* آغاز طرحهاي توسعه اي حرم ائمه در عراق
کد خبر : ۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱ -13 April 2016
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت: كار بازسازي حرم هاي مطهر ائمه در عراق به اتمام رسيده و اينك طرح هاي توسعه اي آغاز شده است.
ايرنا: حسن پلارك روز چهارشنبه در ديدار با استاندار خراسان رضوي افزود: بيش از هشت سال از 11 سال فعاليت ما در عتبات، بر بازسازي حرم هاي مطهر ائمه (ع) متمركز بوده است.
 وي عنوان كرد: بازسازي حرم ها در نجف، كربلا، كاظمين و سامرا، اعم از صحن ها، رواق ها، ايوان ها، سنگفرش و آيينه كاري و ساخت 30 در طلا و نيز درهاي بزرگ و كوچك چوبي و منبت و بازسازي ضريح هاي حرم هاي مطهر از جمله اين اقدامات بوده است.
وي گفت: در حرم اميرالمومنين (ع) رواق هاي ابوطالب و حسينيه حيدري به صحن افزوده شده، در كاظمين مسجد جامع صفوي احيا و به طور كامل بازسازي شد و به فضاي حرم مطهر امامين جوادين (ع) اضافه شد و در سامرا هم دوباره اقداماتي در جهت توسعه حرم آغاز شده است.
وي عنوان كرد: در كربلا پروژه اي بزرگ با عنوان صحن عقيله بني هاشم حضرت زينب (ع) نامگذاري و شروع شده كه انجام آن خدمتي بزرگ به زائران اباعبدالله الحسين (ع) است.
وي عنوان كرد: ترفيع 7،5 متري گنبد حرم مطهر امام حسين (ع) هم به عنوان پروژه اي مهم در حال انجام است كه به اين منظور سازه پيش ساخته و مدرني در كارخانجات ايران طراحي و در دست ساخت و مونتاژ است كه بر روي حرم نصب مي شود و كار با توجه به اينكه تقويت پايه ها و ستون هاي گنبد نيز در حال انجام است، حدود يك سال ديگر زمان مي برد.
وي گفت: در كاظمين هم حدود 10 هزار متر مربع به فضاي صحن هاي موجود افزوده شده و دو صحن جديد هم در طرح توسعه با وسعت قابل توجه درحال اجرا و يا مقدمات آن در دست انجام است.
استاندار خراسان رضوي هم در اين ديدار با بيان اينكه عمده كمك ها و تمركز استان در حوزه بازسازي عتبات عاليات معطوف به حرمين امامين جوادين (ع) است، گفت: تا كنون 11 جفت در براي حرمهاي امامين جوادين ساخته شده، انجام طلاكوب چندين ايوان، بازسازي مسجد جامع صفوي و نصب دو صندوق بر روي قبور مبارك امام كاظم (ع) و امام جواد (ع) هم انجام شده است.
عليرضا رشيديان افزود: اكنون صحن امام رضا(ع) به وسعت 35 هزار متر مربع از سوي استان در دست پيگيري است كه با عنوان باب المراد طرحي مقدماتي براي آن تهيه شده و بحث تملك آن توسط عراقي ها در حال انجام است كه با تحقق آن اجرايي مي شود.
وي با بيان اينكه مردم خراسان رضوي كمك هاي خوب و چشمگيري به اين حوزه داشته اند، اظهار كرد: در آخرين مرحله پنجره فولاد بين صحن هاي اميرالمومنين(ع) و فاطمه زهرا(س) در حرم حضرت امير هم براي ايجاد ارتباط بين حرم و صحن جديد توسط استان ساخته و نصب شد.
وي با اشاره به برنامه هاي سال 95 استان براي بازسازي عتبات عاليات گفت: جمع آوري و ارسال كمك ها به كاظمين انجام مي شود اما علاوه بر آن با توجه به شرايط حرم هاي حضرت زينب (س) و حضرت رقيه (س) ارسال تجهيزات و امكانات خدماتي در قالب ماشين هاي شستشوي صحن و سرا هم در دست انجام است.
 
 

برچسب ها: طرح توسعه ، حرم ائمه ، عراف
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: