* رئیس جمهور عراق پیشنهاد میانجیگری داده است
پ
کد خبر : ۶۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۶ -09 May 2019
رئیس مرکز عربی مطالعات ایران تاکید کرد: عراق برای ایجاد توازن در روابط خارجی تلاش می‌کند و در این چارچوب، رئیس جمهوری این کشور در دیدار با وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد میانجیگری را به وی داده است.
 
به گزارش «آزادی» «محمدصالح صدقیان» روز پنج شنبه در گفتگو با ایرنا، با اشاره به سفر وزیر وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد و دیدار با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق گفت: مایک پمپئو و جان بولتون، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی دولت آمریکا دو مقامی هستند که هدایت پرونده ایران و مسئولیت مقابله با ایران را برعهده دارند.

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران ادامه داد: آنقدر که وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا درصدد مقابله با ایران هستند وزارت دفاع این کشور ضد ایرانی نیست و به نظر می‌رسد پمپئو و بولتون در حال جهت دادن کاخ سفید ضد تهران هستند.

وی با بیان اینکه پمپئو هم در دیدار‌های خود با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق در خصوص ایران به رایزنی پرداخت، اظهار داشت: عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده کل قوای عراق است و نقش مهم و نزدیکی در موضوعاتی نظیر حشدالشعبی و ارتباط با ایران برعهده دارد.
 
صالح رئیس‌جمهوری هرچند بر اساس قانون اساسی این کشور نقش اجرایی ندارد، ولی او هم با ایران و هم با آمریکا دارای ارتباطات نزدیک و دوستانه‌ای است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به رویکرد پمپئو علیه ایران، تصریح کرد: پمپئو چه در دورانی که نماینده کنگره بود و چه در دوران حضور در وزارت خارجه آمریکا، خواهان حذف ایران از عراق بوده است. از طرف دیگر نقش ایران در عراق هم سیاسی، امنیتی و اقتصادی است؛ طوری که ایران از مهمترین کشور‌های با نفوذ سیاسی در عراق است و از این نفوذ برای استقرار ثبات در عراق استفاده کرده است.

صدقیان ادامه داد: از نظر امنیت، ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریسم در عراق داشته و اگر کمک ایران و نقش‌آفرینی حشدالشعبی نبود، ریشه‌کنی داعش و القاعده در عراق هم ممکن نبود.

وی درباره روابط اقتصادی ایران و عراق خاطرنشان کرد: عراق از نظر اقتصادی وابسته به گاز و برق ایران است و راهی جز ایران برای تامین دو نیاز ندارد. در این باره هم عبدالمهدی و هم صالح به پمپئو تاکید کرده‌اند عراق بدون ایران نمی‌تواند زندگی کند و نگرفتن برق و گاز از ایران موجب می‌شود عراق فلج بشود.

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران افزود: این مسائل به پمپئو انتقال داده شده، ولی پمپئو به مقامات عراقی تاکید کرده باید از نقش ایران در عراق کاسته شود؛ در واقع، دولت آمریکا می‌خواهد دولت و احزاب عراقی را تحت فشار قرار دهد تا ارتباطات کمتری با ایران داشته باشند.

صدقیان با بیان اینکه عبدالمهدی از مدت‌ها قبل قصد سفر به واشنگتن را داشته، ولی انجام آن به تعویق افتاده است، ابراز داشت: دلیل تعویق در انجام این سفر آن است که واشنگتن برای بغداد شرط گذاشته و آن، کاهش ارتباط با تهران است.

وی با بیان اینکه عراق در میان دو قدرت جهانی و منطقه‌ای قرار گرفته است، عنوان کرد: بغداد از یک طرف نمی‌تواند به واشنگتن «نه» بگوید؛ زیرا از روابط راهبردی، امنیتی و نظامی با آمریکا برخودار است و هزاران سرباز آمریکایی در عراق حضور دارند و از طرفی نمی‌تواند قید تهران را بزند، زیرا ایران پرنفوذترین همسایه عراق بوده و کمک‌های بسیاری به این کشور کرده است.

این کارشناس عراقی با بیان اینکه عراق در شرایط سختی قرار گرفته است، یادآور شد: تلاش عراق ایجاد توازن در روابط خارجی است و در این چارچوب، برهم صالح در دیدار با پمپئو پیشنهاد میانجیگری را به پمپئو داده است. او روابط خوبی با تهران و واشنگتن دارد و می‌تواند نقش میانجی را ایفا کند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، عراق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: