وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی مواقع سند ۲۰۳۰ خودش مانعی برای توسعه آموزش و پرورش میشود گفت: برای آنکه انگ نخوریم اصولی را کنار میگذاریم. مبادا به خاطر انگ ۲۰۳۰، خودمان را منزوی کنیم و حرفهایمان را به جامعه بین المللی نزنیم.
به گزارش «آزادی» سیدمحمد بطحایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسشی پیرامون موکدات مقام معظم رهبری در حوزه معلمان توانمند در دیدار با فرهنگیان در هفته گذشته و همچنین تخطی از قواعد ۲۰۳۰ در برخی مجموعههای آموزش و پرورش گفت: ما به دنبال اجرای سند تحول هستیم، زیرا میخواهیم فرزندان ما افرادی متدین، آگاه و هوشمند باشند. برای رسیدن به چنین هدفی استلزاماتی لازم است و با برگزاری یک دوره آموزشی و تهیه کتاب درسی این اتفاق رقم نخواهد خورد.
بطحایی افزود: نیاز داریم فضای آموزشی و تجهیزات مناسب داشته باشیم و نیروی انسانی ما که مهمترین رکن تحول است شایسته، توانمند و علاقهمند باشد. اگر معلم توانمند باشد مشکلات را پوشش و جای خالی کمبود امکانات را پر کند. وقتی حرف از استقرار سند میزنیم یعنی در این مسیر حرکت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک شبه و یکساله و حتی ۵ ساله قرار نیست بتوانیم سند را اجرا کنیم گفت: سند تحول یک جریان است. باید بتدریج در این حیطه گام برداریم تا میزان رضایت شغلی افزایش یابد و سایر بسترهای ارتقای کیفیت فراهم شود.
وی افزود: برای ارتقای شایستگی نیروی انسانی برنامههایی را داریم. امسال و شش ماهه دوم سال قبل شرایط اقتصادی کار ما را دشوار کرد و حرکت برنامهها را کند کرد. وقتی صادرات نفت کاهش مییابد و صادرات غیرنفتی در معرض مخاطره قرار میگیرد و تحریمهای ظالمانه تشدید میشود بر برنامههای آموزش و پرورش نیز اثر گذار است و کار ما را در حوزه نیروی انسانی سخت کرده است.
داریم در برابر ۲۰۳۰ مقاومت میکنیم
بطحایی تاکید کرد: سند ۲۰۳۰ به دلایل مختلف قصد تغییر هویت و سبک زندگی فرزندان ما را دارد و ما داریم در مقابل آن مقاومت میکنیم، اما یادمان نرود بسیاری مطالب سند ۲۰۳۰ را به شکل متعالی تری در سند تحول داریم. اصلا نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم.
درست است که در آن سند به مهارتهای زندگی اشاره شده، اما یادمان نرود مهارتهای زندگی از اصول بنیادین سند تحول است. اگر صحبت از عدالت آموزشی میکنیم بدانیم که یکی از ارزشهای تعلیم و تربیت ماست.
سیاست عدالت آموزشی نباید ما را به ۲۰۳۰ منتسب کند
وزیر آموزش و پرورش افزود: بین دختران و پسران در دستیابی به فرصتهای آموزشی نباید فاصله باشد. ما خیلی جلوتر اینها را در مبانی خود داریم، اصلا ۲۰۳۰ کیلویی چند؟ اگر جایی اشتراک مفهوم است نمیتوانیم اصول خود را کنار بگذاریم، چون ۲۰۳۰ هم آن را گفته است. عدالت آموزشی جزو اولویتهای اصلی همکارانم است و نباید این سیاست ما را به سند ۲۰۳۰ منتسب کنند.
مبادا به خاطر انگ ۲۰۳۰ خودمان را منزوی کنیم
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک جاهایی سند ۲۰۳۰ خودش مانعی برای توسعه آموزش و پرورش میشود گفت: برای آنکه انگ نخوریم اصولی را کنار میگذاریم. مبادا به خاطر انگ ۲۰۳۰، خودمان را منزوی کنیم و حرفهایمان را به جامعه بین المللی نزنیم. ما حرف داریم در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان. در فرمایشات رهبری نیز اشاره زیبایی شد. به سند ۲۰۳۰ و اسناد دیگر که بخواهد به ما راه نشان دهد نیاز نداریم. بسیاری تئوریهای تعلیم و تربیت قرن نوزدهم بیستم ریشه اش تعلیم و تربیت اسلامی بوده است.
وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش کمبود معلم داریم، اما به این معنا نیست که کلاس ما در مهر ۹۸ خالی بماند ادامه داد: ما تکلیف نیروی انسانی سال ۹۸ ـ. ۹۹ را امروز استان به استان بسته ایم و کاملا برایمان روشن است که چقدر نیرو در کدام بخش باید بگیریم.
بطحایی اضافه کرد: امروز که ۱۵ اردیبهشت است، برنامه مهر ۹۸ مان بسته شده است، اما کمبود نیروی انسانی داریم و طی سه سال آینده تعداد زیادی از فرهنگیان بازنشسته میشوند که در حال برنامه ریزی با دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی هستیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر ساختارها در آموزش و پرورش گفت: تشکیلات در سطح ستاد همین روزها ابلاغ خواهد شد. بعد از هفته معلم به جمع بندی رسیده و اعلام میکنیم و مرحله بعد تغییر ساختارها در سطح استانی است که پیش نویس آن آماده شده است.