* فراکسیون امید در مواجه با دولت رودربایستی داشت/ مردم در این دوره به حرف خاتمی گوش نمی‌دهند/ اگر هربار خاتمی دعوت و مردم اجابت کنند که دیگر انتخابات نیست
پ
کد خبر : ۸۸۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ -21 July 2019

چند ماه بیشتر تا انتخابات مجلس باقی نمانده و جریانات سیاسی کشور حسابی به تکاپو افتاده‌اند. اصولگرایان درگیر شکل دادن به سازوکار وحدت آفرین خود هستند و اصلاح طلبان نیز انگار تکلیف خود در مورد مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات را روشن کرده‌اند.

به گزارش «آزادی»، اظهارات اخیر سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات مبنی بر ضرورت فداکاری برای ایران و پای صندوق آمدن همگان به نوعی پرونده «مشارکت مشروط» را بسته و حالا که بزرگان این جریان عزم خود را برای دوباره پای صندوق آوردن مردم جمع کرده‌اند وقت آن است که نگاهی به دستاوردشان در انتخابات قبلی اندازیم. این جریان سیاسی با استفاده از ظرفیت و محبوبیت شخص خاتمی توانست امیدی‌ها را راهی مجلس و شوراهای شهر کند. اعضای این فهرست اما هیچ وقت در ادای دین خود به جریان اصلاح طلب موفق نبوده و بارها این جریان را در سیبل انتقادات قرار دادند. اکنون که حرف از حضور پرشور دیگری است هم بیش از همیشه زیر ذره‌بین قرار دارند. به نحوی که بخری از سیاسیون معتقدند ضعف‌های فراکسیون امید در مجلس به قدری بود که مردم دیگر به حرف خاتمی هم چندان توجه نکنند. 


جلال جلالی‌زاد، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «آزادی» در این‌باره گفت: « هر فراکسیونی در روند فعالیت‌های خود دارای نقاط قوت و ضعفی است. عملکرد فراکسیون‌ها در واقع بستگی به آن دارد که هر یک از اعضای آن چقدر مستقل یا وابسته به جناح سیاسی خاص هستند. لیست امید را نیزمتاسفانه با توجه به مسائلی که در روند تایید صلاحیت‌ها شاهد هستیم نمی توان صد درصد پیرو یک جریان خاص یا فکر و اندیشه خاص دانست.»

وی افزود: «با توجه به وضعی که افراد وارد لیست امید شدند نباید انتظار داشته باشیم که همه یکدست و دارای نشانه‌ها وعلایم خاصی باشد. لیست امید در برخی طرح‌ها و مصوبات مجلس یا موضع گیری‌ها عملکرد مورد پسند داشته است اما در مواردی نیز نتوانستد تصیمات قاطع بگیرند به خصوص در بحث انتخابات روسای کمیسیون‌ها و هیات رئیسه یا حتی سوالات و تذکرهایی که لازم بود به رئیس جمهور و برخی وزرا می‌دادند. به نظر لیست امید گاهی به خاطر برخی از مسائل بیرونی به خصوص در مواجه با دولت دچار رودربایستی‌ها و معذوریت‌هایی بوده و نتوانسته به وظایف خود عمل کند».

فراکسیون امید در مواجه با دولت رودربایستی داشت/ مردم در این دوره به حرف خاتمی گوش نمی‌دهند/ اگر هربار خاتمی دعوت و مردم اجابت کنند که دیگر انتخابات نیست

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: «تا زمانی که نظارت استصوابی باشد، ما هیچ وقت مجلس قدرتمندی نخواهیم داشت که بتواند در سیاست گذاری‌های کشور موفق باشد. مادامی که نماینده بعد از ورود به مجلس به دلایل مختلف مثل علاقه‌مندی به تایید صلاحیت مجدد و ادامه پژوه‌های خود جرات بیان مسائل و مشکلات کشور را نداشته باشد، مجلس ارزشی ندارد و این سیکل معیوب باعث می‌شود که ما هیچ وقت مجلس یا فراکسیون‌های قدرتمندی نداشته باشیم.»جلالی‌زاده خاطر نشان کرد: «همین افرادی که به نام لیست امید وارد مجلس شدند و بعد تغییر موضع دادند به اعتبار اصلاح طلبان خدشه وار کردند و حاصل ادامه این رویه آن است که دیگر اعتباری برای اصلاح طلبان نماند که برخی هم به استفاده از آن وارد مجلس شوند. به نظر من این یک بدعت و سنت بدی است که موجب می‌شود افراد توجه کمتری به مسائل سیاسی کشور داشته باشند».

نماینده مردم در مجلس ششم در واکنش به اظهارات اخیر رئیس دولت اصلاحات مبنی بر ضرورت فداکاری مردم و رای دان همه نیز گفت:‌ «من فکر می‌کنم که مردم در این دوره شاید به حرف آقای خاتمی زیاد گوش ندهند. زیرا مردم دیگر حاضر نیستند با شعار و وعده دهن خود را شیرین کنند. به هر صورت کسی مجبور نیست به کسانی رای دهند که مورد پسند او نیستند. اگر چنین باشد که هر بار آقای خاتمی دعوت کند و مردم هم پاسخ دهند که دیگرانتخابات نیست. شاید در ظاهر زوری نیست اما به نوعی قدرت انتخاب را از من می‌گیرد».

وی ادامه داد: « به نظر من همانطور که آقای تاجزاده گفته بود، اصلاح طلبان باید با شرط وارد شود. یعنی اولا تضمین بگیرند که انتخابات آزاد باشند و مردم افراد را تایید و رد کند. نه اینکه شورای نگهبان با نظارت استصوابی مردم را در تنگنا قرار دهد که میان بد و بدتر انتخابا کنند و این توهین به شعور مردم است».

جلالی‌زاده در پاسخ به اینکه آیا تضمین گرفتن از مجموعه حاکمیت و تغییر رویه شورای نگهبان زیادی آرمانگرایانه نیست؟ گفت: «به هرحال اگر قرار باشد مجلس قدرتمندی داشته باشیم چاره‌ای غیر از برگزاری یک انتخابات آزاد نیست. برای این کار نیز اولا قانون اجرا باید شود. یعنی شورای نگهبان فقط باید جنبه نظارتی بر روند انتخابات باشد و درباره تخلف یا عدم تخلف اظهار نظر کند و حق رد صلاحیت افراد را نداشته باشد. آنچه در قانون آمده و استعلام از مراکز چهارگانه کافی است و اگر این روال و معیار باشد حتما استقبال مردم از انتخابات بیشتر می‌شود. در غیر این صورت نیز انتخابات بسیار ضعیف خواهد شد و مردم هم شرکت نمی‌کنند. این نیز نتیجه‌ای غیر از تشکیل یک مجلس ضعیف که از اعلام نظر، قدرت تصمیم‌گیری و تشخیص مصالح ملی نخواهد داشت».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: