* انتقاد تند کرزای به سخنان جان کری
کد خبر : ۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ -15 April 2016
رئیس جمهوری پیشین افغانستان به اظهارات وزیر خارجه امریكا در باره پنج ساله بودن عمر حكومت وحدت ملی این كشور واكنش نشان داد و گفت كه توضیح در این باره كار وی نیست و باید حقوق دانان در این خصوص نظر بدهند و به قانون اساسی مراجعه شود، اما سخنان «جان كری» مغایر با حاكمیت ملی افغانستان است.
به گزارش ایرنا،«حامد كرزی» روز پنجشنبه در نشست «ماهیت و دورنمای بحران افغانستان» در كابل افزود: هیچ بیگانه ای نمی تواند اراده افغان ها را نابود كند و ایالات متحده امریكا نباید حاكمیت ملی افغانستان را به بازی بگیرد.
وزیر امور خارجه امریكا در سفر یك روزه خود به كابل شامگاه شنبه در كنفرانس مشترك مطبوعاتی با «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان گفت كه در هیچ جای توافق نامه سیاسی نیامده كه عمر حكومت وحدت ملی دو سال است و عمر این حكومت پنج ساله است.
براساس توافق نامه سیاسی میان اشرف غنی و«عبدالله عبدالله» دو نامزد پیشتاز آخرین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان كه 30 شهریور سال 1393 با میانجی گری وزیر امورخارجه امریكا دركابل به امضاء رسید، حكومت وحدت ملی تشكیل شد و طرفین توافق كردند تا كرسی های قدرت را به صورت مساوی بین خود تقسیم كنند.
در این توافق نامه آمده است كه دولت وحدت ملی باید در مدت دو سال نسبت به تشكیل مجلس قانون اساسی برای تعدیل و اصلاحات لازم در این قانون، اقدام كند و ساختارهای حكومت را از طریق انتخابات شكل دهد.
این اظهارات جان كری اعتراض گسترده چهره های صاحب نام، نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و تحلیل گران افغان را به دنبال داشته است.
حامد كرزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت كه اگر امریكا بخواهد می‌تواند به جنگ افغانستان پایان دهد و دست پاكستان را از دخالت در افغانستان كوتاه كند.
وی افزود: «جنگ افغانستان در دست پاكستان و امریكا است و اگر امریكا بخواهد می تواند اسلام آباد را وادار به پایان جنگ در افغانستان كند.»
رئیس جمهوری پیشین افغانستان در باره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 این كشور گفت: «تقلب سازمان‌یافته نبود؛ این كاری بوده كه آمریكایی ها خواستند تا اراده و نظام مورد نظر خود را در این كشور به اجرا درآورند.»
وی گفت: «درباره جان كری زیاد حرف زدیم كه در انتخابات 2014 میلادی چه كارهایی كرد. در دور دوم انتخابات، معامله ای با من صورت نگرفت، بلكه با دو نامزد انتخابات صورت گرفت و اگر من مداخله می‌كردم می‌گفتند كه به دلیل تمدید زمامداری خود این كارها را می‌كند، اما برای من این مهم نبود و می‌خواستم هرچه زودتر این روند تكمیل و آئین تحلیف برگزار شود.»
كرزی افزود: «اینجا چند مسئله وجود دارد. یكی این‌كه در این شكی نیست كه رئیس‌جمهوری افغانستان بر اساس انتخابات آمده ‌است، ولی انتخابات تقلب خوانده شد. همان گونه كه از انتخابات 2009 میلادی ما هم به عنوان تقلب یاد شد. من مراسم تحلیف برگزار كردم. به همین خاطر رئیس جمهور تحلیف یاد كرد و قدرت را به او سپردم؛ چطور می‌شود رئیس‌جمهوری را كه برایش مراسم تحلیف برپا كردیم، او را غیرقانونی بنامیم.»
رئیس جمهوری پیشین افغانستان در عین حال تصریح كرد «در توافقی كه میان اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی فعلی كشور صورت گرفته، از مجلس نام برده شده ‌كه باید در باره قانون اساسی و تعدیل آن تصمیم بگیرد و این حق مردم افغانستان است.»
كرزی در توضیح سخنان خود گفت: «هر افغان این حق را دارد كه حكومت‌ آنان قانونی و مطابق با قانون اساسی افغانستان باشد و زیر بار بیرونی نباشد و بیرونی‌ها میعاد حكومت ما را تعیین نكنند.»
رئیس جمهوری پیشین افغانستان گفت كه روابط خوبی با اشرف غنی و عبدالله دارد و هر موقع آنان از وی مشورت بخواهند، به دیدار آنان خواهد رفت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: