* الحاق اسرائیل به ائتلاف آمریکا علیه ایران در خلیج فارس
پ
کد خبر : ۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰ -07 August 2019
بنا بر گزارشها پس از پیوند با امارات متحده عربی بر سر مخالفت مشترک با نفوذ تهران در خلیج فارس، اسرائیل به طور داوطلبانه در "سایر زمینه های نامشخص" به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده علیه ایران در تنگه هرمز پیوسته و کمکها اطلاعاتی و حمایتی به آن ارائه خواهد کرد.

بنا بر گزارشها پس از پیوند با امارات متحده عربی بر سر مخالفت مشترک با نفوذ تهران در خلیج فارس، اسرائیل به طور داوطلبانه در "سایر زمینه های نامشخص" به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده علیه ایران در تنگه هرمز پیوسته و کمکها اطلاعاتی و حمایتی به آن ارائه خواهد کرد.


به گزارش «آزادی» و به نقل از Ynet News ، وزیر امور خارجه اسرائیل، یسرائیل کاتز روز سه شنبه در جلسه غیر علنی کمیته امور خارجه و دفاع کنست گفته که اسرائیل و امارات متحده عربی در مورد "تهدید ایران" به توافق های اساسی رسیده اند. کاتز همچنین گفته كه وی به این وزارتخانه دستور داده است كه اسرائیل را در مأموریت "پلیسی" به رهبری ایالات متحده علیه ایران گنجانده و افزوده كه مشاركت در این ابتکار روابط اسرائیل را با كشورهای عربی حوزه خلیج فارس بهبود می بخشد.


کاتز گفته که اسرائیل با ایالات متحده و متحدانش در گفتگو درباره اوضاع خلیج فارس شرکت دارد و همچنین در عملیات اطلاعاتی مشارکت خواهد داشت. وی گفت که چنین همکاری هایی بسیار به نفع اسرائیل است زیرا این امر به مهار قدرت و تجاوز ایران کمک میکند.


این در حالی است که ایالات متحده آمریکا در خصوص پیوستن کشورهای ثالث به ائتلافی که اکنون تحت عنوان عملیات «سنتینل» در خلیج فارس تعریف شده است، دچار سردرگمی شده، زیرا کشورهای مختلف و حتی متحدان نزدیک آمریکا نیز از پیوستن به آن خودداری کرده اند.


چندی قبل نشریه پولتیکو عنوان کرد رهبران جهان از تلاش دونالد ترامپ برای ایجاد ائتلاف علیه ایران حمایت نمی‌کنند، که به نوبه خود، پنتاگون را وادار به انجام درخواست‌هایی برای پشتیبانی نظامی در خاورمیانه کرده است. این گزارش بیان کرده که آن‌ها همچنین نگران این هستند که هماهنگی با ایالات متحده در چنین ابتکاری آن‌ها را به جنگ با ایران سوق دهد. این نگرانی‌ها پس از اعمال تحریم‌های ترامپ علیه وزیر امور خارجه ایران در این هفته افزایش یافته است.


به گفته پنتاگون بیش از ۶۰ کشور برای پیوستن به این عملیات دعوت شده اند و تحلیلگران می‌گویند برخی از قدرت‌های منطقه‌ای مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی ممکن است به آن بپیوندند. ناتوانی در همراه کردن سایر کشور‌ها برای پشتیبانی از ایالات متحده، باعث شده است که برخی اعضای دولت ترامپ به سرعت از عملیاتی بودن آن نا امید شوند.


اما اظهارات جدید وزیر امور خارجه اسرائیل دو نکته را در بر دارد. نکته اول پیوستن اسرائیل به شکل رسمی به ائتلاف ضد ایران ترامپ در خلیج فارس است که البته موضوع جدیدی نیست. به عبارت دیگر موضوع همکاری غیر مستقیم و معمولا اطلاعاتی اسرائیل با آمریکا در تمامی موارد امنیتی در منطقه و به ویژه در موضوعاتی که پای ایران در میان باشد، نکته ای مسلم و مسبوق به سابقه است.
اما آنچه در این اظهارات خودنمایی میکند، نوعی ژست تبلیغاتی از سوی اسرائیل برای مخفی کردن دست خالی آمرکیا از همراه ساختن متحدان خود علیه ایران است. در واقع وزیر خارجه اسرائیل با این سعی دارد نشان دهد که عملیات آمریکا در خلیج فارس عملیاتی یک جانبه نخواهد بود.


اما نکته دوم در این گزارش بیشتر حائز اهمیت است و آن هم سخنان کاتز در مورد هماهنگی و انسجام اسرائیل با امارات در مورد تهدید ایران است. این امر از آن روی اهمیت دارد که اخیرا گزارش هایی در خصوص تمایل امارات متحده عربی به سمت ایران منتشر شده بود.


سرآغاز این گزارشها موضوع خروج نیروهای اماراتی از یمن بود و بعد از آن دیدار میان فرمانده کارد ساحلی امارات و فرمانده پلیس مرزی ایران این حدس و گانه ها را به اوج رساند. سرتیپ محمدعلی مصلح الاحبابی - که به زبان فارسی به عنوان محمد علی مصبح الاحبابی شناخته شده است - در تهران و به عنوان بخشی از ششمین دور مذاکرات در مورد همکاری در سراسر تنگه هرمز، که از طریق آن بیش از یک سوم ترافیک نفت دریایی جهان عبور می کند، با سرتیپ قاسم رضایی، بر سر تامین امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس گفتگو کرده بود.


با این حال آنچه مشخص است این که روابط امارات و اسرائیل از قوت و بنیه بیشتری برخوردار است و در میانه تنش های موجود در منطقه تمایل امارات به سوی ایران موضوعی چندان قابل توجه نیست.


چندی قبل روزنامه صهیونیستی معاریو جزئیاتی ار روابط عمیق و همکاری های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل و امارت ابوظبی فاش کرد که به سبب وجود منافع مشترک میان دو طرف در حال تقویت شدن است. این روزنامه نوشته بود: ابوظبی روابطش را با اسرائیل به نحوی گسترش می دهد که گوئی اسرائیل یکی از امارت های مستقل امارات است. این روابط همچنین بر پایه معاملات تسلیحاتی است. زیرا تل آویو به امارات ابوظبی تجهیزات مرتبط با امور اطلاعاتی می فروشد. معاریو افزود: روابط پنهانی ابوظبی و اسرائیل از ۱۵ سال پیش آغاز شده است. دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی تل آویو به شدت تلاش می کنند این روابط را پنهان نگه دارند.


به خوبی میتوان حدس زد که گفته های کاتز در مورد جمع بندی با امارات در مورد تهدید ایران، بر اساس این روابط مخفی چندین و چند ساله ای است که اکنون به مرور رسمی میشود و مساله ای اساسی و بیان کننده ماهیت متغیر توازن در منطقه است.

برچسب ها: خلیج فارس ، ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: