* خنثی شدن بزرگ‌ترین عملیات تروریستی در عراق
پ
کد خبر : ۹۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰ -28 July 2019
سازمان اطلاعات عراق از خنثی سازی بزرگ‌ترین عملیات تروریستی سال ۲۰۱۹ در این کشور خبر داده است؛ مسأله ای که نشان می دهد تحرکات زیرپوستی هسته های خفته داعش آغاز شده است.
به گزارش «آزادی» ، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: سازمان اطلاعات عراق به تازگی خبری را اعلام کرده که در صدر اخبار رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته است. درهمین ارتباط، «الصقور الاستخباراتیه» (بازهای اطلاعاتی) وابسته به سازمان اطلاعات عراق اعلام کرد که تروریست‌ها قصد داشته‌اند عملیات‌های بزرگی در بغداد، برخی استان‌های جنوبی و منطقه کردستان عراق انجام دهند.

«ابو علی البصری» رئیس این گروه گفت که این عملیات، بزرگ‌ترین عملیات تروریستی مد نظر تروریست‌ها بوده که خنثی شده است. شبکه خبری «السومریه» به نقل از البصری گزارش داد که این گروه، با هماهنگی با مسئولان سرویس اطلاعاتی داخلی استان‌ها، توانست اهداف تروریستی را مشخص کند و پس از آن، با حملات هوایی یا حملات رو در رو با تروریست‌ها، این اهداف را منهدم کردند.

وی تصریح کرد که «عملیات پیش‌دستانه اخیر باعث شد که ۱۶۰ تروریست در نینوی، بیش از ۴۰ تروریست در بغداد و چهار تروریست در بصره بازداشت شوند». این مسئول اطلاعاتی عراق خاطر نشان کرد که چهار عنصر بازداشتی در بصره، برای انجام عملیات‌های انتحاری با کمربند انفجاری و منفجر کردن موتور سیکلت‌های بمب‌گذاری شده در بغداد، اربیل، بصره و چند استان دیگر، آماده شده بودند. البصری همچنین از همکاری سرویس امنیتی منطقه کردستان در جریان عملیات بازداشت چند متهم قدردانی کرد. این افراد در ماه رمضان گذشته قصد انجام عملیات تروریستی داشتند که ناکام ماندند.

از گزارش‌های منتشر شده توسط سازمان اطلاعات عراق و همچنین اظهارات رئیس این سازمان پر واضح است که بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین عملیات تروریستیِ بقایای تکفیری‌ها در عراق، توسط نیروهای امنیتی این کشور خنثی شده است. میزان و شدت خسارت‌های وارد شده به صفوف بقایای تکفیریها در پی خنثی سازی عملیات آنها در بغداد و مناطق دیگر نیز خود به تنهایی گواه بر این مدعاست و نشان می‌دهد که آنها از مدت‌ها پیش در تدارک انجام چنین عملیاتی برای ایجاد هرج و مرج در عراق بوده‌اند.

اما فارغ از خنثی سازی گسترده‌ترین عملیات تکفیری‌ها در عراق در سال ۲۰۱۹، آنچه که در این میان بیش از پیش به چشم می‌خورد، تحرکات زیرپوستی بقایای عناصر داعش در این کشور است. آماده شدن بقایای تکفیریها در این سطح برای ضربه زدن به امنیت ملی عراق نشان از آن دارد که آنها سلسله تحرکات زیرپوستی خود برای ظهور مجدد در خاک عراق را کلید زده‌اند.

آخرین گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که ایالات متحده آمریکا نیز جهت ایجاد خلل امنیتی در عراق، از بقایای تکفیری‌ها برای ظهور مجدد در این کشور حمایت‌هایی را به عمل آورده است. آمریکایی‌ها علاوه بر عرصه نظامی، در عرصه سیاسی نیز بیکار ننشسته‌اند و همزمان تلاش‌های دیگری را نیز برای ایجاد نا امنی در عراق انجام می‌دهند. ازجمله حربه‌ها و حیله‌های آنها دشمن تراشی برای دولت بغداد است. در واقع، آمریکایی‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها در تلاشی مذبوحانه اینگونه به افکار عمومی القا می‌کنند که برخی جریان‌های منتقدِ دولت بغداد، در صفوف دشمنان آن قرار گرفته‌اند. بدین ترتیب می‌توان گفت که آمریکایی‌ها پروژه «دشمن تراشی» برای دولت را نیز در دستور کار قرار داده‌اند.

این تلاش‌های مبذوحانه درحالی است که چندی پیش دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در واکنش به فرافکنی‌های رسانه‌های بیگانه در این زمینه، با صدور بیانیه‌ای اخبار منتشرشده در این رسانه‌ها مبنی بر اینکه دولت بغداد منتقدان خود را بر نمی تابد، قویاً تکذیب کرد.

از سوی دیگر، آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا مطالبات سیاسی و مردمی که احزاب و جریان‌های سیاسی از یک سوی و اقشار مختلف عراق از سوی دیگر خواستار تحقق آنها هستند، در چارچوبی خارج از فضای دموکراتیک مطرح شده و بدین ترتیب، زمینه برای ایجاد خلل امنیتی در عراق فراهم شود. این درحالی است که احزاب و جریان‌های سیاسیِ حامی دولت و همچنین جریان‌های منتقدِ دولت بغداد قویاً با تحرکات آمریکایی‌ها در این زمینه مخالف هستند و هرگونه حرکت در مسیری خارج از چارچوب دموکراتیک برای بیان مطالبات را مردود می‌دانند.



بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که خواسته اصلی و اساسی ایالات متحده آمریکا سوق دادن احزاب و جریان‌های سیاسی در عراق و همچنین سوق دادن مردم این کشور به سمت خشونت طلبی و خشونت گرایی است تا بدین ترتیب زمینه برای ظهور مجدد داعش فراهم شود. واشنگتن برای پیاده‌سازی این هدف خود درتلاش است تا برخی احزاب را علیه دولت بغداد تحریک کند؛ حال آنکه حتی احزاب منتقد دولت بغداد نیز بر نقد هدفمند سازنده در چارچوب قانون تأکید دارند و حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی در مسیرِ مورد دلخواه آمریکایی‌ها حرکت کنند و عراقِ پساداعش را بار دیگر به ورطه خشونت بکشانند.

بر اساس آنچه که گفته شد، واضح است که تلاش‌های ایالات متحده آمریکا علیه عراق هم در عرصه نظامی یعنی حمایت از بقایای عناصر تکفیری داعش و هم در عرصه سیاسی یعنی تلاش برای ایجاد هرج و مرج در عراق ادامه دارد. اما در هر حال، هوشیاری دولت بغداد و اقشار مختلف مردم عراق و همچنین امتناع احزاب و جریان‌های سیاسی از همراهی با واشنگتن موجب شده است تا جملگیِ تلاش‌های آمریکا در این راستا با شکست مواجه شود.

ناگفته پیداست که هدف اصلی و اساسی آمریکایی‌ها از سلسله اقدامات فوق در عراق به مخاطره انداختن «امنیت ملی» در این کشور است؛ تا بدین ترتیب از این رهگذر زمینه برای نفوذ مجدد داعش در نقاط مختلف عراق فراهم شده و آمریکایی‌ها نیز به بهانه حضور تکفیریها، نفوذ خود در این کشور را تقویت کنند.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: