* ۱۰۳ میلیون دلار صرف پروژه‌ای ناکام در افغانستان
پ
کد خبر : ۹۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸ -31 July 2019
بر اساس گزارش جدید بازرس ویژه کل برای بازسازی افغانستان (سیگار)، وزارت خارجه آمریکا ۱۰۳ میلیون دلار را برای ساخت یک مجتمع امنیتی در افغانستان هدر داده است.
به گزارش «آزادی» ، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، در گزارش این آژانس آمده، هدر دادن این مبلغ پول برای ساخت چنین سازه‌ای، پیش از متوقف کردن آن صورت گرفته و این در حالی است که هیچ نشانه‌ای از تکمیل این پروژه دیده نمی‌شود.

این پروژه که در ۲۰۱۷ متوقف شد، سه سال زودتر و در بحبوحه افزایش تهدید‌های امنیتی پس از خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان به دستور باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا صورت گرفت. نگهبان‌ها و محفاظ‌هایی که از سوی اداره امنیت دیپلماتیک استخدام شده و مسئول مراقبت از مقام‌ها و ساختمان‌های آمریکایی هستند، در محلی دو مایل دورتر از سفارت آمریکا در کابل مستقر بودند. این محافظ‌ها چهار بار در روز و به صورت هیات همراه این فاصله را طی می‌کردند.

وزارت خارجه آمریکا برای کم کردن خطرات پیش رو، این پروژه را با در نظر گرفتن یک ساختمان جایگزین با عنوان " Camp Eggers" نیم مایل دورتر از سفارت آغاز کرد، اما ساخت آن مستلزم صرف هزینه، تخریب و بازسازی بود، اما مشکلات به زودی خودش را نشان داد. اداره امنیت دیپلماتیک که هیچ تجربه‌ای در مدیریت چنین پروژه‌های بزرگی نداشت، تصمیم گرفت تا قراردادی را که با کمپانی خدمات دفاعی آگیس برای تامین خدمات محافظان دارد، تنظیم کند اگرچه این کمپانی تا به حال چنین کاری را انجام نداده بود. یک مهندس مشاور به صورت جداگانه برای بررسی برنامه‌ها استخدام شد، نسبت به تاخیر‌ها هشدار داد و اعلام کرد که ممکن است این پروژه با هزینه‌های مازاد روبرو شود، اما این مشاوره با بی‌اعتنایی روبرو شد. وزارت خارجه آمریکا این پروژه را ابتدا با مبلغ ۱۷.۳ میلیون دلار ادامه داد و قرار بر این شد تا آن را تنها ظرف ۱۸ ماه در یک منطقه جنگی پایان دهد.

با وجود تاخیر‌ها و تغییراتی که مورد نظر وزارت خارجه آمریکا بود، مواد ساختمان خریداری و تحویل داده شد و پول بیشتری برای نگهداری از آن صرف شد. با وجود نگرانی‌های زیاد، مقام‌های وزارت خارجه آمریکا که بر این پروژه نظارت داشتند، نتوانستند بیش از نوشتن نامه‌هایی که نگرانی خودشان را در آن‌ها مطرح می‌کردند، کاری انجام دهند.

مشاوری که استخدام شده بود، پیشنهاد تعلیق پرداخت پول به آگیس را داد، اما یکی از مقام‌های آمریکایی به بازرسان آژانس سیگار گفت که این یک تعهد است که وزارت خارجه به این کمپانی داده است. این کم کاری تا حدودی برای اجتناب از تاخیر‌های بیشتر بود و این نگرانی را به وجود آورد که این مساله می‌تواند باعث پیچیده شدن روابط با کمپانی آگیس شود.

در ژانویه ۲۰۱۷ که وزارت خارجه آمریکا این پروژه را متوقف کرد، هزینه‌های صرف شده برای این پروژه ۳۱۵ میلیون دلار بود و تنها ۱۰ درصد از کار تکمیل شده بود. حالا قرار است یک ساختمان مسکونی برای محافظان در زمین‌های سفارت ساخته شود، اما این پروژه تا ۲۰۲۳ تکمیل نمی‌شود.

بازرس ویژه کل بازسازی افغانستان پیشنهاد کرده بود تا وزارت خارجه آمریکا شرایط را اعلام کند تا این پروژه‌ها پیش برود. اما وزارت خانه آن را رد کرده و در نامه‌ای به دفتر آژانس سیگار نوشت، این پروژه بیانگر شرایط بسیار منحصر به فردی است و هیچ پروژه دیگری به آن شبیه نیست.

در گزارش آژانس سیگار همچنین به این مساله اشاره شده که دولت آمریکا مدت‌هاست برای تامین امنیت دیپلمات‌های آمریکایی و نیرو‌های مستقر در افغانستان در چالش و تکاپو است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: