* انتقاد لاوروف از اظهارات اوباما
کد خبر : ۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰ -12 April 2016
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از اظهارات باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا در باره تهاجم نظامی به لیبی انتقاد كرد و آن را حمایت از اقدامات غیرقانونی خواند.
به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران یاداوری كرد: اوباما عملیات نظامی آمریكا در لیبی را اشتباه خواند اما منظور وی این نبود این عملیات نباید انجام می گرفت، بلكه پس از بمباران لیبی می بایست عملیات زمینی شروع می شد.

آمریكا و متحدان غربی این كشور در سال 2011 در حالی كه شورای امنیت فقط اجازه برقراری محدوده پرواز ممنوع در لیبی را داده بود با زیر پا گذاشتن معیارهای بین المللی و نقض تصمیمات شورای امنیت به لیبی حمله كردند كه بر اثر شمار زیادی از مردم این كشور به خاك و خون كشیده شدند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: منظور اوباما این بود كه در مورد لیبی هم مانند عراق باید رفتار می كردند و در ابتدا این كشور را بمباران و سپس اشغال می كردند. یا این كه مانند افغانستان در ابتدا آن را بمباران و سپس مواضع مهم را تصرف می كردند.

وی ادامه داد: اگر به سرنوشت افغانستان و عراق پس از اقدامات آمریكا كه به ادعای اوباما هیچ اشتباهی نكرده توجه كنیم می توانید نتیجه گیری كنید كه سرنوشت لیبی پس از بمباران های غیرقانونی و نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در صورت تهاجم زمینی غیرقانونی چگونه می شد.

لاوروف افزود: مقامهای آمریكایی همچنان تاكید دارند كه می بایست عملیات زمینی را در لیبی اجرا می كردند و این تصور را به وجود می اورند كه چنین اقدامی می توانست اشتباه آنها را جبران كند.
وی با بیان این كه با این ادعا موافق نیستم، اظهار داشت: بر این باورم كه بدون ماجراجویی ناتو در لیبی كه با نقض مفاد قطعنامه های شورای امنیت انجام گرفت وضعیت لیبی این چنین فاجعه بار نبود و این كشور به چند پاره تقسیم شده و این بخش ها به زحمت می توانند با یكدیگر به توافق برسند و برخی از بازیگران خارجی سعی می كنند از این اختلافات طرف های متخاصم در لیبی سوء استفاده كنند.

اوباما دیروز در گفت و گو با شبكه تلویزیونی آمریكایی فاكس نیوز در پاسخ به سوالی در مورد بزرگترین اشتباه خود در دوره ریاست جمهوری اش گفت كه پیامدهای طرح حمله نظامی به لیبی بزرگترین اشتباه من بود،‌ هر چند آن زمان فكر می كردم این تهاجم درست برنامه ریزی شده است.
رئیس كمیسیون امور بین المللی دومای روسیه با انتقاد از این اظهارات اوباما خواستار پس گرفتن جایزه صلح نوبل از وی برای جنگ افروزی در لیبی و كشتار مردم این كشور در تهاجم نیروهای غربی به سركردگی نظامیان آمریكایی در چهار سال پیش شد.

«آلكسی پوشكوف» امروز (دوشنبه) در شبكه اجتماعی توئیتر نوشت: اگر اوباما در پشیمانی خود در مورد تهاجم نظامی به لیبی صداقت دارد، باید از جایزه صلح نوبل كه دریافت كرده است، صرف نظر كند.
مقام پارلمانی روس خاطرنشان كرد: اوباما باید از جایزه صلح نوبل صرف نظر كرده و مبلغ آن را به كودكان آسیب دیده در جنگ لیبی بدهد.

رئیس كمیسیون امور بین المللی دومای روسیه در ادامه خاطرنشان كرد كه هیلاری كلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریكا كه زمان حمله به لیبی وزیر امور خارجه دولت اوباما بود هم اجازه اخلاقی شركت در این انتخابات را ندارد.

مقام روسی سئوال كرد اگر تهاجم به لیبی بزرگترین اشتباه دولت اوباما بود در آن صورت هیلاری كلینتون به عنوان مدافع آغاز این جنگ، حق ورود به كاخ سفید را ندارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: