* سيل ويرانگر در كمين شهر كاشمر
پ
کد خبر : ۵۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶ -14 April 2019
فرماندار کاشمر گفت: با توجه به مشکلات بند خشرود در بخش کوهسرخ باید آمادگی برای انتقال ساکنان اطراف آن در صورت نیاز وجود داشته باشد.
فرماندار کاشمر گفت: با توجه به مشکلات بند خشرود در بخش کوهسرخ باید آمادگی برای انتقال ساکنان اطراف آن در صورت نیاز وجود داشته باشد.

به گزارش «آزادی» ، محمدعلی نبی‌پور امروز در جلسه شورای مدیریت بحران عنوان کرد: براساس برآورد‌های صورت گرفته براثر سیلاب ابتدای فروردین‌ماه حدود ۱۵۰ میلیارد ریال خسارت به شهرستان وارد شده است.

فرماندار کاشمر ادامه داد: متاسفانه، چون نظارت‌های دستگاه‌های اجرایی در کاشمر کم بوده شاهد تجاوز‌هایی به حریم رودخانه هستیم.

وی افزود: شاید متجاوز مقصر اصلی باشد، اما مسئولان هم، چون وظایف و نظارت‌های خود را به خوبی انجام نداده‌اند، مقصر هستند.

وی گفت: تمام خسارت‌هایی که در شهرستان داشته‌ایم به دلیل ورود افراد به حریم رودخانه‌ها بوده است.

فرماندار کاشمر با تقدیر از دادستان کاشمر و طرح موضوع رفع مسیر‌های مسدود شده در بستر مسیل‌ها در شورای تامین و تاکید بر بازگشایی آن‌ها، عنوان کرد: تمام تجاوزهاتی که به حریم مسیل‌ها صورت گرفته بازگشایی خواهد شد و هرچه خسارت و هزینه داشته باشد برعهده کسی است که تخلفات را انجام داده است.

وی بیان کرد: در مسیل غربی شهر که سپاه، اوقاف و جهاد دانشگاهی تجاوز‌هایی داشته‌اند با هماهنگی صورت گرفته مسیل رودخانه بازگشایی می‌شود.

نبی‌پور در ادامه افزود: بند خشرود یکی از نقاط ضعف بوده که باید جدی گرفته شود از سویی باید به مردم این منطقه اطلاع رسانی شود و حتی در صورت نیاز جابه‌جا شوند و به محل‌های پیش‌بینی شده برای اسکان انتقال داده شوند.

در ادامه معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی کاشمر گفت: براساس اعلام هواشناسی در بارش‌های اول فروردین‌ماه طی ۴۸ ساعت ۴۵ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم.

مهدی نایه‌در افزود: براساس اعلام مجدد هواشناسی و اخطاریه‌های صادر شده از عصر امروز ۲۴ فروردین‌ماه سامانه بارشی دیگری وارد منطقه می‌‎شود و مجدد بارش‌های سیل‌آسایی را خواهیم داشت.

وی در همین خصوص به مردم توصیه کرد در مواقع سیلاب به کنار مسیل‌ها نروند و به اخطار‌های مجموعه مدیریت بحران توجه کنند.

پیش‌بینی ۳۵ تا ۵۰ میلیمتر بارش

در ادامه رئیس اداره هواشناسی کاشمر گفت: با توجه به مدل‌ها و نقشه‌های پیش‌بینی شده از عصر امروز شنبه با ورود سامانه بارشی ناپایداری را داریم که تقویت آن و هسته اصلی بارش از بعدازظهر یکشنبه آغاز و تا دوشنبه و احتمالا سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

علی اصغرزاده بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود ۳۵ تا ۵۰ میلیمتر بارش داشته باشیم که در منطقه کوهسرخ به دلیل کوهستانی بودن حجم بارش‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

رئیس اداره هواشناسی کاشمر ادامه داد: از ابتدای سال زراعی ۲۲۶.۳ میلیمتر حجم بارش تجمعی بوده که به ثبت رسیده و اکنون ایستگاه کاشمر در بین ۲۰ ایستگاه استان رتبه بیستم بارش را به خود اختصاص داده است.

وی در همین خصوص عنوان کرد: در مقایسه با سال زراعی گذشته ۱۶۶.۷ میلیمتر معادل ۲۸۰ درصد افزایش بارش نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته‌ایم.

اصغرزاده افزود: از ابتدای فروردین‌ماه امسال ۵۸ میلیمتر ثبت بارندگی در ایستگاه کاشمر داشته‌ایم که سال قبل نسبت به همین مدت ۳۶ میلیمتر بوده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ایستگاه کوهسرخ نیز با ۳۰۹.۳ میلیمتر رتبه دوم حجم بارش تجمعی در استان بعد از قوچان را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره هواشناسی کاشمر در خصوص میانگین وضعیت بارش نسبت به تراز بارش استان گفت: در حال حاضر متوسط بارش استان ۲۲۹ میلیمتر گزارش شده که براین اساس بارش ایستگاه کوهسرخ ۸۰ میلیمتر از تراز میانگین استان بیشتر است.

نگران بند خشرود هستیم

در ادامه بخشدار کوهسرخ گفت: با توجه به لوله‌ای که در زیر بند خشرود و مسیر خروجی آب بوده و اکنون مسدود شده و خروجی ندارد نگران این بند هستیم.

مجید کاریزنوئی بیان کرد: تا ۱۰ برابر مقداری که اکنون از این لوله خارج می‌شود باید خروجی آب داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر برای تخلیه آب نیم متر ارتفاع بند خشرود را پائین‌تر آورده‌ایم تا آب به پشت بند دوم بیاید البته هنوز این بند هم سه چهارم دیگر جای دارد تا سرریز شود.

بخشدار کوهسرخ اظهار کرد: پس از بند دوم آب وارد باغ‌هایی می‌شود که در ضلع جنوب و غرب ریوش قرار دارند و در مسیل احداث شده‌اند.

وی ادامه داد: بافت اطراف منطقه‌ای که رودخانه خشرود و نابای با هم تلاقی پیدا می‌کنند و برخوردی خواهند داشت، بافت سنتی ریوش است.

کاریزنوئی همچنین بیان کرد: در کنار و روبه‌روی رودخانه و تلاقی دو بند چند منزل مسکونی وجود دارد که احتمال ریزش و تخریب آن‌ها به جد وجود دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به این که آب در داخل لایه‌ها نفوذ کرده هر لحظه امکان ریزش گردنه چلپو وجود دارد.

۵۰ واحد مسکونی در حریم رودخانه

در ادامه شهردار ریوش گفت: شرایط توپوگرافی ریوش به نحوی است که شیب شهر به سمت دو رودخانه کال علی‌آباد و رودخانه نابای است.

رضا کاردانی افزود: چهار کیلومتر از رودخانه نابای از مسیر روستای کوشه نما می‌آید و در داخل حریم شهر قرار دارد و همچنین یک کیلومتر در داخل محدوده شهر است.

شهردار ریوش افزود: در یک کیلومتری که در داخل محدوده شهر قرار دارد ۵۰ واحد مسکونی از قدیم در حریم رودخانه ساخته شده‌اند. برای این ۵۰ واحد باید تمهیدات لازم اندیشیده شود تا در مواجهه با سیلاب دچار مشکل نشوند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: كاشمر ، سيل ويرانگر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: