* افزایش تعرفه واردات پتروشیمی به سبب لغو تحریم مبادلات ارزی
کد خبر : ۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳ -16 April 2016
مدیرعامل یك شركت پتروشیمی خصوصی پیشنهاد كرد با توجه به لغو تحریم مبادلات ارزی پتروشیمی برای مدت پنج سال تعرفه گمركی واردات محصولات پتروشیمی افزایش یابد تا در این دوره زمانی بتوان شرایط را برای رقابت ارتقا داد.
به گزارش ایرنا،«مجتبی حسنی سعدی» در حاشیه برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در جمع خبرنگاران گفت: با رفع تحریم ها می توان‌ خوراك مورد نیاز خود را براحتی وارد كرد.
مدیرعامل پتروشیمی قائد بصیر تاكید كرد شركت‌های سامسونگ و ال.جی از كره جنوبی از رقیبان اصلی اند. این شركت ها برای تامین مالی و فاینانس سالیانه سه تا چهار درصد برای فاینانس سود پرداخت می ‌كنند‌ اما شركت های ایرانی اگر بخواهند از بانك‌های داخلی وام بگیرند، باید این وام را با نرخ 24 تا 26 درصد باز پرداخت كنند كه نشان می دهد شرایط رقابت مساعد نیست.
  وی افزود:‌ شركت های كره ای به دلیل اینكه در شرایط تحریم نبودند، می‌توانند هر 15 روز خوراك مورد نیاز خود را وارد و پول آن را هر 6 ماه یكبار پرداخت كنند اما این شرایط برای پتروشیمی‌ ما وجود ندارد.
حسنی سعدی تاكید كرد در گذشته یك مشكل صنعت پتروشیمی خرید با ارز مبادله‌ای بود كه از سال 1393 این مشكل برطرف شد و توانستیم بخش قابل توجهی از بازار داخل را پوشش دهیم.
وی از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست فعالان این صنعت را برای رفع مشكل های دیگر، بیشتر یاری كند.
به گزارش ایرنا، شركت پتروشیمی قائد بصیر در سال 1376 (1998 میلادی) با لیسانس شركت كمهو (KUMHO) كره جنوبی برای تولید ABS و SAN در بخش خصوصی تاسیس شد و از سال 1382 تولید و عرضه محصولات به بازار را آغاز كرد.
به گفته حسنی سعدی، این شركت در سال 1394 توانست به 90 درصد ظرفیت اسمی خود در تولید محصولات پتروشیمی دست پیدا كند.
وی افزود: چون ظرفیت صادراتی محدودی برای شركت وجود دارد، فقط توانستیم به چند كشور مانند تركیه، روسیه، ارمنستان، آذربایجان، هند، عراق و ویتنام محصولات خود را صادر كنیم.
مدیرعامل پتروشیمی قائد بصیر تاكید كرد در صورت افزایش تولید محصولات پتروشیمی، می‌توانیم به بازارهای اروپایی نیز صادرات داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، ظرفیت كنونی تولید محصولات پتروشیمی كشور بیش از 60 میلیون تن در سال است.
دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست بیست و پنجم فروردین ماه با حضور معاون اول رئیس جمهوری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به كار كرد.
در این دوره از نمایشگاه بین المللی ایران پلاست 400 شركت داخلی و 500 شركت از 25 كشور دیگر حضور دارند.
آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، استرالیا، آفریقای جنوبی، بلاروس، روسیه، تركیه، ارمنستان، چین، هند و عراق در این نمایشگاه بین المللی شركت كرده اند.
وزیر نفت در آیین گشایش دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت: با بهره برداری از واحدهای جدید، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی كشور تا پایان امسال 20 تا 25 درصد افزایش می یابد.
«بیژن زنگنه» گفت: ارزش تولید محصولات پتروشیمی در سال 1376 مبلغ یك میلیارد دلار بود كه اكنون به 20 میلیارد دلار در سال رسیده است.
وزیر نفت افزود: تا سال 1400 ارزش تولید محصولات پتروشیمی به 40 میلیارد دلار در سال می رسد.
نمایشگاه بین المللی ایران پلاست تا بیست و نهم فروردین ماه میزبان علاقه مندان است.


برچسب ها: پتروشیمی ، تحریم ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: