نتایج انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه سال ۱۳۹۹ آمریکا خواهند ماند. .این بدان معناست که دستکم تا بهار سال ۱۴۰۰ وضعیت "کجدار و مریز" در روابط ایران و آمریکا و موضوع تحریم‌ها ادامه خواهد یافت و در صورتی که ترامپ پیروز انتخابات آتی باشد احتمالا تهران و واشنگتن خود را مهیای مذاکراتی خواهند کرد؛ مذاکراتی که از موضع برتر برای آمریکا انجام خواهد شد؛ اما در صورتی که ترامپ با کاخ سفید خداحافظی کند این مذاکره احتمالی از موضعی بهتر برای ایران، بین ایران و رییس جمهوری دموکرات بعدی آمریکا خواهد بود.

آیا باید از این اعداد بترسیم؟

وبسایت خبری خبرآنلاین با اشاره به آمار عجیب از تعداد کارتخوان و تراکنش‌های الکترونیک در ایران؛ گزارش داد: در کمال ناباوری بررسی امارهای بانک تسویه جهانی نشان‌می‌دهد ایران از نظر تعداد کارتخوان، تعداد تراکنش و سرانه کارتخوان به تراکنش رتبه‌های عجیب و غریبی در دنیا دارد.

بانک تسویه جهانی به صورت مداوم آمارهای پولی و بانکی کشورهای مختلف را منتشر می‌کند که بخشی از این آمارها مربوط به سرویس‌ها و ابزارهای پرداخت‌های خرد است.

بررسی وضعیت سیستم پرداخت کارتی در این آمارها می‌تواند نشان‌دهد آیین ابزارها تا حد در کشور ما به صورت بهینه و مؤثر استفاده می‌شوند. از آنجا که آمارهای بانک تسویه جهانی به سال میلادی ارائه می‌شوند، آخرین آمارهای سالانه ارائه شده توسط این بانک (سال ۲۰۱۶) با آخرین آمار سالانه موجود در خصوص سیستم پرداخت کارتی ایران یعنی سال ۱۳۹۷ باید مورد مقایسه شوند.

ایران؛ سومین کشور پرتراکنشِ دنیا

همانگونه که در نمودار ذیل مشخص است، گذشته از کشورهای چین و آمریکا که در سال ۲۰۱۷ میلادی هرکدام به ترتیب بیش از ۱۲۲ و ۱۱۲ میلیارد تراکنش داشته‌اند، بقیه کشورها در محدوده ۲ الی ۲۵ میلیارد تراکنش سالانه داشته‌اند. ایران با حدود ۲۱ میلیارد تراکنش طی سال ۹۷ در مقام سوم کشورهای پُرتراکنش قرار دارد یعنی پایین‌تر از روسیه و بالاتر از انگلیس و کره جنوبی.

مقام دوم جهان در تعداد کارتخوان‌های فیزیکی

چین با ۳۱ میلیون کارتخوان فیزیکی در رتبه اول جهان در این شاخص قرار دارد و ایران با ۷.۳ میلیون در جایگاه دوم و فراتر از کشورهای برزیل، هند، ایتالیا، ترکیه و انگلستان! باورتان نمی‌شود!؟ اگر بخواهیم این تعداد کارتخوان را نسبت جمعیت ارزیابی کنیم، متاسفانه نمی‌توانیم مقایسه‌ی با چین و آمریکا ارائه نشده است ولی در بین کشورهایی که این شاخص برای آن‌ها ارائه شده، ایران دارای بیشترین مقدار است یعنی ۹۰ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر. سایر کشورهای دارای کمتر از ۵۰ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر هستند.

این آمارها ترسناک است؟

مقایسه شاخص‌های فوق نشان می‌دهد ایران در رده کشورهای با بیشترین تعداد تراکنش پرداخت و بیشترین ابزار کارتخوان فیزیکی است ولی مبلغ نسبتا کمی از پرداخت‌ها را با سیستم پرداخت کارتی پردازش می‌کند. این یعنی سیستم پرداخت کارتی کشور از ظرفیت پردازش مبالغ بیشتر پرداخت‌ها برخوردار بوده و باید سیاست‌های مناسبی برای استفاده بهینه از این ظرفیت بالقوه، اتخاذ شود تا بتوان گفت استفاده درستی از این شبکه می‌شود.

ریشه‌یابی این فراوانی بیش از اندازه در تعداد تراکنش و دستگاه های کارتخوان خیلی پیچیده نیست؛ رایگان بودن استفاده از خدمات شبکه پرداخت اعم از انجام تراکنش، بهره‌مندی از دستگاه کارتخوان، دریافت خدمات پرستاری و... کاربران را چه دارندگان کارت و چه دارندگان کارتخوان را نسبت به شیوه و فرهنگ استفاده از این شبکه بی‌تفاوت کرده است. در واقع برای ما مهم نیست برای چه خریدی، برای پرداخت چه مبلغی و ... از ابزارهای پرداخت الکترونیک استفاده می‌کنیم. غافل از ااینه هزینه‌های ارائه این خدمات به ظاهر رایگان در واقع و در قالب‌های مختلفی مانند هزینه تمام شه تأمین مالی، نرخ تسهیلات بانکی و... به پای ما نوشته می‌شود آن هم به شکلی به شدت ناعادلانه.

عبور از سالار عقیلی کلید خورد!؟

تارنمای خبری فراروی با بیان اینکه چگونه خواننده محبوب اصولگرایان با انتقادات جدی روبه رو شد، گزارش داد: ماجرا از آنجا آغاز شد که ویدئوهایی از کنسرت سالار عقیلی در فضای مجازی منتشر گردید. در این ویدئوها همزمان با اجرای عقیلی زنانی که چهره آنها واضح نیست با انجام حرکات نمایشی او را همراهی می‌کردند. فرزانه کابلی بازیگر سینما و تئاتر و طراح رقص نیز در این کنسرت حضور داشت و مورد تقدیر سالار عقیلی قرار گرفت. پس از آن شایعه شد که فرزانه کابلی در کنسرت عقیلی همراه با آواز او رقصیده است.


روزنامه کیهان در همین رابطه کابلی را متهم به انجام حرکاتی «سخیف» و «مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی» کرد.


کیهان نوشت: «یک زن بازیگر سینما و تئاتر، در کنسرت یکی از خوانندگان دست به رفتاری سخیف زد. این بازیگر که سالهاست به انزوا رانده شده، در حین برگزاری کنسرت سالار عقیلی به روی صحنه رفت و دست به انجام حرکاتی مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی زد.»


این روزنامه افزود: «نکته تاسف‌آور اینکه خواننده یادشده، گویا از پیش از قصد زن بازیگر مطلع بوده است. او در حین اجرا نیز، مانع کار زشت زن بازیگر نشد.»

عبور از سالار عقیلی!؟
خوانندگان موسیقی سنتی به خاطر ماهیت فعالیت خود و البته مواضع آن‌ها بر سر مسائل مختلف، عموما در ساختار قدرت و میان رسانه‌های اصولگرا و بدنه این جریان محبوبیت زیادی ندارند. با این حال اصولگرایان در یک دهه اخیر تلاش کرده اند که برخی از خوانندگان برجسته موسیقی سنتی را جذب کنند.


یکی از این تلاش‌ها در مورد علیرضا افتخاری صورت گرفت. پس از انتخابات جنجالی سال ۸۸ در یک مراسم در حضور محمود احمدی نژاد از افتخاری تقدیر شد. افتخاری نیز در آن مراسم احمدی نژاد را در آغوش گرفت که بازتاب وسیعی داشت و دولت وقت و رسانه‌های نزدیک به آن مانور تبلیغاتی زیادی روی آن دادند.


چندی نگذشت که افتخاری آرام آرام و به دلایل نه چندان روشن از احمدی نژاد و دولت فاصله گرفت، احتمالا به این نتیجه رسیده بود که نزدیک شدن به این طیف هیچ فایده‌ای برای او نداشته است.


پس از جدایی افتخاری، اصولگرایان این بار سرمایه گذاری معنوی و تبلیغاتی خود را متوجه سالار عقیلی کردند، عقیلی نیز به خوبی از این فرصت استفاده کرد و بدون آنکه وارد حواشی سیاسی و جناحی شود با استفاده از امکان‌های تازه اش در قامت یک هنرمند ملی ظاهر شد. البته این رویکرد پیش از این نیز از سوی عقیلی وجود داشت اما در اوایل دهه نود به اوج خود رسید.


او در شرایطی که دیگر خوانندگان برجسته موسیقی سنتی سعی داشتند که از ساختار قدرت فاصله بگیرند، با نزدیک شدن به کانون قدرت بسیاری از پروژه ملی در عرصه موسیقی را اجرا کرد. حالا صدای عقیلی در صداوسیما و در هر کوی برزنی شنیده می‌شود. البته او نیز با وفق دادن خود با استانداردهای صداوسیما در برنامه‌های مختلف حضور پیدا می‌کند.

عقیلی سال ۹۴ گفت و گویی با من و تو داشت که جنجالی شد

اما سالار عقیلی هم در سال‌های اخیر کمی از حامیان قدرتمندش فاصله گرفته است. این اتفاق از سال ۹۴ کلید خورد زمانی عقیلی در لندن با شبکه ماهواره‌ای من و تو گفت و گو کرد و این گفت و گو جنجالی شد. محافل اصولگرا انتقادات زیادی از او کردند. این انتقادات موجب شد که عقیلی به سرعت جبران کند.


او یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری فارس نوشت و در آن تاکید کرد "از آنجائیکه فرد سیاسی نیستم و با گرایش‌های سیاسی شبکه‌های ماهواره‌ای اصولاً آشنایی نداشته و ندارم و هدفم صرفاً ترویج و شناساندن هنرم بوده و هرگز غیر از راه هنر و تلمذ هنر موسیقی اصیل، راه دیگری نپیموده‌ام، سعی‌ام بر این بود که همواره در کشورهای مختلف به‌عنوان سفیر فرهنگی ایران، موسیقی کشور عزیزم را ترویج داده و نیتی به غیر از این نداشتم. "


این توضیحات باعث شد که منتقدان عقیلی از موضع خود عقب نشینی کنند و او بدون حاشیه به کار خود ادامه دهد. اما واکنش‌ها به اتفاقات اخیر کنسرت او با واکنش‌های چهار سال پیش تفاوت دارد. توضیحات عقیلی نیز با چهار سال پیش متفاوت است او حالا از اقدام خود کاملا دفاع می‌کند. لحن و ادبیات هواداران پر نفوذش نیز تغییر کرده و ظاهرا انتظار دارند سالار عقیلی همچنان مطابق استانداردهای موردنظرشان فعالیت کند.


در این شرایط باید دید در ادامه اوضاع همچنان برای سالار عقیلی بر وفق مراد است و یا اینکه اینکه چوب خط خطاهای او پر شده و دوران یکه تازی او در رسانه‌های دولتی و عمومی به عنوان یک خواننده سرشناس موسیقی سنتی به پایان رسیده است؟

بایدها و نبایدهای مبارزه تمام عیار با فساد

فرارو در گفت گو با محمد قلی یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی، آورده است: این روزها مبارزه با فساد در تمامی جنبه‌ها با شدت و جدیت پیگیری می‌شود، بازداشت‌های گسترده، برگزاری دادگاه‌ مبارزه با مفاسد اقتصادی از جمله در پرونده بانک سرمایه و همچنین دستگیری‌های اخیر نظیر بازداشت مدیرعامل ایران خودرو و دو نماینده مجلس در رابطه با فساد در صنعت خودرو از این جمله هستند.


به اعتقاد کارشناسان پیش‌شرط اصلی مبارزه با فساد اقتصادی شفافیت است، تا زمانیکه فعالیت‌های اقتصادی در شرایط مشخص و بدون ابهام انجام نشود، فساد ادامه دار خواهد بود، بنابراین رکن اول مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت در تمام عرصه‌هاست.

در این رابطه مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران از یک مشکل اساسی رنج می‌برد به فرارو گفت: «مشکل اول عدم وجود شفافیت است، مشکل دوم عدم وجود رقایت و رقابت پذیری و مشکل سوم نیز وجود انحصار چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی است.»


مبارزه با فساد باید همه جانبه باشد
وی با اشاره به اینکه باید مبارزه با فساد در همه ابعاد و زمینه‌ها صورت گیرد، افزود: «طی چند وقت گذشته دادگاه بانک سرمایه درحال برگزاری بود ومشاهده کردید، چه سوء استفاده‌هایی صورت گرفت، بطوریکه بدون دریافت تضامین لازم وام‌های میلیاردی در اختیار اشخاص بی صلاحیت قرار گرفته بود.»

پاروکی ادامه داد: «اما در مقابل یک زوج جوان برای دریافت وام ازدواج نیاز به دو ضامن رسمی دارند که در برخی از اوقات افراد از تامین آن ناتوان هستند و این امر مشکلات بسیار زیادی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.»


پازوکی با تاکید بر اینکه مقامات باید قبل از ورود به مسئولیت لیست دارایی‌ها و اموال خود را اعلام کنند، گفت: «در این زمینه کشور افغانستان از ایران جلوتر است و در سایت وزرات دارایی این کشور لیست اموال ودارایی‌های مسئولان سابق و فعلی آن کشور منتشر شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.»


باید ریشه‌های فساد خشکانده شود
محمد قلی یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه علاه طباطبایی در گفتگو با فرارو با تاکید بر اینکه باید ریشه‌های فساد خشکانده شود، اظهار داشت: «برای مبارزه با فساد به صورت ریشه‌ای، باید حاکمیت قانون اجرایی شود، در چنین صورتی بسیاری از مفاسد اقتصادی دیگر تکرار نخواهد داشت.»


وی با اشاره به اینکه عدم شفافیت یکی از سرچشمه‌های ایجاد فساد است، گفت: «زمانیکه در نظام اقتصادی کشور شفافیت وجود نداشته باشد، فساد روی خواهد داد، بنابراین یکی از اقداماتی که می‌بایست در حوزه مبارزه با فساد در دستور کار قرار بگیرد، اصلاح قوانین است، بطوری که مقرراتی وضع شود که شفافیت در صحنه اقتصادی کشور را بیش از پیش نمایان سازد.»


این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه برای مبارزه با فساد باید تصدی‌گری دولت در حوزه اقتصادی کم و کمتر شود، گفت: «در حال حاضر موانع بسیار زیادی بر سر راه فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی وجود دارد، بنابراین لازم است بروکراسی حاکم بر فضای اداری کشور از میان برداشته شود.»


یوسفی ادامه داد: «مجوزهای متعددی که برای هر فعالیت اقتصادی داده می‌شود، هرکدام گلوگاه و ممر ایجاد فساد است، بنابراین هریک از این بروکراسی‌های اداری را باید در فضای کسب و کار به کمترین میزان ممکن رساند، تا شاهد ایجاد شفافیت باشیم.»


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در مبارزه با فساد باید گلوگاه‌ها را شناسایی کرد، بیان داشت: «یکی از مهم ترین مواردی که باید در این زمینه در نظر گرفت، ایجاد شفافیت در اعطای مجوزها است، چراکه یکی از بزرگ‌ترین علل ایجاد فساد همین تعدد ارگان‌ها در اعطای مجوزهای گوناگون و مختلف است.»


دولت باید کوچک شود
وی خاطر نشان ساخت: «بر این اساس باید دولت هرچه بیشتر کوچک شود و امور به دست مردم سپرده شود، این در حالیست که در ادوار گذشته آن طور که باید و شاید به بخش خصوصی بهای چندانی داده نشد و به همین خاطر این بخش نیز نحیف مانده، اما در مقابل آن طی سالیان متمادی بر حجم دولت افزوده و بزرگتر شده است.»


یوسفی با تاکید بر اینکه باید نظارت اجتماعی بر عملکرد مسئولان برای مبارزه با فساد شکل بگیرد، افزود: «در این رابطه رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار تاثیرگذاری را بر عهده بگیرند، چرا که اصحاب رسانه‌ با توجه به موقعیتی که از آن برخوردار هستند، باید بر عملکرد مسئولین نظارت داشته باشند تا اگر آن‌ها فسادی را رقم زدند، آن‌ را رسانه‌ای کنند.»

احتمال خروج ترامپ از خاورمیانه، نتانیاهو را نگران کرده بود؛ اسرائیل در پی ایجاد زمینه ابقای آمریکا در منطقه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گفت و گو با رحمان قهرمان‌پور، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، عنوان کرد: این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، بر این باور است که بنیامین نتانیاهو، به دلیل وضعیت دشواری که خود و حزب متبوعش یعنی «لیکود» در فضای داخلی اسرائیل، در آستانه انتخابات جدید پارلمانی مواجه است، تلاش می‌کند حداکثر استفاده را از دشمن‌هراسی و تهدید در مرزها برای جلب آرای عمومی داشته باشد. بدون تردید، در این زمینه آسان‌ترین راه برای نخست‌وزیر اسرائیل، تحریک حزب الله به گشودن آتش است.

رحمان‌ قهرمان‌پور تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، در ارزیابی خود از تبادل آتش اخیر میان حزب الله با ارتش اسرائیل در مرزهای میان لبنان بر سرزمین‌های اشغالی بر این باور است که بنیامین نتانیاهو، به دلیل وضعیت دشواری که خود و حزب متبوعش یعنی «لیکود» در فضای داخلی اسرائیل، در آستانه انتخابات جدید پارلمانی مواجه است، تلاش می‌کند حداکثر استفاده را از دشمن‌هراسی و تهدید در مرزها برای جلب آرای عمومی داشته باشد. بدون تردید، در این زمینه آسان‌ترین راه برای نخست‌وزیر اسرائیل، تحریک حزب الله به گشودن آتش است تا به افکار عمومی داخلی، این ایده را القاء کند که تنها حزب و رهبری که می‌تواند در برابر چنین حملاتی مقاومت کند، او و حزب لیکود هستند. این رویکرد نتانیاهو، بیشتر بدین دلیل گرفتار شدن او در پرونده فساد اقتصادی است و در صورتی که او نتواند مجدد بر کرسی نخست‌وزیری تکیه کند، احتمالا عواقب سختی از نظر قانونی در انتظار او خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، در بخشی دیگر از گفته‌های خود تاکید کرد: «بعد از ۲۰۱۱ که تحولات انقلابی بخشی از کشورهای عربی را در بر گرفت و در ادامه که «بهار عربی» به «زمستان عربی» تبدیل شد نه تنها موقعیت کشورهای عربی، بلکه موقعیت اسرائیل نیز در منطقه تضعیف شد. این مساله در سطوح مختلف قابل خوانش است. در سطح داخلی، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در مقام بزرگ‌ترین حزب به مشکل برخورد کرده و احزاب کوچک‌تر با افکار دستی‌راستی و تهاجمی ظهور کرده‌اند که زمینه‌ساز تقویت شکاف مذهبی- سکولار شده‌اند. از طرف دیگر، گرایش آمریکا به خروج از منطقه در سال‌های بعد از ۲۰۱۰ و توجه این کشور به شرق آسیا، زمینه‌ساز نگرانی شدید اسرائیلی‌ها شده است. از نظر تل‌آویو، در صورتی که آمریکا از منطقه خارج شود، این دولت در منطقه بخشی از توان مانور خود را از دست خواهد داد و تهدیدات امنیتی علیه این رژیم بیشتر می‌شود. در نتیجه شاهد هستیم نتانیاهو قصد دارد از هر ابزاری برای باقی ماندن واشنگتن در منطقه بهره بگیرد. در موقعیت کنونی نیز از تنش افروزی با حزب‌الله که در نتیجه نگرانی این کشور از تقویت قدرت و جایگاه نیروهای حاضر در محور مقاومت است، قصد دارد مانع از خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه شود.»

قهرمان‌پور در ارتباط با امکان وقوع جنگ فراگیر میان حزب الله و اسرائیل، تصریح کرد: «واقعیت این است که بخشی قابل توجهی از سیاست‌مداران اسرائیلی با درس گرفتن از تجربیات تاریخی همانند جنگ ۳۳ روز غزه، به هیچ عنوان در پی جنگ فراگیر نیستند. در حقیقت، آن‌ها این نکته را فهمیده‌اند که دیگر همانند دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ امکان پیروزی‌های قاطع برای تل‌آویو وجود ندارد. اسرائیلی‌ها در سال‌های بعد از ۱۹۹۰ دیگر در درگیری‌های نظامی پیروز قاطع نیستند و توان نفوذ بدون محدودیت به لبنان و دیگر مناطق را ندارند لذا احتمال جنگ فراگیر در وضعیت کنونی تا حدود زیادی منتفی به نظر می‌رسد.»

سینماگرانی که به ذائقه مردم احترام نمی‌گذارند و طلبکار هستند

وبگاه خبری خبرآنلاین در گفت‌وگو با سیدجمال ساداتیان درباره افت شدید فروش سینمای ایران، آورده است: اکران سینماهای کشور در حالی این روزها پیگیری می‌شود که فیلم‌های روی پرده افت فروش محسوسی را در یک ماه اخیر تجربه کردند و این در حالی‌است که هر ساله در ایام محرم شاهد کاهش فروش فیلم‌ها بودیم و بسیاری از کارشناسان این ریزش را ناشی از توقف اکران فیلم‌های کمدی می‌دانستند.

امسال اما اوضاع متفاوت است و فروش فیلم‌ها دست کم یک ماه پیش از آغاز ماه محرم شیب نزولی را در پیش گرفتند تا جایی که هفته گذشته فروش کلی سینمای ایران با افت ۷۰۰ میلیون تومانی رو به رو شد و فیلم «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی تنها با ۴۴۹ میلیون و ۷۸۳ هزارتومان فروش، صدرنشین گیشه هفتگی بود.

این اتفاق دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد، به همین منظور با سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما که به تازگی اکران فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی با تهیه‌کنندگی او به پایان رسیده است، درباره علل این افت فروش سینما گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید

اعتمادسازی برای مخاطبان سینما بسیار مهم است

از نظر برخی از سینماگران، یکی از دلایل افت فروش سینمای ایران، نبود فیلم کمدی مناسب و مخاطب پسند در ترکیب فیلم‌های روی پرده است، سیدجمال ساداتیان در این‌باره با اشاره به اهمیت اعتمادسازی برای مخاطبان سینمای ایران، گفت: «به نظرم تفاوت زیادی ما بین فیلم‌های طنز و اجتماعی نیست، نکته مهم این است که سازندگان هر دو طیف بتوانند برای مخاطبان سینمای ایران اعتمادسازی کنند. ما الان فیلم‌های طنزی هم روی پرده داریم که نتوانستند اعتماد مخاطب را جلب کنند و به تبع آن فروش قابل توجه و خوبی هم نداشتند.»

او ادامه داد: «مسئله جلب نظر و اعتماد مردم بسیار مهم و اساسی است، ما نمی‌توانیم پای مخاطب را به زور به سینما باز کنیم، درست است که کیفیت سالن‌های سینما برای نمایش فیلم و پذیرایی از علاقه‌مندان قابل اهمیت است اما تجربه نشان داده است وقتی فیلم خوبی روی پرده برود و سالن‌های سینمای خوبی هم در دسترس باشد، مردم به تماشای فیلم‌ها نشسته و از آن اثر استقبال می ‌کنند.»

این سینماگر با تاکید بر اینکه بخش عمده این اتفاق ناشی از تصمیم سینماگران است، توضیح داد: «به نظرم بخشی از این اتفاق به اهالی سینما باز می‌گردد، چرا وقتی می‌دانند اثری را باید تولید کنند که با سلیقه مخاطبان هماهنگ باشد تا بتواند نظراتشان را جلب کند، باز هم به سراغ ساخت فیلمی مبتنی بر عقاید و سلیقه خود می‌روند؟ ما براساس سلایق خود فیلم می‌سازیم و آن وقت مدام گلایه می‌کنیم که مردم به سینماها نمی‌آیند و فیلم‌ها نمی‌فروشند. این مردم همان مخاطبانی هستند که در اکران نوروز امسال حماسه به یادماندنی را رقم زدند و فروش خوبی نصیب سینمای ایران کردند.»

زمان اکران تاثیر محسوسی بر فروش فیلم‌ها ندارد

مدت‌هاست که زمان اکران به امری اساسی و مهم برای سازندگان فیلم‌های سینمایی بدل شده است که رقابتی تنگاتنگ برای رسیدن به این مقصود دارند، ساداتیان نظرش را درباره تاثیر این موضوع بر افت فروش سینمای ایران، اینطور بیان کرد: «به نظر من بحث زمان اکران نه آنکه تاثیر ندارد اما تاثیر محسوسی بر فروش فیلم‌ها نمی‌گذارد و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد فروش ناشی از این موضوع است. وقتی فیلم خوب باشد در هر زمانی می‌فروشد، پیش‌تر می‌گفتند که فیلم‌ها در پاییز و زمستان نمی‌فروشند اما تجربه‌های اخیر نشان داد که وقتی فیلم‌های خوب اکران شدند و با مخاطب ارتباط برقرار کردند توانستند فروش خوبی را هم تجربه کنند.»

من سینماگر هم باید اثری را تولید کنم که بتواند اعتماد مخاطب را جلب کند، پس تمام تقصیر را گردن مردم نیندازیم بلکه به خودمان رجوع کنیم تا اثر قابل قبول بسازیم و بدانیم که ما باید متناسب با ذائقه مردم فیلم بسازیم نه اینکه فکر کنیم هر چه بسازیم را مخاطبان باید تماشا کنند.

او افزود: «من سینماگر هم باید اثری را تولید کنم که بتواند اعتماد مخاطب را جلب کند و او را راضی کند که به تماشایش بنشیند. پس تمام تقصیر را گردن مردم نیندازیم بلکه به خودمان رجوع کنیم تا اثر قابل قبول بسازیم و بدانیم که ما باید متناسب با ذائقه مردم فیلم بسازیم نه اینکه فکر کنیم هر چه بسازیم را مخاطبان باید تماشا کنند.»

تعلیق فدراسیون جودو ایران؛ شایعه یا واقعیت؟

به گزارش وب سایت خبری پارسینه؛ ظاهرا قرار نیست حواشی پیرامون عدم رویارویی سعید ملایی با حریف اسراییلی‌ به این راحتی‌ها به پایان برسد و حالا فدراسیون جهانی جودو نیز به صورت کاملا علنی در حمایت از ملایی، پشت او درآمده است.

حواشی مهاجرت تأمل‌برانگیز سعید ملایی از ایران همچنان ادامه دارد. قهرمان جودوی جهان که در اعتراض به حذف‌های پشت‌سرهمش از رقابت‌های بین‌المللی این رشته به دلیل عدم تقابل با نماینده اسرائیل، این تصمیم را گرفته، حالا حمایت فدراسیون جهانی جودو را در کنار خود می‌بیند. فدراسیون جهانی جودو دیروز نام حساب کاربری توییتر خود را به «من از ملایی حمایت می‌کنم» تغییر داد. این فدراسیون همچنین در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که در طول هفته جاری جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل خواهد داد تا در مورد «آینده جودوی ایران» تصمیم‌گیری کند. فدراسیون جهانی جودو پیش‌تر در مورد عدم رویارویی جودوکاران ایرانی با اسرائیلی‌ها به مسئولان ورزش کشور هشدار داده و تهدید کرده بود که در صورت تکرار این اتفاق جودوی ایران را تعلیق خواهد کرد.

در پی این موضوع رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، شخصا به ملاقات «ویزر»، رئیس فدراسیون جودو، رفت و طی تفاهم‌نامه‌ای این اطمینان را به آنها داد که ایران از این پس طبق منشور المپیک در میادین جهانی رفتار خواهد کرد.

رقابت‌های جودوی قهرمانی جهان ۲۰۱۹ توکیو (انتخابی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰) که هفته پیش برگزار شد، جایی بود که بار دیگر ایران را مقابل اسرائیل قرار داد تا تنش بر سر این مسئله به وجود آید.

آقای بیرانوند! مراقب رفتار و جایگاهت باش/ نیازمند می‌تواند دروازه‌بان اول تیم ملی شود!

مشرق در گفت و گو با سعید عزیزیان، دروازه بان اسبق تیم ملی، عنوان کرده است: حاشیه های ایجاد شده در پایان دیدار تیم های تراکتورسازی و پرسپولیس توسط علیرضا بیرانوند تکرار چند باره وقایع این چنینی طی یک سال گذشته به ویژه پس از بازگشت تیم ملی از مسابقات جام ملتهای آسیا در قطر بود. دروازه بان اصلی تیم ملی کشورمان که در ماه های پس از پایان لیگ هجدهم صحبت از انتقالش به تیم های مطرح لیگ ایتالیا بود این روزها در خطر خروج حکم محرومیت سه جلسه ای اش از حالت تعلیق است.

سعید عزیزیان، دروازه بان اسبق تیم های ملی و پرسپولیس درباره چرای این اتفاقات اظهار داشت: علیرضا بیرانوند قطعا گلر خوبی است که می تواند شماره یک تیم ملی را بپوشد. دروازه بان تیم ملی باید افتادگی خاصی هم داشته باشد. هر بازیکنی وقتی به تیم ملی می رسد باید زود از کوره در نرود. ما سال گذشته هم می دیدیم که از کوره در می رفت و یکی دو بار با تماشاگران پرسپولیس اصطکاک داشت و یکی دو بار هم با بازیکنان حریف درگیر شد. یک مرتبه هم با یک سرباز نیروی انتظامی جر و بحث کرد.

وی افزود: اما الان چون می داند در تیم ملی فیکس است شاید یک مقدار شرایطش را با دیگر گلرهای تیم ملی متفاوت می بیند. او می داند در تیم پرسپولیسی بازی می کند که طرفدار دارد. قبل از شروع فصل هم گفته می شد که از ایتالیا پیشنهاد داشته و چون حالا نرفته فکر می کند خیلی دروازه بان بزرگی شده است. بزرگ‌بینی تا جایی خوب است، ولی اگر از حدش عبور کند مضر می شود.

دروازه بان اسبق پرسپولسی خاطر نشان کرد: بیرانوند باید حواسش را جمع کند و حال و هوایش را تغییر بدهد و فکر نکند که در تیم ملی و پرسپولیس تک است و رقیب ندارد چون تأثیرش را در رفتارهایش می بینیم. شاید او خودش را بالاتر از بقیه می بیند در حالی که باید مراقب جایگاهی که در آن است باشد چون این وضعیت خیلی سخت تر است.

عزیزیان یادآور شد: معتقدم برانکو و دستیارانش در چند سالی که با بیرانوند کار می کردند خوب مقابل این حواشی او ایستادند و نگذاشتند مغرور شود ولی من نمی دانم کالدرون از نظر روحی روانی چه رفتاری با او دارد. البته او مربی بزرگی است و می داند در این موارد چکار کند. بیرانوند اگر می خواهد موفقیت پایدار داشته باشد در درجه اول باید زود از کوره در نرود. خیلی های برای او سنگ اندازی می کنند. کسی به قطاری که می ایستد سنگ پرتاب نمی کند. قطاری که در حرکت است را سنگ می زنند. بیرانوند در حال پیشرفت است و در این وضعیت خیلی ها برایش سنگ اندازی می کنند و خودش هم می داند! ولی باز هم باید بیشتر مراقب رفتارهایش باشد.

محمد مهاجری: کمپین انتخاباتی اصلاح‌طلبان جلوتر است اما اصولگرایان پیروز می‌شوند/ اصلاح‌طلبان به امید معجزه نباشند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز گفت و گو با محمد مهاجری فعال اصولگرا، ‌ آورده است: کمتر از ۵ ماه دیگر ثبت نامه نامزدها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شروع می شود اما آن طور که انتظار می رود فضای سیاسی کشور رقابتی نیست.

اصولگرایان مشغول نهایی کردن کمپین انتخاباتی هستند و اصلاح طلبان هم مردد بین آمدن یا نیامدن. حتی می توان گفت رقابت های درون اردوگاهی بیشتر در فضای رسانه ای خبرساز هستند تا کری خوانی های بین اردوگاهی.

محمد مهاجری فعال اصولگرا معتقد است «در آماده سازی کمپین انتخاباتی اصلاح طلبان از اصولگرایان جلوترند اما این اصولگرایان هستند که در نهایت دوسوم کرسی های مجلس آینده را به دست می آورند».

سردی در فضای سیاسی نمی‌بینم

* به نظر شما چرا برعکس ادوار گذشته انتخابات مجلس، یک کرخی و سردی را در دو جریان سیاسی کشور شاهد هستیم؟ علت این تردیدها را چه می دانید؟

اتفاقا فضا را نه تنها کِرِخ و سرد نمی بینم بلکه هر دو جریان فعال هستند. با توجه به ۵ ماه مانده تا زمان انتخابات، بحث های درون گروهی و آماده سازی افکارعمومی خیلی کمتر از ادوار قبل نیست. نباید انتظار داشت که امروز کنشگری دو جریان همانند شب انتخابات باشد.

اصولگراها در آماده سازی افکارعموم قدری عقب تر از اصلاح طلبان هستند

*در آماده سازی افکارعمومی اصلاح طلبان جلوتر هستند یا اصولگراها؟

به نظرم اصولگراها کارهای درون تشکیلاتی خود را انجام می دهند و فعالیت انتخاباتی شان خیلی بروز و ظهور بیرونی ندارد؛ آنها در مقطع کنونی رویکرد تخریب دولت را دنبال می کنند. اصلاح طلبان هم بیشتر روی حل اختلافات داخلی شان همچون تعریف نقش برای شورای عالی سیاستگذاری، سطح کنشگری افراد و سهم گروه ها متمرکز هستند. در مجموع شاید کار اصولگراها قدری عقب تر از اصلاح طلبان باشد.

اصلاح طلبان به وحدت نمی رسند و اصولگراها با خیال راحت وزن کشی می کنند

*به نظر شما اصولگراها در نهایت حول کدام محور جمع خواهند شد، جامعه روحانیت یا شورای وحدت؟

هیچ کدام. از آنجا که اصلاح طلبان به وحدت نمی رسند اصولگراها نیز با خیال راحت دنبال وزن کشی می روند و به احتمال زیاد به لیست واحد نمی رسند.

*با توجه به اینکه معتقدید اصولگرایان و اصلاح طلبان به لحاظ درون اردوگاهی به وحدت نمی رسند، انتخابات آینده چند قطبی می شود؟

کاملا انتخابات بین اصولگرایان و اصلاح طلبان دو قطبی خواهد بود. هرچند شاید برخی افراد مستقل در شهرهای کوچک با تکیه به طرح مطالبات بومی و محلی و قومی ظهور و بروزهایی داشته باشند اما هرگز خط سوم در کشور ما پا نگرفته است و در این انتخابات هم شکل نخواهد گرفت.

اعتدال و توسعه به تنهایی شانس بالایی در انتخابات داشته باشد

نعمت احمدی: زبان نظامی حزب الله لبنان خود سند معتبر بین‌المللی است / صحبت از حقوق بین‌الملل درباره اسرائیل بی‌معناست / قرار نیست کشوری بتواند به نفتکش ما در آب‌های سوریه است حمله کند

وبسایت خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت و گو با نعمت احمدی، تحلیلگر حقوق بین الملل، آورده است: ماجرای حمله اسرائیل به چند نقطه در عراق، سوریه و در نهایت لبنان، مدتی بود که بسیاری را درباره پاسخ احتمالی طرف‌های درگیر، مشغول به خود کرده بود. در نهایت با حمله اسرائیل به لبنان و شهادت دو تن از لبنانی‌ها در حمله پهپادی این رژیم، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان طی یک سخنرانی قول داد که به زودی در تلافی این حملات، اقدامی نظامی را علیه اسرائیل صورت خواهد داد. تنها چند روز طول کشید تا وعده دبیرکل مقاومت لبنان محقق شود. با این حال رسانه‌های جبهه غربی-عربی پاسخ حزب الله را طوری جلوه دادند که گویا مقصر لبنان بوده است. از طرف دیگر اخیرا تهدیداتی علیه نفتکش ایرانی فروخته شده آدریان که در آب‌های سوریه است، صورت گرفته که خود درخور تامل است. در این دو موضوع به سراغ «نعمت احمدی» کارشناس حقوق بین‌المللی رفتیم و نظر وی را در این رابطه جویا شده‌ایم.

* ما شاهد این بودیم که دو روز قبل تبادل آتش گسترده‌ای میان نیروهای حزب الله لبنان و ارتش اسرائیل صورت گرفت و حزب الله در پاسخ به تجاوز نظامی و شهادت دو تن از شهروندان لبنان توسط اسرائیلی‌ها، یک نفربر نظامی آن‌ها را منهدم و چند منطقه نظامی و شهرک نشین را هدف قرار داد. هفته گذشته پدافند ارتش لبنان نیز به پهبادهای رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. در رسانه‌های بیگانه از آتش افروزی حزب الله گفته‌اند. آیا این پاسخ در عرف روابط بین‌الملل پذیرفته است یا لبنان از مجاری دیگری باید پاسخ می‌داد؟

واقعیت این است که از زمان تشکیل سازمان ملل و خصوصا پس از شکل گیری اسرائیل در یک سرزمین اشغالی و پذیرفته‌شدن آن به عنوان کشور توسط آن سازمان، اسرائیل همواره فرزند خاطی و بی‌قانون شورای امنیت سازمان ملل شناخته شده است. به‌این معنا که دولت اسرائیل به هیچ‌کدام از قطع‌نامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل (اعم از قطع‌نامه‌های الزام‌آور و غیر الزام‌آور) توجه نکرده و هیچکدام را اجرایی نکرده است.

صبحت کردن از قواعد حقوق ملل درباره اسرائیل منطقی نیست و سوال در این رابطه از ابتدا بی‌پاسخ و بی معناست! ما با یک دولتی درحال صحبت هستیم که از مقررات بین‌المللی تمکین نمی‌کند و صرفا به‌مدد وتوی قطعنامه‌های منجر به تحریم و محکومت توسط آمریکا پابرجا مانده است. تاکنون تعداد زیادی قطعنامه علیه اسرائیل صادر شده که تنها یکی از آنها بازگرداندن آواره‌های فلسطینی و بازگشتن به مرزهای قبل از جنگ شش روزه است.

+ پس چه اقدامی در رابطه با این دولت مشروع است؟

زبان نظامی حزب الله لبنان خود سند معتبر بین‌المللی است. این زبان بوده و هست که اسرائیل را با واقعیت روبه‌رو کرده و آن را مجبور کرده به عرف بین‌المللی و برخی مرزها آنهم از سر اجبار پایبند باشد.

* در این میان، بحث نفتکش ایرانی آدریان که کشورمان آن را به مالک خصوصی فروخته است، در آب‌های سوریه درحال پهلو گرفتن است. این درحالی است که این کشتی و ناخدای آن توسط آمریکا تحریم شده است...

در این رابطه، شورای امنیت سازمان ملل متحد مرجع جهانی رسیدگی و تعیین شرایط صلح و جنگ بین کشورهاست و در این پرونده هم شورا می‌تواند ورود کند. شورای امنیت درحال حاضر علیه ایران قطعنامه‌ای صادر نکرده و این تحریم تنها از سوی آمریکاست. از سوی دیگر، تحریم اروپا را داریم که تنها علیه سوریه است و شامل ایران و کشتی نمی‌شود و بخاطر همان تحریم، از حرکت نفتکش به سوی سوریه توسط اروپا جلوگیری به عمل آمد. تحریم آمریکا یکجانبه بوده و چون تنها از سوی یک کشور است، محکومیتی جهانی را دربر ندارد. آمریکا براساس قاعده رفتاری خود که تحریم خریداران نفت ایران است.

* با این اوصاف، اگر ناتو یا اسرائیل بخواهند نسبت به این کشتی تعدی‌ای صورت بگیرد، باتوجه به اینکه در آب‌های سوریه قرار دارد، می‌توان پاسخ و دفاع از این اقدام احتمالی را نیز توسط دولت‌های همسوی منطقه مشروع دانست؟

این کشتی نفتکش فعلا دارای مصونیت است و در حقوق بین‌الملل قرار نیست کشتی‌ای که از مبادلات تجاری با یک یا چند کشور تحریم است، مورد حمله قرار بگیرد و این حمله قطعا خلاف قوانین بین‌المللی است. البته این تنها احتمال است و باید دید در آینده چه می‌شود.

محمد هاشمی رفسنجانی: هاشمی در دستگیری اعضای نهضت آزادی دست نداشت/ هاشمی پیشنهاد ریاست قوه قضائیه را نپذیرفت چون از زندان بدش می‌آمد/ سخنان سرافراز که برای مطرح‌شدن نامش هاشمی را تخریب می‌کند، بی‌اهمیت است

تارنمای خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت و گو با محمد هاشمی رفسنجانی، رئیس اسبق صدا و سیما، ‌ نوشته است: محمد سرافراز در مواضع اخیر خود اکبر هاشمی رفسنجانی را متهم به انتقادناپذیر بودن کرده و گفته است که هاشمی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش تمایل نداشت موردانتقاد قرار بگیرد. درباره نوع نگاه هاشمی رفسنجانی به مقوله توسعه سیاسی همواره اختلاف‌نظرهایی وجود داشته است؛ به‌نحوی‌که برخی باور دارند اولویت هاشمی صرفاً توسعه اقتصادی بود و برای تحقق این مهم گاهش در مقابل روند رشد توسعه سیاسی می‌ایستاد اما در مقابل برخی نیز چنین مدعایی را نادرست می‌دانند و می‌گویند که هاشمی نه‌تنها مانع توسعه سیاسی و توسعه فرهنگی نبود، بلکه مسیر آن را هموار کرد.

رد سخنان سرافراز

محمد هاشمی رفسنجانی باور دارد که سخنان اخیر سرافراز سراسر نادرست است زیرا اکبر هاشمی رفسنجانی هیچ‌گاه مانعی برای اظهارنظر افراد ایجاد نمی‌کرد. او ضمن رد سخنان محمد سرافراز در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» گفت: «در دوره نخست ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی من رئیس صداوسیما بودم؛ زمانی که آقای سرافراز با مدرک دیپلم یک کارمند ساده بود که بعدها خودش از صداوسیما جدا شد و به روزنامه رسالت رفت. در آن زمان به یاد دارم که یک برنامه زنده تلویزیونی و رادیویی هفتگی با ماهیت پرسش و پاسخ داشتیم و بیننده‌ها و شنونده‌ها به‌راحتی تماس می‌گرفتند و نقدها و نظرات خود را مطرح می‌کردند. حتی در سالن کنار مسجد بلال هم یک برنامه تلویزیونی داشتیم که در آن از وزرا و معاونانش دعوت می‌شد و مردم هم در آنجا حاضر می‌شدند و دیدگاه‌های خود را بدون هیچ ملاحظه‌ای می‌گفتند. ما در چنین فضایی کارکردیم و طبیعتاً اگر آقای هاشمی تحمل نقد را نداشت چنین برنامه‌هایی ساخته نمی‌شد. روحیه آقای هاشمی مبتنی بر شنیدن صدای مخالفان بود و حتی این اواخر که تخریب‌ها علیه او بالاگرفته بود و ما از او تقاضا می‌کردیم پاسخ تخریب‌کنندگان را بدهیم، می‌گفت شما به این موضوعات وارد نشوید و بگذارید هرچه می‌خواهند بگویند. شناخت من از آقای هاشمی این است و سخنان آقای سرافراز به‌هیچ‌وجه صحیح نیست».

علل تخریب هاشمی

این فعال سیاسی علل تخریب هاشمی را چنین عنوان کرد: «علت اصلی تخریب آقای هاشمی را باید منظری کلی‌تر بررسی کرد. ایشان فردی بسیار مؤثر در پیروزی و شکل گری انقلاب اسلامی بود. انقلاب اسلامی هم پدیده‌ای بی‌بدیل است که به دلیل اهمیتش دشمنان زیادی دارد. در زمان ریاست من بر سازمان صداوسیما حدود ۷۵ رادیو به زبان فارسی از کشورهایی مانند شوروی، آمریکا، آلبانی و... علیه نظام اسلامی فعالیت می‌کردند. دشمنان چه در داخل و چه در خارج برای تخریب نظام اسلامی در ابتدا شخصیت‌های کلیدی و مؤثر را می‌زنند. وقتی به تاریخ ابتدای انقلاب هم رجوع کنید، می‌بینید که مخالفان نظام شعارهای زننده‌ای علیه آقای خامنه‌ای، مرحوم بهشتی و مرحوم هاشمی می‌دادند و در مقابل هم مردم به حمایت از این سه شخصیت مهم به خیابان‌ها می‌آمدند و شعار می‌دادند. مخالفان نظام و آقای هاشمی در تمام دوران مسئولیت ایشان دست از تخریب برنداشتند و تریبون‌های داخلی و خارجی را به خدمت گرفتند تا این شخصیت مهم سیاسی را تخریب کنند زیرا آن‌ها می‌دانستند که خاک‌ریز اول هاشمی است و اگر از او عبور کنند می‌توانند به تخریب امام و نظام بپردازند. وقتی با چنین دید وسیعی به موضوع نگاه شود، سخنان افرادی که برای مطرح‌شدن نامشان سخنانی می‌زنند، بی‌اهمیت می‌شود».

دستگیری اعضای نهضت آزادی

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا ادعای نهضت آزادی مبنی بر دست داشتن آقای هاشمی در دستگیری تعداد زیادی از فعالان نهضت آزادی پس نگارش نامه‌ای در سال ۶۹ را قبول دارید یا خیر گفت: «به‌هیچ‌وجه این ادعا را قبول ندارم. بعدازآنکه دوره ریاست‌جمهوری آقای هاشمی تمام شد، رهبر انقلاب به او پیشنهاد ریاست قوه قضائیه را دادند. آقای هاشمی به رهبری گفت که اگر من رئیس قوه قضائیه بشوم تمام زندانیان را آزاد می‌کنم زیرا از زندان بدم می‌آید. آیا او با چنین روحیه‌ای می‌توانست باعث دستگیری اعضای نهضت آزادی شده باشد؟ .

عضو شورای نظارت بر صدا و سیما مطرح کرد: مساله تنوع و گستردگی وعاظ ومداحان را در صدا و سیما بررسی می‌کنیم

وبسایت خبری شفقنا در گفت و گو با سید احسان قاضی زاده هاشم، ی عضو شورای نظارت بر صدا و سیما آورده است: وی با تاکید بر اینکه قطعا مساله تنوع و گستردگی وعاظ و مداحان در صدا و سیما را بررسی می‌کنیم اظهار کرد: خوب است صدا و سیما از همه ظرفیت های وعاظ و مداحان مختلفی که در ماه محرم در سراسر کشور فعال هستند استفاده کند.

سید احسان قاضی زاده هاشمی در رابطه با دعوت از تعداد خاصی مداح و وعاظ در مناسبت‌های مختلف توسط صدا و سیما گفت: اگر صدا و سیما در سطح وعاظ و مداحان تنوع زیادی داشته باشد و طیف گسترده‌ای را پوشش دهد مناسب است؛ ما جامعه گسترده ای از وعاظ و مداحان را داریم بنابراین خوب است صدا و سیما از همه ظرفیت های وعاظ و مداحان مختلفی که در ماه محرم در سراسر کشور فعال هستند استفاده کند.

او ادامه داد: ما گزارش های نوبه‌ای از صدا و سیما دریافت می‌کنیم و یکسری از مطالب ما پیش از پخش، جنبه توصیه ای دارد و یک جنبه نظارتی هم پس از پخش داریم. مثلا در خصوص برنامه‌های مناسبتی محرم و صفر نکاتی را به سازمان منعکس کردیم و امیدواریم در ماه محرم و صفر امسال لحاظ شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: قطعا مساله تنوع و گستردگی افراد را در صدا و سیما بررسی می‌کنیم و البته مانند گذشته ارزیابی و بررسی را پس از اتمام این ایام هم خواهیم داشت. جامعه مداحان و روحانیون گسترده‌ای را در سطح کشور داریم که اگر صدا و سیما بتواند آنها را پوشش دهد و در انتخاب آنها به همه اقشار جامعه و نیازهای مخاطبان توجه کند مناسب است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، گام سوم ، تعهدات ، برجام
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: