* ناسا بالگرد مریخی خود را در فضا روشن کرد
پ
کد خبر : ۱۹۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸ -17 August 2020
سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، برای اولین بار در فضا بالگرد مریخی خود را روشن کرد.
به گزارش «آزادی»  این بالگرد مریخی که «نبوغ» (Ingenuity) نام دارد، اولین باگردی است که برای پرواز بر فراز یک سیاره دیگر طراحی شده است.

ناسا در بیانیه‌ای که امروز منتشر کرد، یادآور شد: این بالگرد مریخی که ۶ باتری لیتیوم -یونی دارد روز هفتم اوت (۱۷ مرداد) برای اولین بار در فضا روشن و شارژ شد. نبوغ که (۱.۸ کیلوگرم) وزن دارد در حال حاضر در زیر کاوشگر «پشتکار» قرار دارد و شارژ خود را از منبع تامین برق این کاوشگر بدست می‌آورد.

طبق بیانیه ناسا، شارژ باتری‌های این بالگرد هشت ساعت طول کشید و در این مدت ناسا عملکرد این باتری‌ها را آزمایش و آنالیز کرد. این باتری‌ها تنها تا ۳۵ درصد سطح ماکسیمم شارژ شدند تا سلامت آن‌ها حفظ شود.

«تیم کانهام» مدیر برنامه بالگرد مریخ در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا واقع در جنوب کالیفرنیا، روشن کردن این بالگرد را نقطه عطف بزرگی اعلام کرد و گفت: این اولین فرصت ما برای روشن کردن بالگرد نبوغ از زمان ارسال آن به مریخ در روز ۳۰ ژوئیه بود. چناچه همه چیز طبق برنامه پیش رود همین فعالیت را هر دو هفته یک بار انجام می‌دهیم تا وضعیت قابل قبول شارژ، حفظ شود.

قرار است کاوشگر پشتکار روز ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ بر سطح مریخ فرود آید. بالگرد نبوع مدتی بعد از فرود کاوشگر پشتکار از آن جدا می‌شود و بر سطح این سیاره سرخ فرود می‌آید و چند پرواز آزمایشی انجام می‌دهد. بالگرد نبوغ پس از استقرار بر سطح مریخ باتری‌های خود را از طریق پنل‌های خورشیدی خود شارژ خواهد کرد.

درصورتی که پرواز‌های آزمایشی بالگرد نبوغ طبق برنامه پیش روند، این بالگرد ثابت می‌کند که انجام پرواز رباتیک بر سطح مریخ امکان پذیر است و زمینه را برای اکتشافات گسترده هوایی در ماموریت‌های آتی فراهم می‌سازد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، ناسا ، بالگرد ، مریخ
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: