* نابه‌سامانی‌های اقتصادی حلقه خودکشی‌ها را گسترده‌تر کرده است / از نظر اجتماعی به مرز هشدار رسیده‌ایم / خود را به ندیدن زدن مشکلات را حل نمی‌کند
پ
کد خبر : ۱۸۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ -14 June 2020

به گزارش «آزادی»، وضعیت اقتصاد و تنگناهای حاصل آن به قدری مردم را تحت تاثیر قرار داده که برخی دیگر تاب تحمل آن را ندارند. مثلا آن کارگری که سر چاه نفت خودش را کشت یا آن کودک زباله گرد در کرمانشاه و آن کارمند شرکت هواپیمایی. همه این‌ها یعنی وقت آن رسیده که با نگاهی جدی‌تر به مسائل، مشکلات را جدی بگیریم و بدانیم که ادامه رویه موجود می‌تواند مشکلات بیشتری را در جامعه رقم بزند. برخی از کارشناسان امر در حوزه اجتماعی وضعیت موجود را نوعی بحران تلقی کرده و نسبت به بی‌توجهی به آن هشدارهای جدی می‌دهند.


پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم که جامعه شناس هم است، یکی از همین کارشناسان است. او در گفت‌وگو با «آزادی» این خودکشی‌های اخیر را نوعی هشدار اجتماعی تلقی کرد و گفت: « این یک مساله جدی است که از یک نوجوان گرفته تا یک جوان کارگر که حتی بیکار هم نبوده اما به خاطر چندین ماه حقوق نگرفتن دچار فقر شده است، خودکشی می‌کنند و باید به صورت جدی به آن توجه کرد».


وی افزود: «دورکیم که یکی از واضعان علم جامعه شناختی است است به این مقوله پرداخته و معتقد است که پدیده‌های روانشناختی مثل خودکشی می‌تواند علاوه بر عوامل روانشناختی، عوامل جامعه شناختی هم داشته باشد. او در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که مسائل جامعه می‌تواند عوامل روانشناختی را تقویت و پررنگ کند. نکته دیگری که دورکیم در کتاب خود می‌گوید این است که میزان خودکشی یا هر اتفاق دیگری تا یک اندازه نرم طبیعی به حساب می‌آید. این مسائل در هر جامعه‌ای رخ می‌دهد اما اگر از یک میزانی بالاتر برود، نگران‌کننده خواهد بود و این هشدار را می‌دهد که عوامل اجتماعی در وقوع آن نقش تعیین کننده دارند».


سلحشوری با اشاره به مطرح بودن مسائل اقتصادی، سیاسی و ... در بستر اجتماعی، گفت: « می‌توان گفت که همه این مسائل بر مسائل اجتماعی موثر است. از آنجایی که اقتصاد از نظر بسیاری صاحب نظران که اتفاقا تعدادشان هم کم نیست ، زیربنا بوده و یک امر مهم است، می‌تواند نقش مهمی در زندگی یک فرد داشته باشد.»


وی با تاکید بر اینکه « نابه‌سامانی‌های موجود در جامعه، حلقه خودکشی‌ها را گسترده تر کرده است» گفت: « ما قبلا کمتر شنیده بودیم که نوجوان یا کودک به خاطر فقر خودکشی کند یا پدری به فرزندان خود سم دهد و خانوادگی ازنداری خودکشی کنند. یا همین مورد اخیر که یک اقدام سمبلیک هم بود. برخی وقایع با خود نشانه‌هایی دارد مثلا او رفته و سر چاه نفت خودکشی کرده که بگوید من در مملکتی که نفت زیرپایش است، از فقر خودم را می‌کشد و این‌ها پیام‌های دردناکی به همراه دارد».


این نماینده پیشین مجلس در ادامه گفت: « در کنار خودکشی‌ها باید به مسائل دیگر مثل وضعیت کولبران، بیکاری‌های متعدد و ... را نیز مورد توجه قرار داد. الان مسائل اقتصادی شرکت‌ها ناچار به تعدیل نیرو کرده و این یعنی بیکاری بسیاری از مردم. این وضعیت نا‌به‌سامان اقتصادی وسردرگمی که در اقتصاد کشور توسط متولیان امر دیده می‌شود، این را به ذهن می‌رساند که واقعا نمی‌دانندچه باید کرد و چه طور باید منابع را تامین کرد. همین هم وضعیت اقتصادی کشور را مرز هشدار رسانه است».


سلحشوی تاکید کرد: «نباید از این مسائل ساده عبور کرد. متاسفانه برخی از مسئولین ما ترجیح می‌دهند که چشمان خود را بسته و اتفاقات ناگواری که داخل کشور رخ می‌دهد را نبینند. این ندیدن‌ها سبب می‌شود که یک ضربه سهمگین بر ما فرود آید. مثل همین کرونا که یک باره سرمان خراب شد و اول نمی‌دانستیم چطور باید با آن مقابله کنیم. الان در حال رسیدن به یک مرز بحران هستیم و شاید هم رسیده باشیم. البته من چون اقتصاددان نیستم نمی‌توانم در این باره نظر دقیقی ارائه کنم اما تاکید من بر این است که از نظر اجتماعی به وضعیت هشدار رسیده‌ایم».


وی در پایان خاطر نشان کرد: « این را نیز در نظر داشته باشید که برخی مسائل روانشناختی می‌تواند به اپیدمی تبدیل شود. در ژاپن دیده‌اید که خودکشی به نوعی واگیردار است. یعنی وقتی در جامعه مدام شاهد آن باشیم، افراد بیشتری به سوی آن گرایش پیدا می‌کنند و اگر این هشدارهای را جدی نگیریم به یک معضل جدی تبدیل می‌شود. من نمی‌دانم که چطور و تا کی می‌توان این مشکلات را حل کرد امامردم خسته و ناتوان شده‌اند».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: