* رد پای امارات در جنایات جنگی حفتر در لیبی
پ
کد خبر : ۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳ -03 July 2019
ممندز گفته است که این گزارش بسیار جدی است زیرا تنها چندی بعد از آن روی میدهد که دولت ترامپ کنگره را برای فروش بیش از 8 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی دور زده است. دموکراتها و چندی از جمهوری خواهان ماه قبل تلاش کردند تا این معامله را مسدود کنند اما آرای لازم برای عقیم گذاشتن وتوی ترامپ را به دست نیاوردند.

تحریریه آزادی| شب گذشته حمله هوایی نیروهای خلیفه حفتر در لیبی به اردوگاه مهاجران ساکن در این کشور منجر به کشته شدن بیش از 40 تن از این آوارگان مهاجر شد. این حمله در پی تلاش های ناموفق خلیفه حفتر و نیروهایش که گفته میشود از سوی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد حمایت است، برای تسخیر طرابلس پایتخت لیبی بوده است.

به گزارش «آزادی»، همچنین خبرگزاری اسوشیتد پرس بیان کرده است که که در این حمله حدود 70 تن نیز به شدت مجروح شده اند که حال برخی از آنها به شدن وخیم است. اسامه علی گفته این تخمین اولیه از تلفات این حمله هوایی است و احتمال افزایش تعداد تلفات بسیار زیاد است. هنوز جستجو برای یافتن مجروحان و تلفات احتمالی این حادثه در جریان است.


دولت قانونی مورد حمایت بین المللی لیبی یعنی دولت وفاق ملی که اکنون خلیفه حفتر و حامیانش در پی سرنگونی آن هستند، در بیانیه ای، این حمله را یک جنایت شوم خوانده و مسئولیت آن را بر دوش حفتر دانسته است. خلیفه حفتر اکنون بخش هایی از شرق و جنوب لیبی را اشغال کرده است.


آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد با اظهار تاسف از این واقع نگرانی عمیق خود را در مورد گزارشات پیرامون آن بیان کرده است. این آژانس در حساب توییتری خود نوشت: "آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نگرانی عمیق خود را در مورد اخبار پیبرامون حملات هوایی به مرکز اسکان مهاجران در تاجوراء در شرق لیبی و میزان تلفات مهاجران و پناهجویان ابزار میکند. شهروندان غیر نظامی هرگز نباید مورد حمله نظامی قرار بگیرند."


لیبی که از زمان نا آرامی های سال 2011 که منجر به سرنگونی معمر قذافی شد، همواره از وضعیت بی ثباتی به لحاظ حکمرانی و سیاست برخوردار بوده است، طی سالهای اخیر تبدیل به یکی از مقاصد مهاجران و پناهندگانی شده که به مقصد اروپا در حرکت هستند. وضعیت این پناهجویان از زمان حملات حفتر به قصد سرنگونی دولت قانونی لیبی وخیم تر شده است.


نیروهای خلیفه حفتر از پی شکست های اخیر در عملیات برای تسخیر طرابلس حملات هوایی خود را علیه اهداف دولت وفاق ملی لیبی افزایش داده اند. نکته جالب در این میان آن است که اکنون رد پای امارات متحده عربی در ناآرامی های لیبی بیش از پیش پررنگ شده است.


سناتور رابرت منندز از دموکرات های برجسته کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواهان تحقیق و تفحص پیرامون گزارشی مبنی بر اقدام امارات در ارسال تسلیحات آمریکایی به لیبی شده است. وی در نامه ای به وزیر خارجه آمریکا پامپئو، خواهان توضیح در مورد معامله تسلیحاتی آمریکا با امارات شده است. در این نامه منندز گفته که اگر این گزارشات صحیح از آب درآید آمریکا طبق قانون بایستی تمام توافقات تسلیحاتی با امارات را پایان دهد.


به گفته این سناتور این اقدامات کاملا مغایر با قانون ایالات متحده و همچنین بر خلاف تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه لیبی است.  نیویورک تایمز چندی پیش گزارش داده بود که نیروهای دولت وفاق ملی، در پایگاهی مربوط به نیروهای خلیفه حفتر چهار قبضه موشک Javelin کشف کرده اند. این روزنامه در گزارش خود نوشته بود که این موشک ها در سال 2008 از سوی آمریکا به امارات متحده عربی فروخته شده بوده.


ممندز گفته است که این گزارش بسیار جدی است زیرا تنها چندی بعد از آن روی میدهد که دولت ترامپ کنگره را برای فروش بیش از 8 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی دور زده است. دموکراتها و چندی از جمهوری خواهان ماه قبل تلاش کردند تا این معامله را مسدود کنند اما آرای لازم برای عقیم گذاشتن وتوی ترامپ را به دست نیاوردند.


در همین حال مقامات امارات متحده هرگونه ارسال سلاح به لیبی را که تحت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل است، رد کرده اند. وزارت خارجه امارات تکذیب کرده که تسلیات و موشک های یافته شده در لیبی متعلق به امارت بوده باشد و قول همکاری کامل با متخصصان سازمان ملل را در این خصوص داده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: