* اظهارات هیجانی کار دست ما می‌دهند/ این‌ها اصلا نمی‌دانند NPT چیست و این حرف‌ها را می‌زنند/ سیاست نظام خروج از NPT نیست/ خروج از NPT ما را به ذیل فصل هفتم برمی‌گرداند/ هسته‌ای شدن خواب و خیال عده‌ای ناآگاه است
کد خبر : ۱۸۹۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰ -20 July 2020

به گزارش آزادی، مجلس یازهم از راه نرسیده به حوزه سیاست خارجی ورود کرده و بعد از مخالفت سرسختانه خود با مذاکره، ساز خروج از NPT را می‌زند. علی علیزاده، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که «دولت باید اجرای پروتکل را متوقف کند و اجرای دوباره آن را مشروط به شرایط جدیدی کند و نمی‌شود هم چوپ را بخوریم و هم منافعی نداشته باشیم.» به گفته او شاید این تصمیم عواقبی داشته باشد اما وضعیت از این بدتر نخواهد شد!


مجلس یازدهم در حالی طرح الزام دولت به تعلیق اجرای پروتکل الحاقی را دنبال می‌کند که به گفته کارشناسان این تصمیم عواقبی سنگینی برای ایران خواهد داشت.


علی بیگدلی، کارشناس مسائل روابط بین‌المللی در گفت‌وگویی با «آزادی» به این رویکرد مجلس واکنش نشان داد و گفت: «این‌ها یا نمی‌دانند که با خروج از NPT چه اتفاقاتی می‌افتد و یا منافع ملی را در نظر ندارند. این اظهار نظرهای عاطفی و هیجانی قطعا کار دست ما می‌دهد. به این راحتی نیست که ایران از NPT خارج شود.»


وی افزود: «خروج از NPT پرونده ما را به شورای امنیت می‌برد و ما در وضعیتی مشابه کره شمالی قرار می‌گیریم. یعنی از چهار طریق – شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کاخ سفید و کنگره آمریکا – تحریم می‌شویم و دیگر هیچ کشوری اجازه معامله با ما را نخواهد داشت و اقتصاد ایران از وضعیت موجود هم قفل‌تر می‌شود و مردم بیشتر در تنگنا قرار می‌گیرند».


بیگدلی ادامه داد: «نمی‌دانم چرا به این راحتی بحث خروج از NPT را مطرح می‌کنند اما پای این می‌گذارم که اصلا نمی‌دانند NPT چیست و خروج از آن چه عواقبی دارد.»


وی در پاسخ به اینکه مجلس چقدر در اتخاذ چنین تصمیمی اثرگذار است، گفت: « قطعا این اتفاق نخواهد افتاد و سازمان انرژی اتمی که مسئولیت مدیریت این حوزه را دارد، دست به این کار نخواهد زد. مجلس به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد زیرا تخصص این کار را ندارد و سیاست‌های کلی نظام را هم رهبری تعیین می‌کنند. بر این اساس اگر قرار بر این کار باشد فرایند اتخاذ تصمیم این است که سازمان انرژی اتمی به رئیس جمهور گزارش دهد و رئیس جمهور در صورت موافقت به رهبری اعلام می‌کند. رهبری هم یا مساله را تایید کرده و یا به مجلس می‌فرستند».


این کارشناس مسائل بین‌المللی با تاکید بر اینکه « خروج از NPT یک تصمیم بسیار بسیار اشتباه است» گفت: « این یک اقدام تلافی‌جویانه نیست. ضمن اینکه برخی هدفشان از طرح این موضوع آن است که با خروج از NPT دیگر تعهدات به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نداشته باشیم و بتوانیم به سوی غنی‌سازی برویم . درحالی که امکان ندارد دنیا اجازه این کار را به ما بدهد. یعنی از یک سو پرونده ما به شورای امنیت می‌رود و بعد هم ذیل فصل هفتم منشور قرار گرفته و ما را یک کشور یاغی می‌شناسند. از سوی دیگر کشورهایی که مثل اسرائیل یا آمریکا به هیچ وجه امکان هسته‌ای شدن را به ایران نمی‌دهند و این خواب و خیال افراد ناآگاه است».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: