* کاندیداتوری عارف در انتخابات ۱۴۰۰ چه پیش شرط‌هایی دارد؟
پ
کد خبر : ۳۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ -27 November 2018
حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران مطرح کرد:
تا انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 خیلی مانده است و وضعیت کشور در آن زمانی قابل پیش‌بینی نیست. با توجه به اینکه سرعت تحولات سیاسی کشور بالاست، ما هیچ تصوری از فضای کشور در 1400 نداریم. بنابراین نمی‌توان از الان برای آن زمان تصمیم قطعی گرفت.

یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و نزدیکان محمدرضا عارف، کاندیداتوری قطعی رئیس فراکسیون امید در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 را رد کرد، اما در همین حال گفت اگر شرایط مهیا باشد و چالش‌هایی که امروز مردم با آن مواجهند رفع شده باشد، احتمال نامزدی آقای عارف وجود دارد.

به گزارش «آزادی تودی» حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران با درباره کاندیداتوری محمدرضا عارف، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 اظهار کرد: تا انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 خیلی مانده است و وضعیت کشور در آن زمانی قابل پیش‌بینی نیست. با توجه به اینکه سرعت تحولات سیاسی کشور بالاست، ما هیچ تصوری از فضای کشور در 1400 نداریم. بنابراین نمی‌توان از الان برای آن زمان تصمیم قطعی گرفت.

او با بیان اینکه «من به‌عنوان یک کارشناس از این‌گونه گمانه‌زنی‌های قطعی که متأثر از سرعت تحولات در فضای سیاست داخلی ایران است، ابا دارم» گفت: یکی از مهم‌ترین متغیرهای تصمیم دکتر عارف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی، آرایش سیاسی و انتخاباتی سال 1400 است. اینکه چه تعدادی نامزد خواهند شد؟ چه تعدادی تأیید می‌شوند و مناسبات و آرایش سیاسی چگونه خواهد بود؟ اینکه وضعیت اقتصادی و اجتماعی در 1400 چه سیری را طی خواهد کرد؟ آیا رضایت مردم از مجموعه مسئولان کشور بهبود خواهد یافت؟ اگر این پیشرفت‌‌ها باشد انگیزه حضور مردم برای شرکت در انتخابات بالاتر خواهد بود. برعکس اگر شرایط و چالش‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم تداوم یابد، با این پیش‌فرض برای اکثر مردمی که گرفتار مشکلات معیشتی خود هستند، حضور در انتخابات مسئله اصلی نخواهد بود.

رسولی تأکید کرد:‌ اگر مجموعه شرایط مهیا باشد احتمال می‌دهم دکتر عارف نامزد شوند، اما با این حال نمی‌توان کاندیداتوری ایشان را قطعی دانست.

او در واکنش به اظهارات اخیر الیاس حضرتی که نامزدی عارف برای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم را قطعی اعلام کرده بود گفت: فضای سیاسی کشور فضای باز و پویایی است و من نمی‌توانم برای فردی مثل آقای حضرتی که در حوزه سیاست تجارب انبوهی دارند، تعیین تکلیف کنم، ولی اگر من بودم با توجه به‌سرعت دگرگونی‌های سیاسی کشور بااحتیاط گمانه‌زنی می‌کردم.

رسولی افزود: در صورتی که بخواهیم پیش‌بینی داشته باشیم و تصویری از رویدادهای مهم آینده سیاسی کشور ارائه کنیم، به نظر می‌رسد صحبت درباره انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بسیار زودهنگام است. اگر قرار بود من درباره انتخابات صحبت کنم بیشتر توجهم معطوف به واقعه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در 1400، یعنی انتخابات مجلس خواهد بود. چون مجلس آینده هم به لحاظ فاصله زمانی مقدم بر انتخابات ریاست‌جمهوری است. بنابراین با اطمینان بیشتری می‌توان درباره آن اظهارنظر کرد. علاوه‌بر این، نتایج برآمده از انتخابات مجلس در پایان دوره دوم رؤسای‌ جمهوری تأثیر وضعی بر فضای انتخابات ریاست‌جمهوری دارند که دو سال بعد از آن برگزار می‌شود.

او درباره اینکه آیا پیش‌بینی می‌کند عارف در انتخابات مجلس نامزد شود یا خیر گفت: به‌صورت قطعی نمی‌توانم بگویم و در این باره با احتیاط اظهارنظر می‌کنم. طبعاً ما به‌عنوان نزدیکان آقای عارف و جریان اصلاحات با توجه به تصویری که پیش از انتخابات مجلس از فضای سیاسی کشور داشته باشیم، ممکن است نقطه نظرات مشورتی را خدمت ایشان و مراجع سیاسی مانند شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بدهیم.

رسولی اضافه کرد: به هر میزان که احتمال کاندیداتوری آقای عارف برای ریاست‌جمهوری بیشتر باشد، اهمیت و حساسیت شرکت یا عدم شرکت ایشان در انتخابات مجلس آینده تصمیم بسیار مهم و حساسی خواهد. به فرض اینکه آقای عارف تصمیم بر کاندیداتوری 1400 داشته باشند، نامزد شدنشان برای مجلس هم دارای آثار و پیامدهای مثبت نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری است و به‌طور طبیعی ممکن است مثل هر تصمیم دیگری آثار و پیامدهای منفی هم داشته باشد.

او تصریح کرد: برای این تصمیم، شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که مجمعی از دبیران کل احزاب سیاسی است کار کارشناسی صورت خواهد داد و نهایتاً با مشورت رهبری اصلاحات و سایر شخصیت‌های اثرگذار تصمیم‌گیری خواهد شد.

رسولی تأکید کرد: تا جایی که من از آقای عارف شناخت دارم، تصمیمات ایشان مبتنی‌بر عقل جمعی و تصمیم جریانی است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: