* نبرد اطلاعاتی «ترامپ» و «پمپئو» با ایران؛بی سابقه ترین جنگ اطلاعاتی تاریخ علیه یک کشور
کد خبر : ۲۹۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶ -06 November 2018
هفت سال پیش باراک اوباما،رئیس جمهور سابق آمریکا؛ صفحه سفارت مجازی آمریکا برای ایران را در بستر اینترنت ایجاد کرد تا بدان وسیله پنجره ای را به روی ایرانیان برای آشنایی با دمکراسی آمریکایی و تبادلات فرهنگی بگشاید؛پنجره ای که در آن پیام های دوستانه برای اتباط بیشتر، مخابره می شد؛اما این وب سایت،امروز پیام های متفاوتی را مخابره می کند.این وب سایت به جای اینکه چهره معتدل ایرانی-آمریکایی ها و یا پیام رئیس جمهور امریکا را به مناسبت اعیاد مسلمانان مخابره کند...

هفت سال پیش باراک اوباما،رئیس جمهور سابق آمریکا؛ صفحه سفارت مجازی آمریکا برای ایران را در بستر اینترنت ایجاد کرد تا بدان وسیله پنجره ای را به روی ایرانیان برای آشنایی با دمکراسی آمریکایی و تبادلات فرهنگی بگشاید؛پنجره ای که در آن پیام های دوستانه برای اتباط بیشتر، مخابره می شد؛اما این وب سایت،امروز پیام های متفاوتی را مخابره می کند.

به گزارش «آزادی امروز » این وب سایت به جای اینکه چهره معتدل ایرانی-آمریکایی ها و یا پیام رئیس جمهور امریکا را به مناسبت اعیاد مسلمانان مخابره کند، این روزها آخرین خبر از تحریم های ایران را منتشر می کند  و سخنرانی هایی که در آن مقامات ایران را تحریک می کند را به همراه مشخصات آمریکایی هایی که در ایران زندانی هستند را نشان می دهد. وقتی این وب سایت را باز می کنیم،پیامی به صورت پاپ آپ دریافت می کنیم که در آن عبارتی از رئیس جمهور امریکا را می خوانیم که بزرگترین قربانیان حکومت ایران،مردمان آن کشور هستند.

لحن نوشتار و گفتار در وب سایت سفارت مجازی آمریکا در تهران، تفاوت زیادی داشته است و در کنار آن،دولت آمریکا به جای جنگ کلاسیک با ایران،به جنگ ارتباطی و اطلاعاتی با این کشور،مشغول شده است.

در طول یک سال گذشته، دولت جمهوری خواه ایالات متحده آمریکا از ابزارهای مختلف ارتباطی – از هشتک ها در رسانه های اجتماعی گرفته تا سخنرانی های رئیس جمهور- بهره گرفت تا به رهبران اسلام گرای ایران ضربه بزند و  مردم ایران را علیه رهبرانشان بسیج کند. حساب توئیتری که در زبان اوباما به زبان فارسی ایجاد شد تا تصویری نرم و خواستنی از آمریکا و رهبران آن برای مردم ایران تصویر کند، امروز برای انتقاد و ترساندن مردم از حکومت ایران استفاده می شود. سالگرد حوادث غمگین در ایران که در زمان اوباما با توجه خاصی همراه می شد،در حال حاضر برای محکومیت رهبران ایران از آن استفاده می شود.

کارشناسان سیاست خارجی می گویند که جنگ اطلاعاتی گسترده ترین نبردی است که ایالات متحده تا کنون علیه ایران راه انداخته است.آنان علاوه بر نکوهش فعالیت های نظامی و تروریستی ایران- که قابل پیش بینی بود – همچنین بر موضوعاتی همچو کمبود منابع آبی،آلودگی هوا و فساد مالی رهبران ایران متمرکز شده اند.دستیاران رئیس جمهور این نبرد اطلاعاتی را در کنار سایر برنامه هایی هم چون اعمال تحریم بر ایران به قصد فشار به این کشور برای تغییر در رفتارش و عمل کردن به عنوان یک دولت نرمال، پیش می برند.

مایک پمپئو در مطلبی که برای مجله فارین افریز در مورد رویکرد دولت آمریکا نوشت،اشاره می کند که دول ترامپ افشای در آمدهای غیر مشروع حکومت ایران و سرکوب ظالمانه ای که از سوی آنان صورت می گیرد را ادامه می دهد.البته حکومت ایران هم می کوشد با تولید محتواهایی برای رسانه های اجتماعی این حملات را پس بزند. مقامات ایرانی آشکارا حکومت آمریکا را مورد هجمه قرار می دهند. در  تازه ترین این حملات، آنان اعلام کردند آمریکا حامی رژیمی چون عربستان سعودی است که خبرنگاران را به قتل می رساند.علاوه بر این ایران متهم است که به صورت غیر علنی و محرمانه از عملیات هایی که می کوشد با دادن اطلاعات غلط،آمریکا را هدف قرار دهد، پشتیبانی می کند. اخیرا یوتیوب،فیس بوک و توییتر اعلام کرده اند که تعداد زیادی از حساب های کابری که مرتبط با حکومت ایران بوده را از روی سایتت هایشان حذف کرده اند،این حساب های کاربری متهم بوده اند که با دستکاری اطلاعات، به آنان جهت گیری ضد اسرائیلی و آمریکایی می داده اند.

البته تا کنون وزارت خارجه آمریکا و مقامات اطلاعاتی این کشور درباره این استراتژی اطلاعاتی سخنی به میان نیاورده اند. اما یکی از مقامات سابق دولتی که با این ماجرا آشناست معتقد است که یک راهبرد یکدست و منسجم در این زمینه وجود ندارد؛آنچه که وجود دارد این است که مقامات دولت برخی امور را تست می کنند ببید که چگونه در این نبرد می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

به نظر می رسد در روزهای آینده این نبرد اطلاعاتی وسعت بیشتری به خود بگیرد و با هجمه بیشتری ایران را هدف قرار دهد؛موج داخلی این حملات هنوز گویا شروع نشده است؛روزهای آینده آمریکایی ها این نبرد اطلاعاتی را با استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی به داخل ایران هم خواهند کشاند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
جمال از سیستان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
ای خود ریشه تو دربیاره ترامپ
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: