* وزیر امور خارجه تاجیکستان:روابط با ایران بهبود می یابد
پ
کد خبر : ۹۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ -03 August 2019
سراج الدین مهرالدین وزیرامورخارجه تاجیکستان در نشستی مطبوعاتی از بهبود روابط دوشنبه و تهران خبر داد .
به گزارش «آزادی» ، مهرالدین در این نشست تصریح کرد: در ماههای اخیر با سفرهای هیات های دو جانبه و برگزاری دیدارهای مختلف در سطوح گوناگون، مسائل مربوط به تحکیم روابط مورد تاکیدقرار گرفته است.
 
وزیر امور خارجه تاجیکستان، روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را تاریخی، ریشه دار و عمیق توصیف کرد و گفت این روابط با عزم دو کشور بهبود خواهد یافت.
 
وی اظهار داشت: با سعی و تلاش دو طرف ، خط پروازی مشهد - دوشنبه - مشهد فعال شده است و شهروندان تاجیک و ایرانی می توانند به راحتی به دو کشور مسافرت کنند.
 
در چهار سال گذشته به خاطر بروز برخی سو تفاهم‌ها روابط دو کشور تا اندازه‌ای سرد شده بود اما با عزم دو طرف برای گرم شدن روابط، دیدارهای مقام‌های تهران و دوشنبه از چند ماه پیش از سرگرفته شد.
 
در ادامه این دیدارها، به دعوت امامعلی رحمان حسن روحانی برای حضور درکنفرانس "تعادل و اعتماد سازی در آسیا" (سیکا) در دوشنبه حضور یافت.

در آغاز سال جاری بود که بعضی از مقام‌های تاجیکستان و ایران در گفت وگوهای خود پیام دادند، که روابط تهران و دوشنبه در حال گرم شدن است.
 
رئیسان جدید و پیشین مرکز تحقیقات راهبردی ریاست جمهوری تاجیکستان در همان ایام در نشستی مطبوعاتی اعلام کردند که در سال ۲۰۱۹ روابط با جمهوری اسلامی ایران احیا خواهد شد.
 
همچنین امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان نظام الدین زاهدوف معاون سابق وزیر امور خارجه این کشور را به عنوان سفیر دوشنبه در تهران منصوب کرد. محمد تقی صابری معاون سابق وزارت خارجه سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان شد وی با پیام بهبود روابط مأموریت خود را در این کشور آغاز کرد.
 
روابط تهران - دوشنبه از ابتدای استقلال تاجیکستان در سال ۱۹۹۱ درحال رشد بوده است، برسمیت شناختن استقلال تاجیکستان از سوی ایران به عنوان اولین کشور در جهان دلیلی بر این مدعاست.
 
در جریان ناآرامی‌های سال‌های ۱۹۹۷-۱۹۹۲ تاجیکستان، ایران برای رفع این ناآرامی‌ها پا پیش گذاشت و میزبانی چندین دور از مذاکرات صلح تاجیک‌ها را بر عهده گرفت به طوری که یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات صلح به شمار می‌رفت.
 
حضور پررنگ ایران در بازسازی تاجیکستان از جمله در صحنه‌های اقتصادی این کشور هم بر روابط تنگاتنگ دو کشور افزود. احداث ساختمان نیروگاه سنگ‌توده و تونل استقلال از جمله سرمایه گذاری‌های ایران در این کشور هم فرهنگ و هم زبان بوده
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: