* فرار حاكميت ها از ننگي به نام «جرم سياسي»
پ
کد خبر : ۸۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹ -02 July 2019
حاکمیت‎ها از این که جرمی را به عنوان جرم سیاسی تلقی کنند، گریزان هستند
محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: یک اختلاف نظری در خصوص امنیتی دانستن جرائم سیاسی وجود دارد و گاهی ما به یک جرم به عنوان یک جرم سیاسی نگاه می‎کنیم، اما قاضی و تشکیلات قضایی آن را جرم امنیتی و غیرسیاسی می‎دانند.

به گزارش «آزادی» محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگويي اظهار کرد: جرم سیاسی جرمی است که افراد به قصد یک نگاه و منفعت عمومی جرمی مرتکب شدند و دامنه آن همه مردم را در بر می‌گیرد که فرد انگیزه شرافتمندانه‎‎ای در ارتکاب به آن دارد که چنین جرمی، جرم سیاسی است و باید با حضورهیئت منصفه محکمه بررسی شود.

وی ادامه داد: عمومأ حاکمیت‎ها از این که جرمی را به عنوان جرم سیاسی تلقی کنند، گریزان هستند و می‎دانیم که خیلی از جرائم سیاسی را حکومت‎ها جرائم غیر سیاسی می‎دانند وهمانند جرائم عادی رفتار می‎کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: باید جلسات علمی با حضور حقوقدانان و قضاتی که این گونه جرائم را جرم سیاسی نمی‎دانند تشکیل شود تا با بررسی مبانی حقوقی و آنچه که در دنیا به عنوان جرم سیاسی مطرح شده و شناخته شده است؛ به یک نقط مشترکی برسیم که غیر این صورت قطعا همین اختلافات خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره نامه زندانیان بند ۸ زندان اوین نیز به مدآرا گفت: امیدوارم این نامه به دست فردی که با آقای بابک زنجانی دیدار کرده است برسد و این فرد با زندانیان غیر از بابک زنجانی هم ملاقات کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس ادامه داد: متاسفانه در کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس برای بازدید از زندان‎ها وقت گذاشته نشده است و این انتقاد را به خودمان وارد می‎دانیم که برنامه‎ ریزی لازم را برای بازدید از زندان‎ها نداشتیم.

کاظمی گفت: باید از باب وظیفه نظارتی که مجلس به ویژه کمیسیون حقوقی و قضایی دارد برنامه‎ای را برای بازدید از زندان‎ها داشته باشیم.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه تفکیک جرائم باید در زندان‎ها صورت گیرد، گفت: بر اساس قوانین مربوط به زندانیان باید در بین زندانیان طبقه بندی صورت گیرد، اما در زندان‎ها به آن عمل نمی‎شود که دلیل عمده آن فضای موجود در زندان‎ها است که امکان طبقه بندی نمی‎دهد.

وی ادامه داد: مسئولین زندان‎ها باید در این زمینه تدبیر کنند تا تفکیک زندانیان به درستی صورت گیرد
 
منبع : مدارا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: