* ‌تبعات‌ مهاجرت مردان بر خانوارهای روستایی
کد خبر : ۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ -03 January 2016
مهاجرت مردان روستابه شهرها موجب می‌شود که زندگی روی خوش را به زنان و دختران روستایی نشان ندهد.

شغل و کسب درآمد از نیازهای اصلی انسان محسوب می‌شود و افراد در روستا و شهرها در زمینه‌های متفاوت به مشاغل مختلف می‌پردازند.

گیلان استانی کشاورزی است و کشاورزی شغل مهمی در این استان محسوب می‌شود که البته به دلیل پرداختن کشاورزان به تولید تک محصولی، نبود توسعه مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی و نبود زیرساخت‌های مناسب در برخی از روستاهای گیلان، مردان روستایی برای تامین درآمد خانوارهایشان به شهرها مهاجرت می‌کنند.

این مهاجرت‌ها تبعات بسیار نامطلوبی بر خانوارهای روستایی به خصوص زنان روستایی دارد که از جمله آنها می‌توان افزایش زنان سرپرست‌خانوار و فقر مضاعف زنان روستایی را به دلیل مهاجرت مردان به شهر و افزایش دختران تنهای روستایی را نام برد، زیرا مردانی که در زمان تجرد از روستاها به شهرها می‌آیند، به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند که همسر شهری داشته باشند.

‌تعداد زنان روستایی در 8 استان بیشتر از مردان است

مشکل دیگری که زنان روستایی در سال‌های اخیر به‌نحو جدی درگیر آن بوده و زندگی آنها را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است، وضع زندگی خانوادگی آنان است.

به گزارش مرکز آمار ایران در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش مهاجرت مردان از روستا به شهر، نسبت جنسیتی در مناطق روستایی کاهش پیدا کرده است، به‌ طوری‌که طبق سرشماری ‌سال ١٣٩٠ در ٨ استان، نسبت جنسیتی پایین‌تر از ١٠٠ است؛ یعنی در این استان‌ها تعداد زنان روستایی بیشتر از مردان است.

مهاجرت مردان خانواده برای تأمین‌معاش سبب می‌شود بار مشکلات زندگی بر دوش زنان باشد. این مسأله فشار و تنهایی مضاعفی بر زنان وارد می‌آورد که سبب بالارفتن آمار طلاق در سال‌های اخیر و افزایش زنان سرپرست‌خانوار در روستا شده و فقر مضاعف را برای آنان به ارمغان آورده است.

دختران تنها، ارمغان مهاجرت مردان از روستا

مهاجرت مردان جوان از روستا، پدیده دختران تنها را به روستاها آورده است. الگوی ازدواج دختران روستایی آنان را آماده ازدواج در سنین پایین می‌کند و درصورتی‌که چنین اتفاقی رخ ندهد، این دختران فرصت ازدواج را از دست داده و به تجرد قطعی می‌رسند. مسأله دختران تنهای روستایی ازجمله آسیب‌های اجتماعی امروز است.

روستا به‌عنوان موضوع خاص و زنان روستایی در ضمن آن، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌نحو جدی مورد توجه قرارگرفته است و اخیرا توسعه مکانیزاسیون و تجهیز شالیزارهای در استان گیلان رنگ جدی به خود گرفته است .

همچنین دیگر اقدامات انجام‌شده توسط دولت‌ها در این زمینه می‌توان به ایجاد امکان برخورداری روستاها از امکانات و خدمات زیربنایی در حوزه‌های مختلف آموزشی، بهداشت‌ودرمان، مسکن، آب شرب، شبکه مخابرات، راه روستایی و روشنایی برق اشاره داشت.

با تأسیس صندوق‌ بیمه روستاییان و عشایر‌از ‌سال ١٣٨٤تاکنون، این صندوق توانسته است ٣٥هزار و ٢٤ خانوار روستایی و عشایری استان را تحت‌پوشش بیمه بازنشستگی و عمر قرار دهد.

بیش از 10 هزار نفر زن روستایی تحت پوشش صندوق روستایی و عشایری هستند

هانی قلی‌پور مدیرعامل صندوق‌بیمه روستاییان و عشایر گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر 10 هزار و 500 زن سرپرست خانوار روستایی تحت پوشش کمیته امداد در صندوق بیمه روستایی و عشایری ‌شده‌اند.

وی در ادامه از تحت پوشش قرارگرفتن هزار و 140 نفر زن روستایی دیگر که تحت پوشش بهزیستی استان بوده‌اند و هم اکنون عضو صندوق روستایی و عشایری گیلان خبر داد و گفت: در گذشته برای عضو شدن دختران بازمانده از ازدواج سقف تعیین شده بود که امسال این سقف برداشته شده ‌و از دختران مجرد هم ثبت نام به عمل می‌آید.

سرپرست صندوق‌بیمه روستاییان و عشایر گیلان گفت: زنان بی سرپرشت و یا بد سرپرست و یا بانوانی که همسران معلول و کم توان نیز از نظر این صندوق سرپرست خانوار محسوب می‌شوند و می‌توانند برای عضویت اقدام کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: