* حجتی:وزارت جهاد مسئول گرانی برنج نیست
کد خبر : ۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ -17 April 2016
وزیر جهادکشاورزی، مسئولیت گرانی برنج ایرانی در بازار را این وزارتخانه ندانست.
به گزارش خبرنگار مهر، محمود حجتی در حاشیه جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در جمع خبرنگاران گفت: وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه مسئولیتی برای برخورد با گران فروشی در بازار داخلی ندارد و بر این اساس گرانی برنج نیز به عهده این وزارتخانه نیست بلکه تنها وظیفه تنظیم بازار، تولید، واردات و صادرات را سیاست گذاری می کند.

وزیر جهادکشاورزی افزود: با اجرای قانون انتزاع، وظایف تنظیم کالاهای اساسی و سیاست‌گذاری برای تامین آن از وزارت صنعت به عهده این وزارتخانه گذاشته شده است؛ بدین ترتیب اگر در بازار گران فروشی برنج صورت می گیرد، مسئولیتی به عهده وزارت جهادکشاورزی نیست و صرفا تنظیم و تولید داخل به عهده این وزارتخانه است و براساس آن، ۲.۵ میلیون تن تولید برنج داخلی صورت گرفته و ۸۰۰ هزار تن هم اجازه واردات داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: بارندگی‌های اخیر موجب سرسبز شدن مراتع خواهد شد ولی در مورد خسارت‌های احتمالی به دام‌ها باید استان به استان بررسی شود.

وزیر جهادکشاورزی گفت: امیدواریم یارانه صادراتی برای کمک به صدور محصولات کشاورزی از سوی دولت پرداخت شود که رقمی حدود یکهزار میلیارد تومان را در بر می گیرد و وزارت جهادکشاورزی قصد دارد اجازه ندهد دسترنج کشاورزان روی دست آنها بماند و زمینه های صادرات آن فراهم شود.

حجتی در ادامه گفت: من بازرگان نیستم اما وزارتخانه متبوع من باید سیاست‌های بازرگانی را اعمال کند در حالی که در سایر کشورهای دنیا هیچ مرغداری وجود ندارد که تولیداتش تضمین نشده باشد، بنابراین  باید به پیچیدگی های وزارتخانه های جهاد کشاورزی، معدن، صنعت  وتجارت و کلان اقتصاد نیز توجه لازم را صورت داد.

وی در خصوص ممنوعیت واردات گندم و شکر گفت: برای ورود موقت گندم و شکر هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی ورود موقت خوراک دام و طیور به راحتی انجام می‌شود اما اینکه چرا اجازه واردات شکر داده نمی شود، به دلیل نیاز سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تنی کشور است که اگر امروز سه کارخانه ۱۰ هزار تنی قند در خوزستان داشتیم، مشکلات حل می شد و بر این اساس اگر سرمایه گذاری صورت گیرد وزارت جهاد نیز تمامی حمایت‌های لازم را انجام می دهد.

حجتی ادامه داد: در سال ۸۵ معادل ۶ میلیون تن چغندرقند تولید شده بود در حالی که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن شکر وارد شد، بنابراین تولیدات کشاورزان روی دستشان ماند و سال بعد تنها ۱.۸ میلیون تن چغندر کاشتند و زمین‌ها پر از سیب زمینی های کاشته شده به جای این محصول شد که در انتخابات ۸۸ روی دست کشاورزان ماند.

به شدت تحت فشار هستم

وزیر جهادکشاورزی در خصوص واردات برنج اعلام کرد: در مورد برنج به شدت تحت فشار هستم اما با مدیریتی که به عمل آمد، امروز برنجکاران مازندرانی نگران عرضه محصول خود نیستند و تنها مقداری از برنج برای ذخایر استراتژیک از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران خرید شده است.

وی گفت: حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن مجوز واردات برنج صادر شده، ضمن اینکه به جز دو استان مازندران و گیلان سیاست وزارت جهادکشاورزی، کنترل کاشت برنج در سایر استان‌های کشور است.

حجتی در خصوص واردات مرکبات گفت: در دنیا سالانه ۱۰۰ میلیون تن مرکبات تولید می‌شود که ۴.۵ میلیون تن آن در ایران به مرحله تولید می‌رسد در حالی که ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم و نیازی هم به واردات نیست.

وی خاطرنشان کرد: البته صلاح بر این است که تسهیلاتی ایجاد شود که محصولات تولیدی ایران، صادر و به دنیا عرضه شود و بنابراین با لحاظ کردن تعرفه ای از سوی دولت، واردات انجام می‌شود اما مدیریت خاص خود را دارد.

حجتی در خصوص واردات موز در قبال صادرات سیب اظهار داشت: اگر می‌توانستیم یارانه صادراتی بدهیم، ممکن بود تصمیم دیگری برای واردات موز و تجارت سیب اتخاذ کنیم اما دو سال قبل ۴۰۰ هزار تن سیب درختی صادر کردیم و سال گذشته علیرغم افزایش تولید، صادرات این محصول به ۳۰ هزار تن رسید در حالی که پیش شرط واردات موز به ازای صادرات سیب به همین منظور اعمال شده است.


برچسب ها: برنج ، گرانی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: