* نزدیکی ایران و چین، سیاست‌های ترامپ را به چالش کشیده است
پ
کد خبر : ۱۹۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ -27 July 2020
نشریه هاندلز بلات آلمان نوشت؛ سیاست‌های تحریمی ایالات متحده آمریکا علیه کشور‌هایی مانند ایران و چین آن‌ها را به هم نزدیکتر کرده است بطوریکه این رویکرد دونالد ترامپ، جایگاه جهانی کاخ سفید را به چالش کشیده است.
به گزارش«آزادی» ، این نشریه نوشته است، نزدیکی این دو کشور به یکدیگر پیامد تلاش‌های آمریکا در اعمال فشار و تحریم‌های مکرر علیه آن‌ها بوده است.

بر این اساس فشار تحریم‌های فزاینده آمریکا پیامد‌های ناخواسته زیادی به همراه آورده است؛ ایران و چین که از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» مورد شدیدترین حملات و فشار‌های آمریکا قرار گرفته اند، در حال نزدیک شدن بیشتر به یکدیگر هستند.

به نوشته هاندلز بلات چینی‌ها می‌خواهند طی ۲۵ سال آینده صد‌ها میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کنند که این البته به واحد پولی غیر از دلار خواهد بود و این مسئله به رواج ارز‌های دیگر در بین کشور‌های این منطقه می‌انجامد.

تحلیلگران مسائل بین‌المللی یکی از عوامل همگرایی راهبردی ایران و چین را سیاست‌های «دونالد ترامپ» می‌دانند. از این منظر، ساختار تحریم‌ها به عنوان مهمترین ابزار سیاست خارجی کاخ سفید، جایگاه جهانی کاخ سفید را به چالش می‌کشد.

طی دو سال اخیر فشار واشنگتن بر ایران و چین به شدت افزایش یافته است. خروج ایالات متحده از توافق برجام، اجرای رویکرد فشارحداکثری و برقراری بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران باعث شد تا جهان شاهد اوج گیری دشمنی واشنگتن با تهران باشد.

«برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین» از مدت‌ها قبل مورد توجه قرار گرفته بود؛ این موضوع در سفر سال ۲۰۱۶ «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به تهران هم مورد تاکید قرار گرفت، اما در عمل تحولات دو سال اخیر به شدت در تسریع فرایند‌ها تاثیرگذار بود.

گذشته از همه نکات مثبت و منفی که در مورد برنامه همکاری راهبردی و بلندمدت میان ایران و چین بیان می‌شود، نقش سیاست‌های آمریکا در علاقه‌مند شدن تهران و پکن در حرکت به این سمت و انگیزه‌های درونی دو کشور نیز با اهمیت است.

بسیاری از تحلیلگران حتی در کشور‌های غربی به ویژه ایالات متحده سیاست‌های خصمانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده علیه ایران و چین را از مهمترین دلایل برای قاطعیت دو کشور در ادامه این مسیر می‌دانند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، ایران ، چین ، آمریکا ، سیاست ، ترامپ
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: