* از بانوی صلح طلب ایتالیایی تا سوسیالیست اسپانیایی: مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا کیست؟
پ
کد خبر : ۸۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴ -04 July 2019
«آزادی» گزارش می‌دهد:
فدریکا موگرینی مسئول کنونی سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ماه نوامبر جای خودش را به جوزف بورل،دیپلمات 72 ساله اسپانیایی می دهد.

تحریریه آزادی| شاید هیچگاه مانند امروز انتخاب مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ایرانیان اهمیت نداشته است. فدریکا موگرینی مسئول کنونی سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ماه نوامبر جای خودش را به جوزف بورل،دیپلمات 72 ساله اسپانیایی می دهد از جمله عناصر تاثیر گذار در انعقاد توافق هسته ای در سال 2015 بود. وی تا همین امروز نیز تلاش های زیادی برای بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را انجام داده و با خروج آمریکا از این توافق چند جانبه به شدت مخالفت کرده است.


به گزارش «آزادی» این دیپلمات برجسته اسپانیایی،عمر ورودش به سیاست دقیقا منطبق با عمر انقلاب اسلامی ایران است؛چرا که او تا پیش از سال 1979 که در ایران انقلاب به وقوع پیوست، در رشته مهندسی تحصیل می کرد و هم در این سال بود که وارد سیاست شد و پس از مدتی وزارت اقتصاد اسپانیا به وی پیشنهاد شد.او نیز مانند فدریکا موگرینی ایتالیایی تمایلات چپ گرایانه دارد؛رویکردی که در مقابل محافظه کاران لیبرال انگلیسی و راست گرایان سایر کشورهای اروپایی،وضعیت بهتری برای نقش سازنده تر اروپا د صحنه بین المللی به وجود خواهد آورد.

از بانوی صلح طلب ایتالیایی تا سوسیالیست اسپانیایی: مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا کیست؟

بورل،یکی از طرفداران چند جانبه گرایی در روابط بین الملل است و بهمن سال گذشته در سالگرد انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ایران یک قدرت منطقه ای است که هم اکنون نقشی حیاتی در سوریه دارد،اظهار داشت در صورتی که در آمریکا ترامپ برای دور دوم انتخابات ریاست جمهور انتخاب شود،ایرانیان برنامه هسته ای خود را احیا خواهند کرد و در مقابل تحریم های آمریکا هم مقاومت خواهند کرد. وی همچنین با ذکر این نکته که جامعه امروز ایران جامعه ای تحصیل کرده است که در آن نرخ اشتغال بانوان به شکل اعجاب انگیزی رشده کرد به آماری در این زمینه اشاره کرده و می گوید پیش از انقلاب ایران فقط 35 درصد مردم ایران با سواد بودند این در حالی است که اکنون 84 درصد جامعه ایرانی با سواد هستند؛ وی اضافه کرد در پیش از انقلاب ایران فقط 5 درصد زنان شاغل در ایران تحصیلات عالیه داشتندو امروز این رقم به 47 درصد رسیده است. مسئول سیاست خارجی آینده اتحادیه اروپا حتی در اجلاس عربی- اروپایی که در فوریه سال جاری در شرم الشیخ مصر برگزار شد،برای حفظ توافق هسته ای با ایران تاکید کرد و مجددا مخالفت خود با یکجانبه گرایی آمریکا را اعلام کرد.

از بانوی صلح طلب ایتالیایی تا سوسیالیست اسپانیایی: مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا کیست؟

او در ماه می در حالی که ایران برای کاهش تعهدات خود از برجام اعلام آمادگی کرده بود به عنوان وزیر امور خارجه اسپانیا گفته است که تصمیم ایران برای متوقف کردن برخی از تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب توافق چندجانبه است.بورل به موضع کشورش درباره برجام و اهمیت حفظ این توافق اشاره کرد و گفت: «توافق هسته‌ای برای همه کشورهای اروپایی بسیار مهم است که توافق هسته‌ای حفظ شود».


با این اوصاف به نظر می رسد در ماه نوامبر که فدریکا موگرینی ایتالیایی،همان فردی که برخی او را بانوی صلحب طلب می نامند،پست خود را ترک می کند و سوسیالیست معتقد به چند جانبه گرایی بر مسند خواهند نشست؛برای ایرانیان که همواره معتقد به صلح از طریق همکاری و چند جانبه گرایی است،فرصت تازه ای برای دیپلماسی فراهم می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: