* عضو اتاق بازرگانی ایران: سال ۹۸ بدتر از ۹۷ نخواهد بود
پ
کد خبر : ۴۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹ -21 March 2019
برخی می گویند امسال سیاه‌ترین سال اقتصاد ایران است و اوضاع از هر نظر سخت تر می شود. استدلالشان نیز این است که فشار تحریم ها در ایران با وخامت اوضاع اقتصادی در جهان توامان می شود. حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران اما با وجود همه این حرف ها معتقد است سال 98 از سال 97 سخت تر نخواهد بود.

تحریم ها و سوءمدیریت ها در حوزه اقتصاد سال سختی را رقم زد. از نوسانات نرخ ارز و طلا گرفته تا جهش ناگهانی و بی سابقه قیمت گوشت، مرغ، پسته ، شکر و ... . سال 97 با همه این سختی ها گذشت اما مساله این است که تحلیل گران اقتصادی چشم انداز امیدبخشی برای سال 98 هم ندارند. برخی می گویند امسال سیاه‌ترین سال اقتصاد ایران است و اوضاع از هر نظر سخت تر می شود. استدلالشان نیز این است که فشار تحریم ها در ایران با وخامت اوضاع اقتصادی در جهان توامان می شود. حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران اما با وجود همه این حرف ها معتقد است سال 98 از سال 97 سخت تر نخواهد بود.


او در گفت و گو با «آزادی» گفت: «همه تحلیل گران اقتصادی اعتقاد دارند که وضعیت رشد اقتصادی در دنیا در سال آینده مناسب نخواهد بود. به غیر از هند و کشورهای آفریقایی ، همه با کاهش رشد اقتصادی مواجه هستند و ممکن است که اقتصادهای بزرگ با بحران های بانکی مواجه باشند. وضعیت ما نیز ویژه است زیرا علاوه بر این بحران ها با تحریم های خارجی مواجه هستیم».


وی در پاسخ به اینکه راه نجات برای عبور از این شرایط چیست؟ گفت: «بخش خصوصی برای اینکه بتواند خود را از این وضعیت نجات دهد قاعدتا باید تلاش بیشتری انجام دهد و برنامه ریزی های بهتری انجام دهد. برای این کار نیز باید از فرصت هایی که در منطقه ایجاد شده استفاده کرد. ما یعنی بخش خصوصی قادر نیست که تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. البته واحدهای تولیدی مخصوصا کسانی که وابستگی کمتری به مواد اولیه خارجی دارند می توانند تا حدی از این تحریم ها به نفع خود استفاده کنند و سهم بیشتری از بازار داخلی بگیرند. واحدی دیگر که این امکان را ندارد اما باید هوشمند بوده و فرصت های اندک موجود در منطقه را در راستای عبور از تحریم ها مورد استفاده قرار دهند».


حسینی در پاسخ به اینکه فعال شدن کانال مالی اروپا چقدر در تغییر وضعیت اقتصادی ما نقش خواهد داشت، گفت: «منظور از فرصت های اندک همین ها است . همین که راهی باز شود و بتوانیم بخشی از مبادلات را با اروپا داشته باشیم یا بخشی از پول نفت را از این طریق بازگردانیم حتما مفید است. بازارهای منطقه ای مثل بازار عراق، سوریه و ... نیز وجود دارد و نباید از کنار آن گذاشت. قطعا این ها فرصت های بی نظیری نیستند اما در این شرایط سخت می توانند به کشور کمک کنند. باید عاقل باشیم و از این فرصت ها استفاده کنیم».


وی در تشریح چشم اندازی که از وضعیت اقتصادی سال 98 دارد، گفت: « اگر شرایط مثل الان که قیمت نفت در حال افزایش است و این به نفع ما است، پیش برود احتمال تمدید معافیت های نفتی ایران بسیار است و در این صورت وضعیت سال 98 خیلی بدتر از سال 97 نخواهد بود.من به عنوان یک کارشناس با توجه به بحران ونزوئلا و اتفاقات منطقه و قیمت های بازار خوشبین هستم که معافیت های ایران تمدید شود یا حداقل کشورهایی مثل چین، هند و ترکیه به خرید نفت از ایران ادامه دهند و این یعنی ما نسبتا سال سخت اما قابل مدیریتی را پشت سر گذاریم».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: