* نگاهی به چالش های رفع شده و رفع نشده شورای شهر تهران: از انتخاب شهردار تا تامین مالی
پ
کد خبر : ۴۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰ -27 March 2019
نژادبهرام تعطیل شدن جلسات مناسب سازی را یکی دیگر از موارد بلاتکلیف و چالش در حوزه مدیریت شهری پایتخت خواند و گفت: « بعد از این همه تغییر ناگزیریم که باز هم بسیاری از مسائل را از اول شروع کنیم.»

نوروز 98 به نسبت سال قبل از آن ، برای اعضای شورای شهر با آرامش بیشتری توام بود حداقل اینکه خیالشان از بابت شهردار راحت است و می دانند که بعد از چند انتخاب پیاپی بالاخره تکلیف «بهشت» را روشن کرده اند. رفتن نجفی از شهرداری و مشکلاتی که مانع از ادامه فعالیت افشانی در این نهاد شد، شواری سراسر اصلاح طلب تهران را با چالشی سخت مواجه کرد. چنانچه زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران مساله انتخاب شهردار را مهم ترین چالش این شورا می داند. او در گفت و گو با «آزادی» گفت: « ما مجبور شدیم در اوایل سال آقای افشانی و بعد در اواسط سال آقای حناچی را انتخاب کنیم و این یک چالش جدی بود زیرا موجب تغییرات پی در پی در حوزه مدیریت شهری شد و طبیعتا تغییرات جدی را در روش ها ، اقدامات، اهداف و ... ایجاد کرد.»


وی ضمن ابراز امیدواری به اینکه حناچی تا پایان دوره با شهردار باشد و مشکلات بیرونی دیگری از راه نرسد، به تشریح دیگر چالش های شورای شهر در سال 97 پرداخت و گفت: « این تغییرات پی در پی چالش های جدی دیگری را ایجاد کرد و یکی از آن ها این بود که ما نتوانستیم هارمونی لازم را با مدیران اجرایی در بخش های مختلف ایجاد کنیم لذا بسیاری از رویکردها، برنامه ها و ایده ال ها با افت مواجه شد و نتوانستیم دوستان را توجیه کنیم که هدف گذاری شورا چیست و باید در این چهار سال به کجا برسیم.»


نژادبهرام جدی گرفته نشدن طرح استقبال از بهار را مثال زد و گفت: « یکی از موارد همین نامشخص بودن وضعیت استقبال از بهار است که به فروردین ماه تقلیل داده شد. در هفته سوم اسفند اگرچه درختان شکوفه زده بودند در شهرداری تهران هیچ شکوفه ای در کار نبود و معلوم نبود که چطور قرار است از بهار استقبال شود.»


وی تعطیل شدن جلسات مناسب سازی را یکی دیگر از موارد بلاتکلیف و چالش در حوزه مدیریت شهری پایتخت خواند و گفت: « بعد از این همه تغییر ناگزیریم که باز هم بسیاری از مسائل را از اول شروع کنیم.»


این عضو شورای شهر تهران تدوین برنامه سوم توسعه را یکی دیگر از چالش های شورا دانست و گفت: « این برنامه آینده شهر تهران را تعریف می کرد و علی رغم اینکه چند بار زمان را تمدید کردیم و کار از زمان آقای نجفی توسط مدیریت برنامه ریزی وقت شروع شده بود، به جایی نرسید. این برنامه نیازمند بازآرایی و بازنگری جدی بود. با تغییر مدیریت برنامه ریزی این بازنگری آغاز شد اما به خاطر اینکه ایرادات ساختاری جدی داشت زمان زیادی را از ما گرفت . شورا و شهرداری مرحله مرحله این برنامه را بررسی کردند و قرار شد که در اردیبهشت ماه عملیاتی و اجرایی ارائه شود.»


وی در تشریح مشکلاتی که شورای شهر در زمینه تدوین بودجه پایتخت داشت، گفت: « از آنجایی که بودجه مبتنی بر برنامه سوم توسعه بود و باید رویکردهای جدیدی را مورد توجه قرار می داد و به دلیل اینکه مدیر بودجه (به خاطر همان تغییراتی که گفته شد) جدید بود و باز هم به این خاطر که معاونت برنامه ریزی به عنوان مسئول تدوین بودجه تا یک ماه قبل از آن، درگیر تدوین برنامه سوم توسعه و احکام آن بود، بودجه از نظر ساختاری شبیه بودجه ادوار قبلی شد. این درحالی است که انتظار می رفت بعد از اولویت گذاری برنامه حداقل در دو حمل و نقل و خدمات شهری سهم بیشتری نظر گرفته شود. متاسفانه این بخش ها سهمی برابر با ادوار قبلی دارند و علی رغم افزایش مبلغ بودجه به نسبت سال های قبل سهم بیشتری دریافت نمی کنند. البته امیدوارم در بودجه سال 99 این مسائل مرتفع شود زیرا بالاخره ما باید تصمیم بیگریم و بودجه را اولویت محور کنیم چراکه تنها راه چاره برای عبور از مسائل بزرگ سهم بندی و هدفمند کردن جدی بودجه است.»


نژاد بهرام در پاسخ به پرسشی درباره اینکه شورا برای حل مشکل بدهی های شهرداری تهران چه اقداماتی کرده است، گفت: « یکی ازجدی ترین چالش های شورا ، مساله بدهی ها است که از سال 93 باقی مانده و به شهرداری تهران تحمیل شده است. امیدوارم با تمهیدات معاونت مالی و درایت آقای شهردار زودتر مشکلات بدهی های شهرداری را حداقل در بخش اشخصاص حقیقی و در سطوح خرد حل کنیم زیرا این افراد تلاش و کار کرده اند و باید مطالبات خود را دریافت کنند.»


وی در توضیح چالش های پیش روی شورا و شهرداری تهران نیز گفت: « یکی از چالش های جدی ما در سال 97 بحث تامین درآمد و ضرورت چابک سازی مدیریت شهری بود که همچنان باقی است. مجبوریم که به طور مداوم حقوق حدود 67 هزار تا 68 هزار نفر را به صورت ماهانه تامین کنیم و این خودش در حد یک دولت است. انجام اقدامات توسعه ای شهری و تکمیل پروژه های نیمه کاره و ... همه از جمله مواردی است که تنها با چابک سازی مدیریت شهری می توان به آن دست یافت. متاسفانه این چالش همچنان باقی است و نتوانسته ایم آن را حل کنیم.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: