* آمریکا با چین توافق امنیتی در اقیانوس آرام امضا کرد
پ
کد خبر : ۹۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶ -05 August 2019
همزمان با افزایش تنش‎‌ها میان پکن و واشنگتن در جنوب شرق آسیا، حال وزیرخارجه آمریکا از احیای پیمان امنیتی با برخی دولت‌های جزیره‌ای در این منطقه خبر داده است.
به گزارش «آزادی» ، «مایک پمپئو»، وزیرخارجه آمریکا روز دوشنبه از انعقاد پیمان امنیت دفاعی با سه کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام خبر داد.

وزیرخارجه آمریکا در نشست مشترک با مقامات بلندپایه و وزرای خارجه سه کشور «میکرونزی»، «جزایر مارشال» و «پالائو» اعلام کرد که بعد از این واشنگتن با امضای توافق امنیتی با سه کشور مذکور از حاکمیت و آن چه او آزادی این کشور‌ها خواند، حمایت خواهد کرد.

براساس توافق منعقد شده میان آمریکا و سه کشور جزیره‌ای در غرب اقیانوس آرام، نظامیان آمریکایی به قلمرو دریایی و هوایی این کشور‌ها دسترسی اختصاصی خواهند داشت.

سه کشور مذکور به دلیل نزدیکی به قلمرو دریایی چین از موقعیت راهبردی در اقیانوس آرام برخوردار هستند و اهمیت آنان همزمان با تشدید تنش‌های اخیر میان واشنگتن و پکن افزایش یافته است.

احیای توافق امنیتی آمریکا و سه کشور مذکور در شرایطی است که پیش از این در سال ۲۰۱۴ توافق پیشین میان این کشور‌ها و واشنگتن به پایان رسیده بوده و در آن زمان نیز تمدید این توافق مورد توجه و درخواست مقامات آمریکایی در دولت اوباما قرار نگرفته بود، اما حال باردیگر با افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن از جمله در حوزه دریای چین، کاخ سفید تجدید و احیای دسترسی آزاد به قلمرو جزایر استراتژیک اقیانوس آرام را مورد توجه قرار داده و از همین رو نیز مایک پمپئو، نخستین وزیرخارجه آمریکاست که به میکرونزی سفر می‌کند.
منبع: مهر
برچسب ها: آزادی ، توافق ، چین ، آمریکا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: