* رجب صفراف: خبر‌های جعلی علیه ایران و روسیه ادامه دارد
پ
کد خبر : ۱۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲ -20 August 2019
- رجب صفراف صاحبنظر و تحلیلگر سیاسی در روسیه معتقد است که خبر برخی رسانه‌ها در کشور‌های عربی مبنی بر همکاری روسیه و رژیم صهیونیستی برعلیه نیرو‌های نظامی ایران نه تنها جعلی و ساختگی است بلکه با هدف بدبین کردن مردم ایران و روسیه به یکدیگر و کاهش سطح همکاری‌های تهران و مسکو ساخته و پرداخته می‌شود.
به گزارش «آزادی » وی در مسکو به شایعه چند هفته گذشته در برخی مجلات زرد در رسانه‌های کویتی اشاره کرد و گفت: برای مثال در این خصوص به پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل بر فراز ایران اشاره شده بود که ظاهرا در ماه مارس سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاده است و پدافند هوایی ایران نیز نتوانسته آن‌ها را رصد کند.

صفراف ادامه داد: روزنامه کویتی "الجریده" این شبهه را ایجاد کرد و نوشت که جنگنده‌های اف-۳۵ بدون هیچ مانعی بر فراز تهران، کرج، اراک، اصفهان، شیراز و بندر عباس حرکت و از سامانه‌های ضد هوایی و تاسیسات هسته‌ای ایران عکس برداری کردند.

وی گفت: به نوشته روزنامه سامانه‌های اس-۳۰۰ ایران که از روسیه خریداری شده اند نتوانستند این هواپیما‌ها را ردیابی کنند به آن دلیل که روس‌ها کد‌های سری این سامانه‌ها را به اسرائیلی‌ها تحویل داده اند. قابل توجه است که "الجریده" مرتب در خصوص فعالیت‌های ارتش اسرائیل (تزاحال) مطلب منتشر می‌کند درحالی که هیچ یک از آن‌ها در نهایت تایید نمی‌شوند. رسانه‌های ایرانی و حتی عربی بار‌ها این نشریه را به همکاری با مقامات اسرائیلی متهم کرده اند.

صفراف ادامه داد: برد پروازی جنگنده‌های F-۳۵ A. Adir (Mighty) در کل ۲.۲ هزار کیلومتر است، این جنگنده‌ها در قالب اسکادران "Golden Eagle" در پایگاه هوایی نواتیم مستقر هستند. اگر در نظر بگیریم که جنگنده‌های اف-۳۵ در مسیر مستقیم پرواز می‌کردند طول مسیر آن‌ها به ۲.۴ هزار کیلومتر و آنهم فقط در مسیر رفت میرسید. اگر در نظر بگیریم که این هواپیما‌ها در مسیر خود وارد حریم هوایی سوریه نیز شده اند در این صورت طول مسیر آن‌ها بیش از ۲۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد. در کل می‌توان فرض کرد که طول مسیر آن‌ها بیش از ۳ هزار کیلومتر شده است.

وی اظهار داشت: روزنامه کویتی با درک اینکه مطلب احمقانه‌ای منتشر کرده است برای فریب افکار عمومی اعلام کرد که جنگنده‌های اف-۳۵ ظاهرا بر فراز خاک عراق سوختگیری کرده اند. به عقیده نویسنده این مقاله احتمالا هواپیما‌های سوختگیری هم مثل جنگنده‌ها خاصیت رادارگریز داشتند. اما باید دقت داشت که تا به امروز هیچ کشوری در دنیا "تانکر هوایی" نامرئی و رادارگریز تولید نکرده است. این موضوع که چطور اسرائیلی‌ها توانستند هواپیما‌های سوختگیری را بر فراز خاک عراق مخفی کنند به مثال معمای کویتی باقی مانده است.

این صاحبنظر روابط ایران و روسیه معتقد است: شب ۹ جولای سال جاری (سه ماه پس از ادعای روزنامه کویتی) خود اسرائیلی‌ها طی یک اقدامی در واقع اظهارات نشریه کویتی را رد کردند چرا که خبرگزاری اسرائیلی "NZIV" مطلبی منتشر کرد مبنی بر اینکه نیروی هوایی اسرائیل بدون هیچ پنهان کاری امکان ورود به حریم هوایی ایران با دور زدن سامانه‌های اس-۳۰۰ موجود در این کشور را طی تمرین نظامی امتحان کرده است.

وی گفت: در این آزمایش جنگنده اسرائیلی بر فراز منطقه دریای مدیترانه پرواز کرد چرا که یونان هم مانند ایران سامانه پدافند موشکی اس ۳۰۰ دارد، همان روز نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مدعی شد که از این پس دیگر هواپیا‌هایی اسرائیلی می‌توانند به ایران برسند به عبارت دیگر در مارس سال ۲۰۱۸ اسرائیل اصلا چنین امکانی نداشت! در ضمن اگر به گفته روزنامه کویتی هواپیما‌های اسرائیلی سال قبل به حریم هوایی ایران نفوذ کرده بود چه نیازی به برگزاری چنین مانور نظامی برای امتحان امکان عبور از سد سامانه‌های ضد هوایی اس-۳۰۰ بر فراز دریای مدیترانه بود؟ چنین مانور نظامی شبیه مراقبت کردن از گوریل پشمالو پس از روابط نزدیک با ملکه زیبایی جهان است.

صفراف ادامه داد: بدین ترتیب تنها خبر واقعی در این مقاله پر از دروغ و غیر واقعی این بود که امیر سرتیب فرزاد اسماعیلی از سمت فرماندهی پدافند هوایی کنار رفته است و به سمت مشاور و دستیار فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شده است، اما هیچ اشاره‌ای به این مهم نکرده است که در ایران مرتب تغییر سمت فرماندهان نظامی و حتی تغییر وزیر دفاع صورت می‌گیرد و امری طبیعی است.

این صاحبنظر روس معتقد است: شایعه روزنامه کویتی دقیقا تلاشی است برای راه اندازی جنگ رسانه‌ای با هدف ایجاد اختلاف نظر و بی اعتمادی بین مردم ایران و روسیه، تخریب توان و ارزش واقعی سامانه‌های ضد هوایی روسیه و در نهایت کاهش فروش این تسلیحات به خارج از کشور؛ البته دلیل دیگر این شایعه توجیه خرید جنگنده‌های باصطلاح مدرن و رادارگریز اف-۳۵ آمریکایی توسط کشور‌های مختلف جهان است.

وی اظهار داشت: در سال ۱۹۹۹ ایالات متحده آمریکا غرق غرور ناشی از داشتن هواپیما‌هایی نامرئی و رادارگریز اف-۱۱۷ بود. اما اشکالی پیش آمد. نظامی‌های یوگسلاوی از این قضیه خبر نداشتند و در نهایت "بی اطلاعی خود" یکی از این هواپیما‌ها و به اصطلاح معجزه‌های فناوری را سرنگون کردند. امروزه تیکه‌های باقی مانده و تحقیر آمیز این هواپیما در موزه نیکولا تسلا شهر بلگراد قرار دارد و سامانه ضد هوایی اس-۱۲۵ که "هواپیما‌های نامرئی را می‌بیند" در موزه قلعه کالمگدان پایتخت صربستان در معرض دید عموم قرار گرفته است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: