* معضل مشترک ایران و عراق
پ
کد خبر : ۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹ -11 May 2019
 با تغییر مسیر جهانی قاچاق مواد مخدر به سمت عراق و تهدیدی که این تغییر مسیر بر انتشار مواد مخدر در جمهوری اسلامی ایران دارد، به گفته مدیرکل روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، دو کشور را در مبارزه با این پدیده شوم به هم نزدیک کرده است.
به گزارش «اآزادی» «رحیم ساکی» که اوایل اردیبهشت ماه جاری به همراه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به عراق سفر کرده بود تهدید مواد مخدر بر دو کشور ایران و عراق را جدی خواند و برای نخستین بار ناگفته هایی را در این خصوص مطرح کرد.

***تغییر مسیر جهانی قاچاق مواد مخدر به سمت عراق
وی ادامه داد که متاسفانه تصویر سازی تبلیغاتی که در اذهان همه ایجاد شده اینکه ایران معبر ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به کشورهای اروپایی است که به «Balkan Road» (مسیر بالکان) شناخته می شود اما در واقع به دلیل مبارزات جدی که ایران در طول سنوات گذشته با قاچاق مواد مخدر داشته، این مسیر جهانی قاچاق، اکنون تغییر یافته است.
به گفته وی، مسیر زمینی از افغانستان به ایران به مسیر دریایی از طریق پاکستان و سپس آب های خلیج فارس و از آنجا به عراق تغییر یافته و از طریق عراق بعضا بخشی از مواد مخدر به ایران رسیده است.
وی اضافه کرده است که جمهوری اسلامی ایران توانسته است که بخشی از این مواد مخدر را که از طریق عراق وارد ایران شده در استان خوزستان کشف و ضبط کند.
وی قاچاق مواد مخدر را یک معضل جهانی خواند و گفت که در همسایگی ایران، کشوری قرار دارد که پارسال شاهد تولید 9 هزار تن انواع موارد مخدر شامل تریاک، هروئین، مورفین، آمفتامین (شیشه) بوده و در عین حال افغانستان بزرگترین تولید کننده حشیش نیز به شمار می رود.
وی درباره مسیر بین المللی قاچاق مواد مخدر در منطقه به سمت اروپا گفت که مسیر بالکان از افغانستان شروع شده و شامل ایران، عراق، ترکیه، بلغارستان، رومانی و سپس اروپا را در بر می گیرد.
ساکی با اشاره به گزارش های دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) افزود که به دلیل مبارزات صورت گرفته مسیر بالکان به سمت مسیر دریایی تغییر یافته و باعث شده است که عراق بیشتر در مسیر قاچاق مواد مخدر قرار گیرد.
به گفته وی، با توجه به شرایط عراق و مشکلاتی که داعش برای این کشور در طول سنوات گذشته ایجاد کرد، فرصت مناسبی برای قاچاقچی ها جهت استقرار در عراق فراهم کرده و جمهوری اسلامی ایران به نوبه خود این اطلاعات را در اختیار طرف عراقی قرار داده است.
وی تاکید کرد که وضعیت به نحوی شده است که باندهای قاچاق از خاک عراق سوء استفاده می کنند و به طور مثال هم پیش سازهای مواد مخدرو هم داروهای روان گردان از کردستان عراق در حال حاضر وارد ایران می شوند.
به گفته وی، به همین خاطر یکسال است که رایزنی ها با طرف عراقی برای امضای یک یادداشت تفاهم جریان دارد زیرا دو کشور از این قضیه آسیب می بینند.

***سرمنشاء مواد مخدر افغانستان است نه ایران
وی در پاسخ به این سوال که تبلیغات رسانه ای همواره نام مخدر را با ایران گره می زند گفت که باندهای تبهکار که در زمینه قاچاق جهانی مواد مخدر فعال هستند معمولا دارای دست کم پنج ملیت یا تابعیت هستند به این معنا که باندی نیست که فقط یک تابعیت داشته باشد و قطعا ایرانی و غیر ایرانی در اینگونه باندهای تبهکار بین المللی نیز حضور دارند.
ساکی افزود که یکی از عواملی که باعث می شود فکر می کنند این مواد از ایران می آید این است که می بینند برخی از اعضای این باندها ایرانی ها هستند و یا بخشی از مواد از ایران می آید در حالی که هم منشاء مواد مخدر افغانستان است و هم باندها چند ملیتی هستند و وجود یک ایرانی به معنای ایرانی بودن آن باند قاچاق نیست.
وی خاطرنشان ساخت که یک نکته هم حائز اهمیت این که هیچ کشوری نمی تواند به صورت 100 درصد مانع ورود و ترانزیت مواد مخدر شود.
ساکی در عین حال گفت که آمارها و مقایسه کشفیات ایران با دیگر کشورهای مسیر ترانزیت نشان می دهند که ایران بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر، در مبارزه با قاچاق مواد مخدر بسیار موفق عمل کرده تا جایی که این امر سبب شده مسیر جهانی قاچاق مواد مخدر تغییر یابد.

***کشف و ضبط 800 تن مواد مخدر در یکسال توسط ایران، معجزه است
وی در مقایسه مبارزات ایران با مواد مخدر با دیگر کشورهای همسایه افغانستان گفت که کل سهم یک کشور همسایه افغانستان از کشف مواد مخدر در سال 2018 فقط 60 کیلو بوده و این رقم در بهترین حالت برای سایر کشورهای همسایه افغانستان از 200 تا 400 کیلوتجاوز نمی کند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران در همین یکسال گذشته 800 تن موارد مخدر کشف کرده است.
وی گفت که اگر ایران 800 تن مواد مخدر در طی همین یکسال کشف و ضبط کرده انتظار می رود که دیگر کشورهای همسایه افغانستان حداقل 200 تن کشف و ضبط کنند اما چنین اتفاقی نیفتاده و این بدان معنا است که این مقدار زیاد از مواد مخدر از مرزهای این کشورها عبور کرده و به سمت مقصد نهایی یعنی اروپا رفته است.
وی با توجه به تحریم های اعمال شده و محدودیت امکانات و نیروی انسانی، کشف و ضبط 800 تن مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران را شبیه معجزه دانست.
به گفته وی، 800 تن مواد مخدری که ایران در یکسال کشف کرده رقم بسیار بزرگی است زیرا ایران هم اکنون 80 درصد کشفیات تریاک دنیا و نزدیک به 25 تا 30 درصد کشفیات مورفین و هیروئین دنیا از سوی ایران انجام می شود.
وی ادامه داد که این موفقیت ها در حالی اتفاق افتاده که ایران در تحریم کامل قرار دارد و حتی حاضر نیستند دستگاه ایکس ری «X-Ray» در اختیار ما بگذارند و نیروهای ما به صورت دستی کامیون های ترانزیت باری را تفتیش می کنند.

*** کپتاگن و حشیش دو ماده مخدر پرمصرف در عراق که در ایران شایع نیست
رحیم ساکی با اشاره به تغییر ساختار مواد مخدر در عراق و جاافتادن تدریجی آن در فضای اجتماعی این کشور گفت که خوشبختانه طرف عراقی بعد از مشاهده امکانات و تجارب و توانمندی های ایران در مبارزه با مواد مخدر، مایل به این همکاری است.
وی ادامه داد که قرار شده است که یک هیات تخصصی از عراق شامل گمرگ، پلیس، بهداشت و مرزبانی به زودی به تهران بیاید و در این خصوص همکاری صورت گیرد.
وی درباره خطر مواد مخدر در عراق گفت که وضعت عراق به نحوی است که فرصت زیادی به گروه های تبهکار در این کشور داده می شود در صورتی که در ایران چنین چیزی وجود ندارد.
ساکی اضافه کرد که ما نمونه هایی از قاچاقچیان را گرفتیم که از اردن به عراق و از عراق قصد رفتن به امارات و قطر و عربستان را داشتند و نمونه از لبنان داشتیم که از مسیر عراق آمده و قصد استفاده از مسیر دریایی داشته که نیروهای ایران، او را بازداشت کرده اند.
وی در خصوص نوع مصرف مواد مخدر در عراق گفت که طبق اطلاعات ما، بیشترین مواد مخدر مصرفی در عراق «کپتاگن»است در حالی که تولید ماده کپتاگن در این ایران صورت نمی گیرد.
کپتاگن یکی از داروهای روان گردان است که فرد بعد از مصرف، دچار سرخوشی غیر طبیعی می شود.
مدیر دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اضافه کرد که دومین ماده مخدر در عراق حشیش است که ایران اصولا تولید کننده حشیش نیست و مصرف کننده حشیش در ایران هم بسیار پایین است.
به گفته وی، در ایران مصرف کننده تریاک بالا است و حتی معتادان هیروئین و یا مورفین بسیار اندک هستند.
ساکی افزود که داروهای روان گردان و پیش سازهای آن که از اروپا وارد کردستان عراق می شوند، از آن طریق، وارد شمال ایران و از آنجا به افغانستان می رسد و تاکنون ایران موفق شده است که بسیاری از این مواد را کشف کند.

***آمریکا، مواد مخدر را سیاسی کرده است
ساکی با اشاره به مسوولیت آمریکا در کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان تاکید کرد که برخی کشورها از جمله آمریکا که افغانستان را اشغال کرده، مواد مخدر را سیاسی کرده است.
وی یکی از معضلات قاچاق مواد مخدر، ناتوانی و عدم تخصص و نبود امکانات لازم در مبارزه با این پدیده ذکر کرد.

***در چارچوب مبارزه با مواد مخدر، گسترش همکاری با رسانه ها در ایران
ساکی یکی از بزرگترین نقص ها در مبارزه با مواد مخدر را تصویر سازی عنوان کرد و گفت که سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران گسترش همکاری با رسانه ها و همچنین ارتقا آگاهی عمومی با استفاده از تکنیک های جدید ارتباطی است.
وی تاکید کرد که رسانه باید با قدرت وارد این حوزه شود و خودش تحلیل و پیشنهاد و انتقاد کند.
وی یکی از نقص های رسانه ای مبارزه با مواد مخدر را ترجمه ذکر کرد و گفت که ترجمه های صورت گرفته در خصوص مبحث مبارزه با مواد مخدر در ایران بسیار کم است و در حوزه آموزش و پیشگیری، فعالیت های رسانه ای بسیار محدود است.
وی تاکید کرد که راهبرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در مرحله پیشرو افزایش تلاش ها در این زمینه همکاری با رسانه ها است و ساخت فیلم سینمایی«متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی را یکی از این همکاری های موفق در این چارچوب برشمرد.
وی همچنین گفت که دو کشور درصدد امضای یک یادداشت تفاهم همکاری در این زمینه هستند.
ساکی هدف از سفر به عراق را ارائه پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری به طرف عراقی عنوان کرد و گفت که قرار است که یک هیات به زودی عازم تهران شده تا بعد از نهایی شدن بندهای این یادداشت تفاهم، به امضای دو طرف برسد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، ایران ، عراق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: