* ابتلای ۵ نفر به تب کریمه کنگو
پ
کد خبر : ۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳ -13 July 2019
معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: عدم رعایت بهداشت فردی و اصول ایمنی عامل ابتلای ۵ نفر از دامداران شهرک دامداران زاهدان به تب کریمه کنگو شده است.
به گزارش «آزادی» ، سید مهدی طباطبایی اظهار داشت: از ابتدای سال تا کنون ۵ نفر از افراد ساکن در شهرک دامداران زاهدان به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی در ذبح و در مواجهه با دام‌ها به تب کریمه کنگو مبتلا شده اند و در حال حاضر اقدامات موفق درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای آنان انجام شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت المهدی و شهرک دامداران زاهدان با هدف بررسی نظام مراقبت بیماری‌ها با اولویت تب کریمه کنگو و با اشاره به اینکه در چند روز اخیر مواردی از بروز بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش شده است، بیان داشت: اقدامات مداخله‌ای حوزه بهداشت و دامپزشکی جهت کنترل و پیشگیری از این بیماری در حال بررسی و اجراست.

وی با اشاره به اینکه عامل اصلی ابتلای به تب کریمه کنگو ترشحات بدنی حیوان و کنه‌های آلوده به بیماری است افزود: بالغ بر ۸ هزار دام شیر ده در شهرک دامداران زاهدان در حوالی محیط‌های مسکونی نگهداری می‌شود که اگر دامداران عزیز موارد ایمنی و حفاظت فردی و بهداشتی را در مواجهه با دام‌ها رعایت نکنند از جهت انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تهدیدی برای سلامت شهروندان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: مشارکت مردم و سازمان‌های ذیربط مهمترین عامل ساماندهی وضعیت دام‌های موجود جهت حفظ سلامت مردم در شهرک دامداران زاهدان خواهد بود.

طباطبایی تصریح کرد: با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و دامپزشکی زاهدان مداخلات آموزشی و عملیاتی جهت پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان ودام با اولویت تب کریمه کنگو در سطح استان اجرائی خواهد شد.

غلامرضا سرگزی، مدیر امور دامی سازمان دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز در مرکز جامع خدمات سلامت المهدی زاهدان واقع در شهرک دامداران گفت: شهرک دامداران زاهدان به طور همزمان محل سکونت صاحبان دام‌ها و نگهداری دام است که این موضوع اقدامات سم پاشی و پیشگیرانه CCHF در محیط‌های نگهداری دام را دشوار کرده است.

وی ادامه داد: فعالیت کنه‌های ناقل در سال ۹۸ در استان سیستان وبلوچستان بیشتر شده است که مداخلات پیشگیرانه سازمان دامپزشکی در حال اجراست؛ بنابراین گزارش، از ابتدای سال تاکنون ۹ بیمار در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به علت عدم رعایت بهداشت فردی در ذبح و همچنین تماس با کنه‌های آلوده به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده اند که ۵ نفر این بیماران از اهالی شهرک دامداران زاهدان بوده اند که بلافاصله اقدامات درمانی برای این افراد با روندی موفقیت آمیز در بیمارستان بوعلی زاهدان آغاز شد و پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: