* عربستان دیگر کاری به اوپک ندارد
کد خبر : ۱۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶ -08 May 2016
نشریه الوطن چاپ الجزایر اعلام کرد عربستان بیشتر از اوپک به نفت شیل آمریکا و کانادا و تولید روسیه توجه می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه الوطن الجزایر نوشت: عربستان دیگر کاری به سازمان کشورهای صادر کننده نفت "اوپک" ندارد و بیشتر به تولید روسیه و نفت شیل آمریکا و کانادا توجه دارد. 

پایگاه اینترنتی این نشریه فرانسوی زبان نوشت: اختلافات اعضای اوپک که درباره طرح تثبیت میزان تولید نفت به مدت 15 سال به توافق نرسیدند، هنوز ادامه دارد.

تنشها بین ایران و عربستان سعودی در نشست روز دوشنبه اوپک در وین که در باره راهبرد طولانی مدت این سازمان بود، باز هم ادامه یافت. رویترز دیروز به نقل از یکی از نمایندگان اوپک گزارش داد:« اوپک مرده است». 

اختلاف نظرهای این دو رقیب بزرگ خاورمیانه، یک بار دیگر، در نشست روز دوشنبه وین بروز کرد. به اعتقاد حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک، فلسفه وجودی اوپک، مهار بازارها است و به همین علت «مدیریت موثر تولید» باید یکی از اولویت های طولانی مدت این سازمان باشد.اما محمد الماضی، همتای عربستانی او، چنین اعتقادی ندارد و به گفته برخی منابع نزدیک به این مذاکرات او معتقد است «اوپک باید توجه داشته باشد که تغییری ساختاری در بازار صورت گرفته است. مثلا این بازار اکنون رقابتی تر است تا انحصاری.

نماینده عربستان همچنین اعلام کرده است:" بازار از سال 2010 تا 2014 که قیمت ها بالا بود، دچار تحول شده و چالش فعلی اوپک و همچنین تولید کنندگان غیر اوپک، تطبیق خود با تحولات اخیر است".

عربستان سعودی، اولین صادر کننده نفت جهان، مدتهای طولانی با هماهنگ کردن افزایش یا کاهش تولید اوپک از قیمت هدف دفاع می کرد و چشم خود را به روی تفاوتهای احتمالی اعضا بسته بود. ریاض سعی دارد این دیدگاه را حفظ کند اما بازار نفت در 5 سال اخیر تغییر کرده است.   

افزایش تولید نفت شیل (شیست) در آمریکا و کانادا و سهم فزاینده عرضه نفت روسیه که عضو اوپک نیست،این نظر را القا می کند که نفت دیگر یک منبع انرژی کمیاب نیست.

در شرایط فعلی که قیمت ها سقوط کرده است، عربستان سعودی محتاطانه تر می اندیشد و به فکر سهمش در بازار است. این کشور ترجیح می دهد هم اکنون، و با همین قیمت پایین، نفت بفروشد تا در آینده نفت را با قیمت پایین تر بفروشد چرا که تقاضای بازار بیشتر از میزانی که بود، نخواهد شد. عربستان  مجبور است با مشکلات داخلی هم مقابله کند مشکلاتی مثل کسری بودجه که سال گذشته به 15 درصد تولید ناخالص داخلی رسید.

برخی رقبا در اوپک هم چنین دیدگاهی دارند. منبعی در اوپک و خارج از کشورهای حوزه خلیج(فارس) خاطر نشان کرد«عربستان سعودی دیگر کاری با اوپک ندارد، درحال حاضر توجه این کشور به روسیه، نفت شیل آمریکا و ماسه های نفتی کانادا است.»

برچسب ها: اوپک ، عربستان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: