* حذف صفر یک شکست است/ حذف صفر باعث افزایش تورم است
پ
کد خبر : ۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ -04 August 2019
استاد دانشگاه الزهرا گفت: ارزیابی‌های خیلی گسترده‎ و نقد‌های تندی در قالب طنز در شبکه‎های اجتماعی در جریان است و این نارضایتی خیلی گسترده‎ای را رقم خواهد زد و تورم به وضعیت تورمی فعلی خواهند افزود و هزینه‎های بسیار گزافی را بر روی دست دولت و نظام پولی کشور باقی خواهد گذاشت و هیچ نتیجه ملموسی هم اخذ نخواهد شد.
به گزارش مدآرا، حسین راغفر، اقتصاد‎دان و استاد دانشگاه با اشاره به حذف چهار صفر از پول ملی اظهار کرد: به لحاظ نظری گفته می‎شود که حذف صفر از پول ملی خیلی در اقتصاد تغییری ایجاد نمی‎کند، اما تقریبا همه کشور‎هایی که از پول ملی صفر حذف کرده اند با تورم مواجه شدند.
 
وی با تاکید بر این که ضرورت لازم برای حذف صفر از پول ملی کنترل و مهار تورم است گفت: در کشور‎های آمریکای لاتین وقتی نتوانستند تورم را کنترل کنند بعد از چند مدت مجدد چند صفر دیگر را حذف کردند و این فرآیند در بعضی از کشور‎ها چندین بار تکرار شده است و گفته می‎شود که ارزش پول ملی این کشور‌ها در حال افول است.
 
این استاد دانشگاه گفت: اگر قرار است صفر از پول ملی حذف شود؛ ضرورت آن این است که تورم مهار شود که کنترل تورم در ایران عوامل ساختاری دارد به این معنا که این ساختا‎‌های اقتصاد کشور که کاملا وابسطه به منابع، فروش منابع، توزیع نابرابر بین گروه‎های داخل قدرت و حذف جمعیت کثیری از منابع است که این خود به تنهایی موجب رشد نابرابری، رشد فساد اقتصادی، رکود، افزایش هزینه‎های حمل نقل و فلج شدن تولدی به ویژه تولید صنعتی در کشور می‎شود و این پدیده‎ای است که ذات اقتصاد حداقل بیش از یک قرن ایران می‎باشد.
 
راغفر با بیان اینکه ساختار‌های تولید تقویت نشوند کنترل تورم امکان پذیر نیست گفت: در ساختار موجود به نظر من این اقدامی است برای منحرف کردن افکار عمومی از فجایع بزرگی که در اثر سیاست‎های غلط دولت و مجلس به اتفاق هم صورت گرفته است که فقر، فساد، رشد جرم و جرائم به طرز بی سابقه‎ای در کشور ناشی از این سیاست‎ها است که متفقین آن‌ها اتفاقا در قدرت هستند و قرار است این سیاست‎ها را تثبیت کنند.
 
این اقتصاد‎دان افزود: این سیاست‎ها نتایج سنگینی برای اقتصاد کشور رقم خواهد زد و این صحبت‎هایی که می‎کنند هیچ کدام تحقق پیدا نخواهد کرد و چند وقت دیگر اقتصاد کشور مجدد با تورم بزرگی روبرو خواهد شد و دوباره سخن از کاهش دوباره ارزش پول ملی به میان خواهد آمد و این که مجددا به حذف چند صفر دیگر رای خواهند داد؛ از این رو به نظرم این مسئله جوابگوی آنچه که از آن انتظار می‎رود در اقتصاد ایران نیست.
 
راغفر با تاکید بر اینکه این اقدام هزینه‏‌های زیادی را به کشور تحمیل خواهد کرد گفت: در کشوری که ۱۵درصد بزرگسالان آن طبق آمار منابع رسمی بی سواد مطلق هستند؛ این اقدام موجب سردرگمی‎های بسیاری گسترده خواهد شد. در نظام حسابداری کشور باید تغییرات گسترده‎ای صورت گیرد و حجم پولی که الان در کشور وجود دارد باید خارج و تبدیل به پول جدید شود.
 
این استاد دانشگاه الزهرا گفت: ارزیابی‌های خیلی گسترده‎ و نقد‌های تندی در قالب طنز در شبکه‎های اجتماعی در جریان است و این نارضایتی خیلی گسترده‎ای را رقم خواهد زد و تورم به وضعیت تورمی فعلی خواهند افزود و هزینه‎های بسیار گزافی را بر روی دست دولت و نظام پولی کشور باقی خواهد گذاشت و هیچ نتیجه ملموسی هم اخذ نخواهد شد.
 
راغفر در پایان خاطرنشان کرد: مجلس هم در کنار دولت در سیاست‎های نجات بانک‎های فاسدی که صد‎ها هزار میلیارد تومان از پول سپرده‎های مردم را که به آن خیانت کردند و آن‌ها را از بین بردند شریک است و از این رو در واقع باید انتظار داشت از این قیبل اقدامات که در دوره دولت‎های نهم و دهم برای انحراف افکار عمومی هر روز یک بحران فکری را به جامع تزریق می‎کردند؛ دقیقا همان روش در قالب دولت‎های یازدهم و به ویژه دوازدهم و همین طور مجلس کنونی صورت می‌گیرد.
 
این اقتصاد‌دان در پایان گفت: چشم انداز این اقدام روشن است و یک شکست فضاحت بار خواهد بود که بعد هم هر یک مسئولین کشور معلوم نیست کجا هستند و کسی پاسخگو نیست و عوامل امپریالیسم جهانی و توطئه‌های بین المللی و داخلی را مستمسک توجیه این موضوع می‎کنند
برچسب ها: آزادی ، حذف ، صفر ، منحرف
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: