* گلایه رییس موزه دانشگاه شهیدچمران از نوع نگاه مسئولان
کد خبر : ۷۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ -18 April 2016
رئیس موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با آن‌که این موزه از اعضای تشکیل‌دهنده کمیته موزه‌های کشور است، نگاه مسئولان به این موزه نگاهی درجه دوم است که باعث شده مشکلات مالی اصلی‌ترین عامل بازدارنده توسعه و پیشرفت موزه باشد.

دکتر بیژن برازنده در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: ما در بخش‌های فیزیک و پزشکی موزه وسایل غیر‌قابل استفاده دانشکده‌ها و سیستم‌های آزمایشگاهی را بازبینی می‌کنیم و اگر این وسایل قابلیت کاربردی‌شدن مجدد نداشته باشند آن‌ها را در معرض نمایش قرار می‌دهیم.

وی افزود: در بخش پزشکی نمونه‌های جدیدی از نظر پاتولوژی و تشخیص بیماری‌ها و بافت‌های مختلف سرطانی به نمونه‌های موجود اضافه شده است؛ همچنین بخش فیزیک بسیار فعال است و سال گذشته تمرکز ما بیشتر بر این بخش بود چراکه قشر مراجعه‌کننده به موزه اغلب دانش‌آموزان و اساتید هستند.

رئیس موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که امسال دستگاه‌های بسیار جالبی به بخش فیزیک اضافه شده‌اند، گفت: هنگامی که اساتید فیزیک، برق، نیرو، مواد و ... دانشکده‌های مهندسی و علوم از موزه بازدید می‌کنند از کارکرد برخی وسایل بسیار متعجب می‌شوند و معتقدند اطلاع‌رسانی در خصوص طرح‌های این موزه بسیار ضعیف است که باعث شده آن‌ها از وجود این وسایل مطلع نباشند.

هدف اصلی موزه؛ ارتقاء انگیزه علمی دانش‌آموزان

برازنده با اشاره به فعالیت‌های بسیار بخش علمی موزه، عنوان کرد: این بخش چندان جنبه نمایشی ندارد و هنگامی که دانش‌آموزان برای بازدید از موزه به این بخش مراجعه می‌کنند به دلیل ذهنیت آن‌ها از فیزیک، به‌سختی حاضر به بازدید از این بخش می‌شوند اما پس از ورود و انجام عملی آزمایشات توسط خود دانش‌آموزان به‌سختی می‌توان آن‌ها را از این بخش خارج کرد!

وی عنوان کرد: هدف اصلی موزه ارتقاء انگیزه علمی دانش‌آموزان و تغییر ذهنیت و تصور آن‌ها نسبت به دروس خشک نظری مانند فیزیک و ریاضی است. ما اینجا نشان می‌دهیم که این دروس بسیار شیرین هستند و اگر بچه‌ها وارد کار عملی شوند حتی می‌توانند دستگاه‌های جالب و مهیج نیز بسازند.

افزودن حداقل سالی 20 دستگاه جدید به بخش علمی

رئیس موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در این بخش کار به خود دانش‌آموزان سپرده شده و ما فقط با ارائه توضیحاتی در ابتدای کار و راهنمایی‌، کنترل‌کننده شرایط هستیم. این رویکرد سبب می‌شود دانش‌آموزان علاقه‌مند شوند و انگیزه علمی زیادی پیدا کنند. در این بخش سالی نیست که حدود 20 دستگاه جدید اضافه نشود.

برازنده در خصوص بخش طبیعت این موزه تصریح کرد: این بخش با کمبود بودجه مواجه است و همچنین به‌علت سخت‌گیری‌های زیاد از سوی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست چندان نمونه‌های جدیدی به آن اضافه نشده است. هر‌چند نحوه حفاظت و نگه‌داری نمونه‌های جانوری در این قسمت کاملاً قانونی و از اجساد حیوانات مرده در باغ‌وحش‌های مختلف استفاده شده است‌ اما به دلیل کمبود منابع مالی تمرکز در سال گذشته به‌طور عمده روی بهینه‌سازی این بخش بوده است.

بزرگترین مشکل موزه کمبود بودجه و منابع مالی

وی با تأکید بر این‌که بزرگترین مشکل موزه کمبود بودجه و منابع مالی است، گفت: هر‌چند موزه خود درآمدزا است و ماهانه حدود 10 تا 15 میلیون درآمدزایی می‌کند‌ اما این مقدار درآمد باید تا ریال آخر به حساب دانشگاه واریز شود و با وجود رایزنی‌های فراوان پیرامون این موضوع، حتی درصدی از این پول سهم خود موزه نیست که لازم است نسبت به این موضوع تجدیدنظر شده و قدردانی بیشتری انجام شود.

رئیس موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: اگر این مشکل وجود نداشت می‌توانستیم فضای موزه را بسیار بیشتر از حد فعلی توسعه داده و اختراعات بیشتری نیز داشته باشیم اما این مشکلات سبب می‌شود انگیزه‌ها برای ادامه کار از بین برود.

نگاه مسئولان دانشگاه به موزه یک نگاه درجه دوم است

برازنده ادامه داد: زحمات ما زمانی جبران می‌شود که پس از بازدید از بخش‌های مختلف تماس‌های بسیاری با موزه گرفته می‌شود و نسبت به آن ابراز علاقه‌مندی می‌کنند. همین‌طور هنگامی که آموزش‌و‌پرورش استان با دریافت بازخوردهای مثبت درباره موزه از مدیران و معاونان مدارس، با موزه تماس گرفته و اعلام کردند طبق بخشنامه جدید بازدید از این موزه به‌عنوان امتیازی برای معلمان در پرونده آنان ثبت می‌شود، احساس رضایت‌مندی از فعالیت‌های خود داشتیم.

وی با بیان این‌که موزه علم و طبیعت به دلیل اختراعات و فعالیت‌های زیاد از موزه‌های برتر کشور است، تصریح کرد: همچنین از موزه جمهوری اسلامی تهران تماس گرفته و خواسته شد که موزه علم و طبیعت به‌عنوان یکی از پنج عضو ثابت تشکیل‌دهنده کمیته موزه‌های کشور شود این در حالی است که نگاه مسئولان دانشگاه به این موزه یک نگاه درجه دوم است‌ یعنی دانشکده‌ها در درجه اول اهمیت و موزه در درجه دوم قرار دارد و اگر قرار باشد فعالیتی از سوی موزه صورت بگیرد‌ باید مکاتبات بسیاری انجام شود تا به آن رسیدگی شود.

22 اختراع و هفت ابداع ثبت‌شده در سال 94

رئیس موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به 22 اختراع ثبت‌شده در سال گذشته، عنوان کرد: دستگاه اکوکاردیوگرافی سه مگاهرتز اولتراسوند، دستگاه نوار قلب لیزری، دستگاه اسپیرومتری امپدانس، بزرگترین پیکره متحرک و تمام الکترونیک قلب و عروق انسان در جهان، سازه 900 کیلویی معلق سخنگو و آنالیزور قوانین ریاضی، هندسه، مکانیک و فیزیک کلاسیک، کره نوسان‌نگار جادویی معلق و تعادلی، آنالیزور قوانین فیزیک، مکانیک، ریاضی و هندسه، دستگاه مکش معکوس و تولید خلاء نسبی با تشعشع گازهای یونیزه در حفره برنولی، دستگاه تسلای معکوس یونیزاسیون الکترونی، دستگاه پردازش نور، لیزر، امواج مادون قرمز، امواج مافوق فراصوت، امواج GS و بررسی عملکردهای مختلف آن‌ها و دستگاه‌های آشکارسازی انرژی نامحدود پلاسمای خروجی و درونی بدن از اختراعات سال گذشته موزه هستند.

برازنده ادامه داد: همچنین دستگاه آشکارسازی انرژی نامحدود پلاسمای بدن و تبدیل آن به امواج الکتریسیته و شار و فلوی مغناطیسی، دستگاه آشکارسازی صداهای انرژی سلولی خروجی بدن، دستگاه فالس پوزیتیو کیاسمای اپتیک، دستگاه واندوگراف 100 کیلویی فاز یک، دستگاه القای انرژی فاز یک به دستگاه‌های الکتریکی غیرمغناطیس، دستگاه‌های اسکنینگ ماژور 2 طرفه، سه‌طرفه و چهار طرفه 3 تسلا، دستگاه القای انرژی فاز یک به دستگاه‌های الکترومغناطیس، دستگاه القای امواج الکتریکی گره سینوسی دهلیزی قلب به دستگاه‌های الکترومغناطیس، دستگاه القای امواج الکتریکی و فشارهای سیستولی و دیاستولی قلب به دستگاه‌های الکترومغناطیس و سیستم اکوکاردیوگرافی و دستگاه القای انرژی فاز یک به امواج لیزر و پخش آن در مدارات متناوب گسسته و پیوسته با زاویه 180 درجه از اختراعات دیگر سال گذشته هستند.

وی در خصوص هفت ابداع موزه افزود: این ابداعات شامل یک سلول انسانی و یک ویروس یک میلیارد برابر، یک باکتری با ابعاد پنجاه میلیون برابر، سلول‌های خون به ابعاد 2 میلیون برابر، مولکول DNA به ابعاد سه هزار میلیارد برابر و یک کروموزوم به ابعاد پنج میلیارد برابر اندازه واقعی خود هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: