* درخواست سازمان‌ملل:پایان درگیری‌‌کوزوو
کد خبر : ۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶ -17 May 2016
فرستاده سازمان ملل در کوزوو گفته است، انتخاب رییس جمهوری جدید و بازگشت به قدرت صرب‌ها فرصتی مغتنم برای پایان بخشیدن به درگیری‌ها در کوزوو و تمرکز بر چالشهای پیش رو در منطقه است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ظهیر طنین،‌ فرستاده شورای امنیت سازمان ملل گفته است که از پیام‌های هاشم تاچی، رییس جمهوری کوزوو و الکساندر ووجیچ، نخست وزیر صربستان درباره پیروزی در انتخابات و بازگشت صرب‌ها به قدرت استقبال کرده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که انتقال صلح آمیز قدرت به سازش و از بین رفتن تنش در صحنه سیاسی در کشور کمک کند و ضامن مقابله با بیکاری و نابرابری است.

کوزوو پس از حملات هوایی 1999 ناتو که باعث سرکوب صرب ها شد تحت فرمان سازمان ملل و ناتو است. رهبری آلبانیایی کوزوو در سال 2008 اعلام استقلال کرد و کوزوو حالا توسط 111 کشور به رسمیت شناخته می‌شود. اما صربستان این جدایی را رد کرده و روسیه نیز نمی‌گذارد کوزوو به عضو سازمان ملل تبدیل شود.

اپوزیسیون کوزوو برای چندین ماه پارلمان را مختل کرده و تظاهراتی را علیه توافق با صربستان به راه انداختند؛ توافقی که به صربهای کوزوو اختیارات بیشتر داده و براساس آن مرزبندیهای جدیدی با مونته‌نگرو در نظر گرفته شده است.

فرستاده سازمان ملل در کوزوو گفت: هم کوزوو و هم صربستان آینده خود را در پیوستن به اتحادیه اروپا می‌بینند. تحولات اخیر در کوزوو برای پیوستن به این اتحادیه باید تحقق یابد و روند مذاکرات میان دو دولت پریشتینا و بلگراد تسریع شود. هاشم تاچی در جریان خطابه ایراد سوگند تاکید کرده بود که به دنبال سازش است.

برچسب ها: سازمان ملل ، درگیری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: