* خروج نخبگان از کشور کاهش یافته است
کد خبر : ۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ -03 January 2016
رییس بنیاد نخبگان استان سمنان:
رییس بنیاد نخبگان استان سمنان معتقد است روند خروج مغزها از ایران در سالیان اخیر، روندی رو به کاهش داشته است.

داود فیض در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه سمنان، افزود: تحلیل آمارها نشان می‌دهد که خروج نخبگان از کشور در سال‌های اخیر نه اینکه متوقف شده باشد اما کاهشی محسوس داشته است.

وی با بیان اینکه ایجاد بنیاد ملی نخبگان ممکن است در این مهم نقش داشته باشد، خاطرنشان کرد: البته با قاطعیت نمی‌توان روند نزولی مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج از کشور را به ایجاد بنیاد نخبگان محدود کرد چرا که کار پژوهشی دقیقی در این راستا انجام نگرفته اما بی‌تردید ایجاد این بنیاد بی‌تاثیر نیز نبوده است.

رییس بنیاد نخبگان استان سمنان، با بیان اینکه بنیاد نخبگان برای نخبگان ایرانی خارج از کشور نیز برنامه‌هایی داشته است، افزود: البته خدمات بنیاد به نخبگان خارج از کشور منوط به شرایط خاص و از جمله تحصیل در دانشگاه‌های برتر و معتبر دنیا است ضمن اینکه معاونت علمی رئیس‌ جمهور نیز خدمات حمایتی از این قشر از نخبگان پیش‌بینی کرده است.

فیض، به تغییرات ایجاد شده در اساسنامه بنیاد نخبگان ایران اشاره کرد و گفت: این تغییرات ایجاد شده که در دولت یازدهم اجرایی شده، بستر را برای بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت نخبگان در ایران ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: بر اساس قوانین تا پیش از این تنها برندگان المپیادهای علمی و جهانی و رتبه‌های برتر کنکور و صاحبان اختراعات ثبت‌ شده، تحت‌ پوشش بنیاد بودند اما با این تغییرات ایجاد شده، دامنه نخبگان فراتر رفته و به همین دلیل خدمات ارائه شده دربرگیری بیشتری پیدا کرده است.

رییس بنیاد نخبگان استان سمنان، استمرار در فعالیت‌ها را مهم ارزیابی و تصریح کرد: یکی از شروط تداوم خدمات بنیاد به نخبگان و استعدادهای برتر، تداوم نخبگی و فعالیت در این بخش است لذا چنانچه فردی در مسیر نخبگی مداومت داشته باشد، خدمات‌دهی به وی نیز تداوم خواهد داشت و اگر این مسیر قطع و منحصر به یک کار باشد، بدیهی است که خدمات بنیاد نیز منقطع می‌شود.

وی با اشاره به مزایای تغییرات ایجاد شده در اساسنامه بنیاد نخبگان، خاطرنشان کرد: با تغییراتی که در دولت یازدهم ایجاد شد، توزیع نخبگان در سطح ملی، وضعیت بهتری پیدا کرده و از تجمیع نخبگان در مرکز تا حد ممکن جلوگیری کرده است و همین می‌تواند به رونق در فعالیت‌های علمی و نخبه‌ محور در اقصی‌ نقاط کشور کمک کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: