* گرامی مقدم: اصلاح طلبان نباید دوباره از کسی حمایت کنند که به آنان ضربه بزند/ مطهری از اصلاح طلبان پیشگام‌تر است/ واقعیت این است که همه چیز دست ما نیست
کد خبر : ۱۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷ -11 August 2020

به گزارش «آزادی»، هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، اختلاف نظر اصلاح طلبان هم جدی‌تر می‌شود. گروهی همچون کارگزارن بر طبل ائتلاف و ایستادن پشت امثال لاریجانی و مطهری می‌کوبند و برخی دیگر همچون اتحاد ملتی‌ها اصرار دارند که باید پای نامزد تمام اصلاح طلبان و به اصطلاح خالص ایستاد. شاهد این مدعا اظهارات اخیر علی شکوری راد است. دبیرکل حزب اتحاد ملت می‌گوید «ما از حضور کاندیداهای حزبی استقبال می‌کنیم ... اما اگر بخواهند سراغ لاریجانی بروند اگر بعضی‌ها بخواهند از کاندیدای نیابتی استفاده کنند به خودشان ربط دارد، اما در مجموع اصلاح طلبان از کاندیدای نیابتی عبور کرده‌اند.»


بر این اساس، به نظر می‌رسد که لاریجانی آن فردی نباشد که اصلاح طلبان بتواند روی آن به اجماع برسند. شاهد این مدعا نیز اظهارات اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی است. او در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: «نکته مورد اشاره آقای شکوری راد درست است. او بر اساس تصمیم گذشته شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان که اکثریت احزاب در آن حضور داشته و به استفاده از نامزد اصلاح طلب میل داشتند، این مطلب را می‌گوید و در واقع این سخن یک نطق جمعی و دموکراتیک دارد که احزاب به آن رسیده‌اند».


وی افزود: «مساله اما اینجا است که بر اساس واقعیات صحنه انتخابات در ایران، همه چیز در اختیار اصلاح‌طلبان نیست. من از فردی اسم نمی‌برم اما اگر قرار به انتخاب نامزد غیر اصلاح طلب و حتی فراجناحی باشد، باید فردی انتخاب شود که به اصلاح طلبان آسیب نزند. به هرحال اصلاح طلبان تجربه دولت آقای روحانی و حمایت همه‌جانبه از او را دارند و دیدند که برخی اطرفیان او چطور به اصلاح طلبان رودست زده، خیانت کرده و به عبارت عامیانه دبه درآوردند. تاریخ ثبت کرد که تیم آقای روحانی و دولت او اصلاح طلبان را به کار نگرفت و این پشت پا زدن به مردمی بود که آمدند و از او حمایت کردند. قطعا اگر اصلاح طلبان نبودند، روحانی رای نمی آورد اما تیم دفتر او بارها رسما این حقیقت آشکار را رد کردند و رو به روی ملت و رای دهنگان ایستادند. به همین دلیل اصلاح طلبان به این تصمیم رسید که از یک نامزد اصلاح طلب حمایت کند تا اگر رای آورد یا نیاود، هزینه حمایت از وی سنگنین نباشد».


گرامی مقدم درباره علی مطهری و احتمال حمایت اصلاح طلبان از وی نیز گفت: « من آقای مطهری را یک اصلاح طلب می‌دانم و به خاطر عملکرد او، وی را یک چهره فراتر از جریان‌های سیاسی می‌شناسم. او در بسیاری از مواقع و در زمینه‌های آزادی‌های سیاسی پیشگام تر از اصلاح طلبان بوده است. او در مجلس یکی از نمایندگانی بود که به طور جدی مساله برداشتن حصر و آزادی زندانیان سیاسی را پیگیری کردند، این درحالی است که ما در مجلس نمایندگان دیگری هم داشتیم. حداقل زمانی که بنده خودم در زندان بودم، شاهد بودم که آقای مطهری به جد پیگیری کردند تا زندانیان سیاسی آزاد شوند. این‌ها فراموش نشدنی است و سبب می‌شود که بتوان آقای مطهری را در جبهه اصلاحات دید. البته او در حوزه‌های دیگر مثل حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی بیشتر به اصلولگرایان نزدیک است. البته اصولگرایانی که اعتقاداتش این است و دنبال فرصت طلبی از دین نیست. این همه به خودی خود قابل تحسین است که یک عنصر سیاسی پای اعتقاد خود ایستد.»


این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: « در مجموع می‌توان گفت که ما با هویت اصلاح طلبی وارد انتخابات 1400 می‌شویم اما جلوتر که برویم روشن می‌شود که باید دقیقا چه کرد. مبنای فعالیت ما اما همانطور که آقای شکوری راد گفتند، هویت اصلاح طلبی است».


وی در پاسخ به این سوال که اختلاف نظر اصلاح طلبان درباره تاکید بر هویت اصلاح طلبی یا استفاده از کاندیدای ائتلافی چقدر می‌تواند چالش ساز باشد؟ گفت: «از آنجایی که همه‌چیز در اختیار ما نیست، باید دید که شورای نگهبان چه رفتاری دارد. اگر این شورا همه نامزدهای مورد وثوق اصلاح طلبان را رد کند و اندک قلیلی بمانند، می‌توان گفت که این چالش و اختلاف نظر قابل صرف نظر کردن است. اما اگر شورای نگهبان تعداد زیادی از اصلاح طلبان را تایید صلاحیت کند، اصلاح طلبان باید در قاعده‌ای به اجماع برسند و از طریق آن به یک نامزد برسند.»


گرامی مقدم تاکید کرد: « با توجه به تجربه چند ساله اصلاح طلبان به نظر می‌رسد که با سختی و دشواری راه مواجه هستیم اما نهایتا با حضور بزرگان اصلاح طلب و .. این‌ها همه قابل حل است».

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: