* فرصتی برای مشاهده زیبایی‌های آسمان
کد خبر : ۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ -13 April 2016
مدیر‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان تاکید کرد: آسمان‌نمای مرکز نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان، فرصتی برای مشاهده زیبایی‌های آسمان است و دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها می‌توانند برای بازدید از این آسمان‌نما به مرکز نجوم مراجعه کنند.

محمد‌نقی صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تماشای اجرام آسمان شب از دریچه یک تلسکوپ، می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربیات زندگی هر انسانی باشد. برای شناخت رمز و رازهای نهفته در دل آسمان شاید یکی از بهترین روش‌ها رصد اجرام آسمانی بوده و برای داشتن یک رصد خوب نیز می‌توان از ابزار مختلفی که در رصدخانه‌ها وجود دارند، استفاده کرد.

وی افزود: در یکی از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان، فرصتی برای مشاهده زیبایی‌های آسمان برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها فراهم شده است که در طی چند سال گذشته به دلیل مشکل به‌وجود آمده در گنبد رصدخانه، امکان استفاده از این مجموعه وجود نداشت و خوشبختانه با بازسازی و رفع مشکلات فنی پس از 7 سال، این امکان فراهم شده تا از امکانات منحصر بفرد آن استفاده شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این راستا طی سال‌جاری تعمیر و تجهیز این رصدخانه در دستور کار قرار گرفت که نمونه آن‌را می‌توان تلسکوپ این رصدخانه دانست که این تلسکوپ 14 اینچی اشمیت کاسگرین SCT بزرگ‌ترین اپتیک سلسترون در این رده بوده و با قطر 356 میلی‌متر و با استقرار بر پایه‌ای استوایی با دقت بسیار بالا، ابزاری قدرتمند برای رصدهای جدی و کارهای تحقیقاتی و علمی است.

وی اظهارکرد: توان گردآوری نور چنین ابزاری 3 برابر یک تلسکوپ 8 اینچ و بیش از 3500 برابر چشم انسان است این تلسکوپ رصدخانه‌ای بسیار کاربردی در عکاسی با CCD یا دوربین‌های دیجیتالی است و از ابزارهای جدی رصدی برای تحقیقات علمی است و از ویژگی‌های این تلسکوپ بسیار بزرگ، امکان تنظیم برای یافتن هزاران جرم آسمانی است و چنانچه ساکن و ثابت باشد، می‌توان آن‌را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که بدون نیاز به داشتن ستاره‌های نشانه، در حالت تنظیم مانده و حتی پیش از غروب خورشید و تاریک شدن هوا، آماده‌ کار باشد.

صالحی با بیان اینکه عموم مردم امکان بازدید از این آسمان‌نمای کانون پرورش فکری را دارند، تصریح کرد: پایه‌ قدرتمند و بسیار دقیق CGE یکی دیگر از ویژگی‌های ارزشمند این تلسکوپ است. بیش از 40000 جرم آسمانی، امکان افزودن جرم‌های تازه به ‌وسیله‌ خود کاربر، امکان افزودن GPS (انتخابی) و Guide Scope برخی دیگر از امکانات این پایه است.

وی یادآور شد: هزاران NGC و کهکشان فهرست Abel، شکاف کاسینی در حلقه‌ زحل، جزییات هیجان‌انگیز سطح مشتری و عوارض سطح مریخ برخی از دیدنی‌هایی است که این تلسکوپ به ارمغان می‌آورد. استحکام بسیار زیاد پایه‌ی این تلسکوپ، قطبی شدن با دقت بسیار بالا و امکان حرکت آسان در تمامی جهت‌ها به خاطر نوع اتصال لوله‌ اپتیکی به پایه، این ترکیب اپتیکی را به ابزاری توانمند برای رصدگران و پژوهشگران جدی آسمان، رصدخانه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تبدیل کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: