* همزمانی اظهارات قاسمی با تروریست خوانده شدن سپاه تبعات منفی بسیاری دارد
پ
کد خبر : ۵۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸ -16 April 2019
فریدون مجلسی در گفت‌وگو با «آزادی»:
«اظهارات وی من را یاد آن نماینده مجلسی می‌اندازد که با افتخار گفت ما صدها اسیر عراقی گرفتیم و چون امکان نگاه داری از آن‌ها را نداشتیم، همان‌جا کشتیم( نقل به مضمون).

برنامه اینترنتی «رو در رو» به واسطه اظهارات جنجالی سردار سعید قاسمی‌ سر و صدای بسیاری به راه انداخت. اظهاراتی که به نظر تحلیل گران و کارشناسان نباید بیان می‌شد و پیامدهایی خواهد داشت.

به گزارش «آزادی»، او در این برنامه گفت که « در بوسنی تحت پوشش هلال‌ احمر رفته بودیم به نیروهای مجاهدین آموزش نظامی میدادیم و کریستین[امانپور] خبرنگار سی‌ان‌ان ما را لو داد.» او همچنین گفت که « با القاعده‌ای‌ها باهم بودیم. ازما استیل گرفتند. با مجاهدین سراسر دنیا یگان‌های جهادی تشکیل دادیم». این اظهارات با واکنش هلال احمر همراه بود و این سازمان تاکید کرد که « هلال احمر هیچ گاه اجازه استفاده از نشان و لباس خود را به نیروهای نظامی نمی‌دهد. طبق کنوانسیون 4گانه ژنو در مخاصمات مسلحانی بی‌طرفیم؛ چون کار مهم حمایت از انسانیت و کمک به غیرنظامی‌ها را داریم. اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس جمعیت هلال احمر ایران استفاده کرده، قطعا بدون هماهنگی بوده است».

این توضیح اما کافی به نظر نمی‌رسد زیر به فرض مقبول افتادن تنها هلال احمر را از پذیرش مسئولیت این اقدام نجات می‌دهد. این در حالی است که با توجه به وجود اتهامات همیشگی دشمنان ایران به جمهوری اسلامی، بیان حرف هایی از جنس آنچه سردار قاسمی گفت، تبعات سنگین تری خواهد داشت. به اعتقاد کارشناسان همزمانی این اظهارات با تروریست خوانده شدن سپاه از سوی امریکا بر تبعات آن می افزاید.

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق در گفت و گو با «آزادی» در این باره گفت: « من به عنوان دیپلماتی که در آغاز سال دوم انقلاب کنار گذاشته شد، هنوز خود را متعهد می‌دانم که درباره برخی مسائل که برای کشور محرمانه تلقی می‌شود، حرمت و وظیفه وجدانی خود را حفظ کنم. نظامیان نیز قاعدتا باید دارای چنین وظیفه اخلاقی و قانونی باشند. اظهارات قاسمی دو برداشت بیشتر ندارد. یا اینکه ایشان به خاطر ابراز قهرمانی خود حرفی زده است که قطعا تبعاتی برای کشور خواهد داشت و یا اینکه درست می‌گوید و سازمان هلال احمر ایران چنین چیزی را می دانسته است.»

وی افزود: « اگر این سازمان به تعهدات قانونی و اخلاقی و بین المللی پشت پا زده باشد و یک تشکیلات نظامی را پوشش داده باشد، اعتبار این سازمان را زیر سوال می‌برد. زیرا اظهارات قاسمی برخلاف اصول و اخلاقی است که یک کشور باید به آن پایبند باشد. قردادهای مربوط به هلال احمر، صلیب سرخ و شیر و خورشید سرخ که مقر آن در سوییس است این سازمان ها را دخالت در دولت‌ها و همچنین دخالت‌های نظامی برحذر داشته است زیرا آن‌ها جزء سازمان های غیرانتفاعی و غیر دولتی هستند.»


مجلسی ادامه داد: «اظهارات وی من را یاد آن نماینده مجلسی می‌اندازد که با افتخار گفت ما صدها اسیر عراقی گرفتیم و چون امکان نگاه داری از آن‌ها را نداشتیم، همان‌جا کشتیم( نقل به مضمون). اظهارات اخیر سعید قاسمی نیز همین قدر شرم‎آور است و اگر واقعیت داشته باشد گوینده را در آستانه محاکمه در دادگاه جرایم بین المللی قرار می‌دهد».

وی تاکید کرد: « نظامیان نیز باید آموزش لازم را ببینند و بدانند که چه اظهارات یا حتی بهانه‌هایی قانونی و چه اظهاراتی غیرقانونی، غیر اخلاقی و جرم است».

این تحلیل‌گر مسائل بین الملل در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه وجود چنین شایعاتی درباره اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه، حساس کردن جامعه بین المللی نسبت به ایران چه تبعاتی خواهد داشت؟ گفت: «این حرف ها درست در شرایطی بیان شد که آمریکا سپاه پاسداران ایران را یک سازمان تروریستی نامیده است. همه نهادها با این اقدام آمریکا مخالفت و از سپاه حمایت کرد اما می بینیم که درست در همین زمان یک فرد دلایلی مورد نیاز را به آمریکایی ها می‌دهد تا بگویند که ما درست می‌گفتیم و ایران از مصونیت یک سازمان امدادی سواستفاده کرده است. بر همین اساس معتقد هستم که اظهارات قاسمی بسیار نادرست، نابه‌جا و برخلاف وظایف سربازی بود».

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چطور می‌توان پیامدهای منفی بیان چنین اظهاراتی را کاهش داد، گفت: « البته این چینی شکسته است و در بهترین حالت می توان آن را بند زد. این اظهارات قطعا باید تکذیب و تاکید شود که نظر فردی بوده است. ایشان حرف های دیگری نیز زده است که معتبر نیست و احتمالا از روی خشم و احساسات بیان شده است».

مجلسی با اشاره به اظهارات قاسمی درباره القاعده گفت: « در شرایطی که ما می‌دانیم آمریکا در جنگ شوروی القاعده را به وجود آورد و تقویت کرد. همین القاعده به داعش تبدیل شد و با پول و سازماندهی عربستان بر خلاف منافع ملی عمل می کنند و عربستان با وقاحت ایران را متهم به تشکیل این گروه های تروریستی می کند، یک فرد به آن ها تاییدیه داده است و نمی دانم چطور می توان این را تکذیب کرد و از مسئولیت آن گریخت».

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: