* سلطان سکه اعدام شد و یادآوری یک اظهار نظر از قالیباف درباره خرید انبوه سکه!
پ
کد خبر : ۳۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰ -14 November 2018
سلاطین سکه امروز در حالی اعدام شدند که اتفاقات مشابه‌ای در سال ۱۳۹۰ هم در بازار رخ داده بود و با واکنش متفاوتی همراه بود. اگرچه وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی امروز به دلیل خرید گسترده سکه اعدام شدند اما برخی سیاسیون کشور در سال ۹۰ و در پاسخ به دست داشتن واحدهای تحت نظارت‌شان در خرید گسترده سکه به صراحت اعلام کرده بودند دادوستد سکه جرم نیست. اینگونه شد که یکی با چنین سابقه‌ای راهی رقابت‌های انتخاباتی شد و دیگری به طناب اعدام رسید.

به گزارش آزادی امروز، صبح امروز وحید مظلومین معروف به سلطان سکه و محمد اسماعیل قاسمی به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه اعدام شدند. این دو اعدام در حالی انجام شد که در چند ماه گذشته دستگاه قضایی کشور با گرفتن دستوراتی از رهبر انقلاب سعی در رسیدگی سری و آنی به پرونده‌های اخلال‌گران اقتصادی داشت. با این حال اعدام سریع این دو نفر که تا چند ماه پیش شاید کسی حتی نام آنها را هم نشنیده بود واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت.

مهم‌ترین نکته‌ای که در این زمینه مطرح است این است که این دو تن از یک خلاء قانونی استفاده کرده بودند و وقتی دولت و بانک مرکزی به صورت قانونی سکه می‌فروشد کسانی هم هستند که سکه می‌خرند و تا وقتی این خرید و فروش رسمی است چرا باید کسی مثل وحید مظلومین اعدام شود. از سوی دیگر اعدام تنها این دو نفر و نپرداختن به سیستمی که به این فساد گسترده دامن زده هم از دیگر شبهاتی است که در این پرونده سروصدای فراوانی ایجاد کرده است. بالاخره این موضوع یک ماجرای دو سویه بوده و حالا که خریدار به سرعت اعدام شده چرا خبری از سرنوشت فروشنده در این پرونده نیست. این موضوع در کنار ابهامات دیگری که در پرونده وجود دارد سوالات بی پاسخی است که بعید می‌دانم کسی علاقه‌ای هم به جواب دادن به آن را داشته باشد.


حالا که بحث خرید و فروش گسترده سکه و تغییر قیمت آن به عنوان اخلال در بازار معرفی شده و دو نفر را پای چوبه اعدام برده بد نیست یک اتفاق مشابه در سال ۱۳۹۰ و اواخر دولت احمدی‌نژاد را هم بازخوانی کنیم. همانطور که به خاطر دارید در آن زمان هم بازار متلاطم شد و قیمت سکه و ارز روز به روز بالا و بالاتر می رفت. در آن زمان هواداران دولت احمدی‌نژاد شبه‌ای را مطرح کرده بودند که شهرداری تهران به مدد بانک شهر با خرید گسترده سکه در اختلالت بازار موثر است. موضوعی که محمدباقر قالیباف در دهم مهر ماه سال ۱۳۹۰ به آن پاسخ داده بود و گفت بود: دادو ستد سکه خلاف نیست!


در ادامه می‌توانید متن کامل حرف‌های قالیباف در آن زمان را که در رسانه‌ها هم موجود است بخوانید:


محمدباقر قالیباف شهردار تهران درباره اعلام ماجرای خرید سکه توسط شرکت جهان (زیر مجموعه بانک شهر) و در پاسخ به اینکه آیا ارائه سکه طلا و خریداری آن جرم محسوب می‌شود، گفت: شهرداری تهران در بانک شهر فقط ۱۰ درصد سهام دارد؛ ضمن اینکه اقدامات انجام شده در شرکت جهان بر اساس فعالیت‌های مندرج در اساسنامه این شرکت بوده است و معتقدم که هیچ تخلفی روی نداده است. او افزود : گفته می‌شود ۵/۲ تا ۳ میلیارد تومان سکه و طلا خریداری شده و این امر خلاف است؛ اما کاملا تعجب‌برانگیز است‌؛ چرا که خرید و فروش طلا در کشور رایج و امری عادی است‌، چنانچه سکه به عنوان مهریه بانوان نیز مطرح می شود.


به نظر می‌رسد علاوه بر موارد بالا حالا باید استاندارد دوگانه را هم به ابهامات پرونده اعدام سلاطین سکه اضافه کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: