* آمریکا برای تغییر نظام ایران دست به اقدام نظامی نخواهد زد
پ
کد خبر : ۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ -22 April 2019
اظهارات قابل تامل پامپئو در یک محفل خصوصی:
پومپو در روز دوشنبه در اتاق کنفرانس در هتل رنسانس دالاس با حدود ۱۵ رهبر جامعه ایرانی-آمریکایی ملاقات کرد. وزیر امور خارجه، در ابتدا یک سخنرانی کوتاه کرد کرد و سپس بیشتر جلسه را به گوش دادن و پاسخ دادن به سوالات پرداخت.

بر اساس گزارش سه منبع آگاه و مستقیم، وزیر امور خارجه مایک پومپئو، روز دوشنبه در دیدار با رهبران جامعه ایرانی-آمریکایی ایالات متحده گفته که "قرار نیست دولت ترامپ در ست به انجام یک اقدام نظامی در داخل خاک ایران بزند تا سرعت فرآیند تغییر رژیم را افزایش دهد".

به گزارش «آزادی» پومپئو همچنین تلاش کرده است تا فاصله زیاد دولت ترامپ را از یک گروه جنجالی که از جان بولتون و رودی جولیانی به عنوان سخنگویان در مراسم خصوصی خود استقبال کرده است، زیاد نشان دهد.

پومپو در روز دوشنبه در اتاق کنفرانس در هتل رنسانس دالاس با حدود ۱۵ رهبر جامعه ایرانی-آمریکایی ملاقات کرد. وزیر امور خارجه، در ابتدا یک سخنرانی کوتاه کرد کرد و سپس بیشتر جلسه را به گوش دادن و پاسخ دادن به سوالات پرداخت.

به گفته منابع مستقیم، صریح‌ترین سوالی که وی پاسخ داد این بود: "اگر تغییر رژیم ایران از داخل رخ ندهد، بازی آخر چیست؟ "

پومپئو پاسخ داد: "ما مراقب هستیم که از لفظ تغییر رژیم استفاده نکنیم". سپس به این گروه گفت که دولت آمریکا در ایران مداخله نظامی نمی‌کند.

یکی دیگر از شرکت کنندگان پرسید، "آیا ایده کودتای در نظر گرفته شده است؟ " پومپو به شوخی گفت: "حتی اگر ما در پی این کار باشیم، آیا می‌توانم با شما در مورد آن‌ها صحبت کنم؟ "

پومپو برای بیان موقعیت دولت در مورد ایران از الفاظ غیر مستقیم و دیپلماتیک استفاده کرده است. او گفت: "ماموریت ما این است که به آن‌ها فرصتی بدهیم ... توانایی برای فرصت ایجاد کنیم، وحمایت‌های انتقالی صورت دهیم".

وی افزود: "بهترین گزینه دلخواه ما یک مجموعه از رهبران غیر انقلابی در ایران است. "

پومپئو گفته که اگر دولت ترامپ بود، با جنبش سبز ۲۰۰۹ علیه نظام در ایران بسیار متفاوت از دولت اوباما رفتار میکرد. اما نگفت که دقیقا این رفتار چطور می‌بود.

پومپئو همچنین گفت که "هیچ جای نظام ایران در حال حاضر همانند یک نظام متعادل نیست"؛ و هنگامی که از او پرسیده شد که چگونه می‌تواند تضمین کند که تحریم‌های جدیدی که دولت ترامپ وضع کرده به مردم ایران زیان نمیرساند، پاسخ داد: "هیچ تضمینی وجود ندارد. "

پومپو همچنین دولت ترامپ را از مجاهدین خلق ایران، گروهی ضد رژیم که بعد‌ها بعنوان یک سازمان تروریستی خارجی تعیین شده بود، دور عنوان کرد.

تعدادی از افراد حاضر در جلسه به پومپئو گفتند که آن‌ها نگران پیام‌هایی هستند که این گروه برای افراد نزدیک به ترامپ - از جمله آن‌ها مشاور امنیت ملی جان بولتون و روودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ - که به نظر می‌رسد روابط دوستانه با مجاهدین خلق دارند، که به نظر برخی از افراد حاضر در اتاق بسیار بدتر از نظام کنونی ایران هستند.

پومپئو، بر اساس یادداشت‌های یک منبع، پاسخ داده: "بیایید صریح صحبت کنیم. سفیر بولتون در تظاهرات مجاهدین سخنرانی کرده و رئیس جمهور ترامپ و من این کار را نکرده ایم. "

دادستان تگزاس مایکل پیما که در این جلسه حضور داشته به اکسیوس گفته که پامپئو اذعان کرد که جان بولتون و رودی جولیانی ارتباطات و روابطی یا هرچیز دیگری که اسم آن است با این گروه داشته اند...، اما او و رییس جمهور هیچ رابطه‌ای با این گروه ندارند.

با وجود ترامپ به عنوان رییس جمهور، بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی و پومپئو به عنوان وزیر امور خارجه - مردم آمریکا هیچگاه دولتی که چنین دشمنی با جمهوری اسلامی ایران داشته را تجربه نکرده اند.

حتی درحالی که پومپئو نظرات خود را در یک محیط نسبتا خصوصی بیان کرده است- و به همین دلیل آن‌ها را نمی‌توان در معرض تحلیل قرار داد - این نکته مهم است که وزیر امور خارجه آمریکا به ایرانیان در خارج بگوید که دولت ترامپ به اقدام نظامی برای سرنگونی نظام در تهران دست نخواهد زد.

همچنین این نکته‌ای مهم است که پومپئو دولت ترامپ را از سازمان مجاهدین خلق دور عنوان کرده - با توجه به ارتباط عمومی این گروه با شخصیت‌های برجسته دولت ترامپ مانند جولیانی و بولتون.

وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست‌ها برای اظهار نظر در مورد سخنان پومپئو پاسخ نداده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: