* سیاست های چالش برانگیز در رسانه ملی
پ
کد خبر : ۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲ -07 August 2019
حذف برنامه نود و به تبع آن عادل فردوسی پور در صدا وسیما،‌ مهاجرت مزدک میرزایی به خارج از کشور و در تازه ترین اقدام، پخش ناتمام نشست خبری وزیر امور خارجه کشورمان در شبکه خبر، موجب شد سیاستگذاری ها و عملکرد رسانه ملی از سوی رسانه های داخلی به چالش کشیده شود.
به گزارش «آزادی» در چند ماه اخیر همزمان با حذف عادل فردوسی پور و توقف پخش برنامه نود در صدا و سیما شایعات فراوانی درباره عادل فردوسی پور مطرح شده است،‌چندی پیش شایعه مهاجرت او به انگلیس و پیوستن به شبکه ایران اینترنشنال منتشر گردید که البته از سوی فردوسی پور تکذیب شد اما مدتی بعد مشخص شد مجری که مهاجرت کرده است عادل نبوده و مزدک میرزایی بوده است.

این ماجراها و حواشی موجب شد تا اهالی رسانه نحوه رفتار صداوسیما با چهره‌های محبوب را مورد واکاوی قرار دهند.

در همین فضا جواد خیابانی، گزارشگر فوتبال، از حل شدن اختلاف‌ صدا و سیما با عادل خبر داده و اعلام کرده که عادل فردوسی‌پور به‌زودی به‌عنوان گزارشگر به صدا و سیما بازخواهد گشت، این مهم در رسانه های داخلی با عناوینی چون «عقب نشینی صدا و سیما» و ‌«بازگشت عادل به تلویزیون» ‌بازتاب داده شده و این رسانه ها از تغییر در رویکرد صدا و سیما نوشته اند.

همچنین خودداری صداوسیما از پخش زنده نشست خبری وزیر امورخارجه کشورمان، واکنش های منفی زیادی را درباره این اقدام رسانه ملی برانگیخت و منتقدان، اقدام صدا و سیما در بایکوت ظریف همزمان با تحریم وی از سوی آمریکا را ناشی از کج سلیقگی و سیاسی کاری مدیران شبکه خبر توصیف کردند.

بررسی رسانه های داخلی اعم از روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماها حاکی از آن است که رسانه های اصلاح طلب اقدامات و حواشی اخیر رسانه ملی را مورد توجه قرار داده و در مقابل رسانه های اصولگرا درباره حواشی اخیر صدا و سیما،‌ سکوت کرده اند.

برخی از گزاره های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: صداو سیما نباید مانع از این شود که مسئولان نظام به ویژه در بخش سیاست خارجی صدای خود را بازنشر دهند؛‌ در عدم پخش نشست خبری ظریف کج‌سلیقه‌گی اتفاق افتاد؛ در شرایط فعلی ارسال هر نوع سیگنالی مبتنی بر وجود اختلاف داخلی در کشور به ضرر منافع ملی است؛‌ نمی‌دانم هدف صدا و سیما از تحریم نشست خبری وزیر امور خارجه چه بوده اما هرچه هست قطعا پیام خوبی برای جامعه نخواهد داشت؛‌ صدا و سیما در سیاسی کردن امور و تعمیق بی‌اعتمادی مردم متهم ردیف اول است؛‌ مدیران صداوسیما به این نتیجه رسیده اند برای پیشگیری از وقوع رسوایی تازه در عملکرد خود تجدید نظر کنند.

سانسور کنفرانس خبری ظریف

-به گزارش تارنمای انتخاب ، حسین کنعانی مقدم از فعالان اصول‌گرا و دبیرکل حزب سبز در ارتباط با سانسور خبری و پخش نشدن کامل کنفرانس خبری محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به مناسب روز خبرنگار، از شبکه خبر صدا و سیما تاکید کرد: «در ابتدا لازم است به این مساله توجه داشته باشیم که مشروح کامل این نشست به صورت زنده از شبکه‌ های بین‌المللی، «العالم» و «پرس تی وی»، با ترجمه همزمان پخش شد. در ارتباط با اقدام صدا و سیما می‌توان این مساله را می‌توان مطرح کرد که با توجه به بُعد بین‌المللی بودن نشست به طور کامل پخش نکرده است. صداو سیما نباید مانع از این شود که مسئولان نظام، به ویژه در بخش سیاست خارجی صدای خود را بازنشر دهند. بر این باور هستم که مقداری در عدم پخش نشست خبری ظریف کج‌سلیقه‌گی اتفاق افتاد. »

-احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما در همین رابطه به «ایران آنلاین» گفت: «اساسا پخش زنده برنامه‌ها و سخنرانی‌های وزرا اقدامی متدوال و مرسوم در رسانه ملی نیست و این کار به ندرت و به در برخی استشنائات صورت می‌گیرد.»نماینده مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما با اشاره به اینکه «در شرایط فعلی ارسال هر نوع سیگنالی مبتنی بر وجود اختلاف داخلی در کشور به ضرر منافع ملی است» تاکید کرد: «شکی نیست که رسانه ملی باید در این شرایط به کمک دستگاه دیپلماسی بیاید و هر چند در سال‌های اخیر مقامات دیپلماتیک ایران به کرات از ظرفیت رسانه ملی استفاده کرده‌اند اما در شرایط فعلی تحکیم ارتباط این دو بخش از اهمیت بیشتری برای دفاع از منافع ملی برخوردار است.»

-به گزارش جماران، محسن جلال پور، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران، در کانال تلگرامی خود در مطلبی با تیتر «چه کسی از محبوبیت و نفوذ ظریف می‌ترسد؟» نوشت: «امروز نشست خبری محمد جواد ظریف توسط شبکه خبر تحریم شد و ظاهرا همزمان با سخنرانی او گزارشی درباره بازار پوشاک خانم‌ها پخش کرده‌اند.نمی‌دانم هدف صدا و سیما از تحریم نشست خبری وزیر امور خارجه چه بوده اما هرچه هست، قطعا پیام خوبی برای جامعه نخواهد داشت. امروز به نقل از حسین مرعشی خواندم که « ما کشورمان را بیش از اندازه سیاسی کرده‌ایم» و به نظرم صدا و سیما در سیاسی کردن امور و تعمیق بی‌اعتمادی مردم متهم ردیف اول است.»

بازگشت عادل فردوسی پور به رسانه ملی

-روزنامه ابتکار نوشت: چند ماهی از توقف پخش برنامه نود در تلویزیون ملی ایران می‌گذرد و بعد از آن نیز عادل فردوسی‌پور با غیبت در صدا و سیما حاضر به گزارش هیچ‌کدام از مسابقات مهم فوتبالی در ایران و جهان نشد. غیبتی که مربوط به برخی از اختلاف نظرها با مدیران صدا و سیما مربوط می‌شد. اما جواد خیابانی در گفت‌وگوی اختصاصی خود با سایت آنتن و ورزش سه خبر مهمی به علاقه‌مندان به فوتبال و عادل فردوسی‌پور داد. این گزارشگر سرشناس در بخشی از مصاحبه خود گفت: عادل فردوسی‌پور به تلویزیون برمی‌گردد.خیابانی در ادامه نیز گفت: عادل کاپیتان خوب تیم ما است. حتی من وقتی می‌خواستم بازی ایران و اسپانیا را در جام جهانی گزارش کنم از او پرسیدم که چه کار انجام دهم تا گزارش بهتر شود. حالا هم با فردوسی‌پور ارتباط دارم و از احوال هم با خبر هستیم.

-خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روزنامه خبرورزشی به این موضوع پرداخته و مدعی شد که فردوسی پور بدون برنامه 90 به تلویزیون بر نمی گردد و به نظر می رسد تصمیمش جدی باشد.

-روزنامه آرمان ملی ذیل عنوان «صداوسیما عقب‌نشینی کرد؟ »‌ می نویسد: گفته می‌شود که عادل فردوسی‌پور به تلویزیون باز می‌گردد و به زودی مسابقات فوتبال را گزارش می‌کند، با توجه به بازتاب گسترده مهاجرت مزدک میرزایی ممکن است مدیران صداوسیما به این نتیجه رسیده اند برای پیشگیری از وقوع رسوایی تازه در عملکرد خود تجدید نظر کنند، شاید هم بازگشت فردوسی‌پور به تلویزیون ناشی از اثرگذاری انتقادات و فشارها نسبت به عملکرد صداوسیما است. آیا صداوسیما عقب نشینی کرده است؟ آیا او فضای کار را خواهد داشت و یا اینکه با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد؟ روشن است که او با برنامه نود به تلویزیون باز نمی‌گردد.

ماجرای مهاجرت مزدک میرزایی

مرتضی میرباقری، معاون سیما درباره حواشی رفتن مزدک میرزایی به انگلستان، به ایلنا گفت: «کاری که مزدک میرزایی انجام داد، نه اتفاق حرفه‌ای و نه حتی عام است. اول از همه اینکه ما متاسفیم که ایشان رفته است اما واقعا نبودن کار اساسی در حوزه ورزش، نمی‌تواند دلیل رفتن‌شان باشد.» وی افزود: «این یک اشتباه استراتژیک بوده که آقای میرزایی مرتکب شده است. در واقع به هر صورتی که ما به این موضوع نگاه کنیم، به هیچ وجه به صلاح نبود که چنین تصمیمی بگیرند. آن هم رفتن به شبکه‌ای که عنادش با مردم ایران روشن است. این در واقع یعنی کسی بخواهد در چنین موقعیتی از اینجا برود و در آن شبکه تفکر وهابیت و عربستان سعودی را ترویج کند.»معاون سیمای رسانه ملی درباره شایعه انتقال آرشیو صدا و سیما توسط مزدک میرزایی به خارج از کشور نیز اظهار کرد: آقای میرزایی هیچ چیز را با خود نبردند؛ ایشان قرار بود برنامه‌ای بسازند و برای این کار از مستندهایی استفاده کردند. اگر در نظر بگیریم که آرشیو ما در صدا و سیما هزار باشد، ایشان تنها یک هزارم درصد آن را با خود برده اند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: