* نقش کاسینی در یافتن سیاره نهم
کد خبر : ۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ -11 April 2016
دانشمندان در پی استفاده از شواهد بدست آمده از کاوشگر کاسینی برای یافتن اطلاعاتی در مورد سیاره نهم هستند.

به گزارش ایسنا، اخیرا مایک برون و کنستانتین باتیجین دو دانشمند نجوم از موسسه فناوری کالیفرنیا، شواهدی دال بر وجود سیاره نهم ارائه کرده و برآورد کردند که این سیاره ممکن است در یک مدار فوق العاده طولانی به دور خورشید بچرخد که گردش کامل آن 10000 تا 20000 سال به طول می‌انجامد.

برخی مشاهدات در فضاپیمای کاسینی که در مدار سیاره زحل قرار دارد، موجب دامن زدن به این امید شد که این سیاره از دست رفته به زودی تشخیص داده خواهد شد.

برخی از کارشناسان، تخمین زدند که این اتفاق می‌تواند در کمتر از یک سال به وقوع بپیوندد.

شواهد به دست آمده حاکی از وجود یک جسم غیرمعمول است اما به گفته محققان این پژوهش، این یک داستان پیچیده است که توضیح آن تنها با یک تصویر استاندارد دشوار است.

دانسته‌های تیم براون از وجود سیاره نهم مبتنی بر اثرات گرانشی روی برخی اشیاء بر روی کمربند کوییپر (یعنی اجزای یخ زده‌ای که فراتر از مدار نپتون به دور خورشید می‌چرخند) است اگرچه به طور نظری، گرانش آن باید تا حدی روی سیارات، قمرها و حتی روی هر سفینه چرخنده تاثیر بگذارد.

تیم آگنس فینگا در رصدخانه Côte d’Azur فرانسه و همکارانش به بررسی این موضوع پرداختند که آیا یک مدل نظری در مورد سیاره نهم که آنها به مدت یک سال بر روی آن کار کرده‌اند می‌تواند آشفتگی‌های مختصر دیده شده در چرخش کاسینی را تبیین کند.

قطعه گمشده این پازل فقط می‌تواند وجود سیاره نهم باشد و هشت سیاره در منظومه شمسی، 200 سیارک و پنج تا از سنگین ترین اشیا کمربند کوییپر نمی‌توانند به درستی عامل آن تلقی شوند. در نتیجه فینگا و همکارانش مدل‌های به روز شده که در آن سیاره نهم را در نقاط مختلفی در چرخش فرضی خود جای‌گذاری کرده بودند را با این اطلاعات مقایسه کرده و به یک نقطه جالب رسیدند.

وجود 600 واحد نجومی که در حدود 90 میلیارد کیلومتر دور از صورت فلکی نهنگ قرار دارد می تواند چرخش کاسینی را به خوبی تبیین کند. گرچه فینگا هنوز قانع نشده که مسبب چرخش‌های عجیب این کاوشگر را یافته است.

محققان این پژوهش می‌گویند که بر فرض وجود داشتن این سیاره نهم به کشف آن تا 3 یا 4 سال آینده خوشبین هستند.

برچسب ها: کاسینی ، سیاره نهم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: