* «شبکه زنانه» در صدا‌وسیما یک تهدید است نه فرصت
پ
کد خبر : ۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ -20 May 2019
سوال اصلی مهم این است که ایجاد شبکه زنان در رسانه ملی که هر روز بیشتر از روز قبل مخاطب خود را از دست می‌دهد و مورد نقد است، چه فایده‌ای دارد؟
حجت الاسلام سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه الزهرا در دیداری با محمدحسین ظریفیان، رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در ۵ حوزه متفاوت، پیشنهاد کرد که یک شبکه زنانه در این سازمان ایجاد شود. پیشنهادی که به نظر نمی‌رسد با اقبال جامعه زنان همراه شود. سوال اصلی مهم این است که ایجاد شبکه زنان در رسانه ملی که هر روز بیشتر از روز قبل مخاطب خود را از دست می‌دهد و مورد نقد است، چه فایده‌ای دارد؟ افزون بر این باید دید که چنین شبکه‌ای از نظر شکل و محتوا با دیگر شبکه‌های سیما چه تفاوتی دارد؟ آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت از جمله افرادی است که پیشنهاد مورد بحث را به نقد می‌کشد.

منصوری در گفتگو با «آزادی» گفت: «گردانندگان صدا و سیما قبل از جدی گرفتن این پیشنهاد ابتدا باید ارزیابی دقیقی از ظرفیت‌های تولیدی شبکه‌های موجود در ارتباط با مسایل زنان داشته باشند تا در مرحله بعد بشود به این سوال به طور دقیق‌تر پاسخ داد که با راه اندازی شبکه‌ای مختص زنان قرار است که کدام نیاز‌های باقیمانده تأمین می‌شود».

وی ابراز نگرانی کرد که «راه اندازی شبکه مجزا برای زنان با توجه به رویکردی که در صدا و سیما در مواجهه با مسائل زنان وجود دارد، بیشتر از آنکه فرصت، یک تهدید است.»

به گفته وی، «شکل مطلوب‌تر آن است که اگر اراده‌ای در مدیریت صدا و سیما برای پرداختن به مسائل زنان وجود دارد، باید ابتدا در قالب یک راهبرد به تصویر کشیده شده و بعد از آن در تمامی برنامه‌های تولیدی شبکه‌های صدا و سیما برای تحقق آن جریانسازی شود.»

این فعال حوزه زنان همچنین گفت: «برای ترسیم این راهبرد ابتدا باید به این سؤال پاسخ داده شود که این رسانه تا چه حد توانسته نیاز مخاطبین زن ایرانی را به خود جذب کند و اگر موفق نبوده، باید عملکرد صدا و سیما در موضوع زنان مورد نقد و آسیب شناسی قرار گیرد تا شاید به ترسیم راهبردی واقع بینانه برای زنان منتهی شود.»

منصوری ادامه داد: «شبکه زنان اگر در راستای جریان سازی چنین راهبردی و با هدف پوشش دادن نقاط ضعف شبکه‌های دیگر راه اندازی شود می‌تواند یک فرصت باشد، اما با توجه به فقدان این راهبرد و رویکردی که نسبت به مسئله زنان در این رسانه وجود دارد، به جزیره‌ای شدن مسائل زنان در صدا و سیما منجر خواهد شد؛ و عملا با راه اندازی چنین شبکه‌ای بدون مقدمات و زمینه‌های لازم، خود به خود تولیدات آن سمت و سوی تفکیک جنسیتی پیدا خواهد کرد.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: