* مجلسی: تبادل زندانی ارزش سیاسی بیشتر از آزادی دو انسان ندارد/ ترامپ سودی نبرد، زیرا مردم آمریکا اصلا به روابط خارجی توجهی ندارند
کد خبر : ۱۸۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰ -07 June 2020
تبادل زندانی میان ایران و آمریکا در روز‌های گذشته بسیار سر و صدا به پا کرد. خاصه به این جهت که ایران در ابتدا زیر بار نمی‌رفت و نمی‌پذیرفت که دیدار و مذاکره‌ای انجام شده باشد. بعد از اینکه سویس نقش خود را در این بین پذیرفت و سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز انجام دیداری – البته چند ماه قبل – را تایید کرد، اما وضع فرق کرد و این سوال ایجاد شد که آیا این مذاکره می‌تواند مقدمه مذاکره در باب موضوعات اساسی‌تر باشد. برخلاف ترامپ و بریان هوک و دیگر آمریکایی‌هایی همفکر او مقامات ایرانی برموضوع خود یعنی بسته بودن باب مذاکره ایستاده‌اند. به همین جهت سوال دومی به ذهن‌ها رسید و دیدیم که برخی رسانه‌ها پرسیدند اگر این مذاکره و تبادل زندانی برای ایران منفعت سیاسی ویژه‌ای ندارد چرا باید به ترامپ فرصتی می‌دادیم تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نوعی خودنمایی کند؟

برخی از کارشناسان و تحلیلگران مسائل بین الملل، اما این سوال را نادرست دانسته و معتقدند که تبادل زندانی انجام شده برای ترامپ نیز سود چندانی ندارد. برای مثال فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین در گفتگو با «آزادی» گفت: «در ایران برخی ایراد می‌گیرند و می‌گویند که انجام این تبادل در شرایطی که ترامپ به حمایت مردم نیاز دارد به او فرصت می‌دهد که در آستانه انتخابات یک پیروزی به دست آورد و این مساله را به حساب خود گذارد، اما مساله اینجا است که برای مردم آمریکا که اساسا به روابط خارجی اهمیت چندانی نمی‌دهند، این موضوع آنقد مهم نیست که در انتخاب شدن یا نشدن ترامپ تاثیر داشته باشد».

وی افزود: «ما نمی‌دانستیم که این آقا برای چه دستگیر شده و محاکمه او به چه صورت بوده است و چه دفاعیاتی کرده است. الان یک مرتبه معلوم شد که یک شاکی خصوصی هم بوده و خسارات خود را گرفته است. محافل خارجی، اما به نوعی بیان می‌کنند که انگار نوعی مساله پرستویی درکار بوده تا یک نفر به دام افتد و شرایط مبادله برای نجات یک ایرانی ایجاد شود. به هر حال موضوع هر چه بوده است، بالاخره دو انسان با هم مبادله و آزاد شدند و این موضوع بیش از این خاصیتی ندارد، زیرا نه دشمنی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا اصلاح پذیر است و نه محدودیت‌هایی که آمریکا به دلیل همین دشمنی وضع کرده است، پایان پذیر است. شاید قدری از سطح خصومت‌ها که الان رنگ و بوی دشنام و شخصی دارد و آقای وزیر خارجه را هم به جرگه نظامیان پیوند داده، بکاهد».

این دیپلمات پیشین همچنین گفت: «البته اول گفتند که دخالتی در این موضوع نداشته‌اند، اما نتیجه نشان داد که لابد مذاکره‌ای صورت گرفته است. در مذاکره هم اینکه واسطه‌ای در کار باشد و در گوشی انجام شود، فرق ندارد و فقط نشان می‌دهد که چطور م توان همه کار‌ها را طوری انجام داد که به اصول آن هم لطمه نخورد».

وی همچنین تاکید کرد: «این تبادل زندانی برای اولین بار انجام نشده و امسال سه بار این مساله تکرار شده است و باز هم ممکن است که تکرار شود. نباید فکر کرد که این موضوع در انتخابات آمریکا نقشی خواهد داشت. مردم آمریکا اصلا درجریان نیستند. اینکه یک نفر از طریق دوستی اینترنتی به دام می‌افتد و بعد راه میفتد به اینجا می‌آید و به جرم جاسوسی متهم می‌شود و ... چیزی نیست که دیگران از آن عبرت بگیرند و باز هم ممکن است رخ دهد».

مجلسی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است ایران در تبادل زندانی با کشور‌های دیگر مثل فرانسه هم مثل آمریکا به نتیجه برسد؟ گفت: «بله احتمال دارد به شرط اینکه در فرانسه هم چنین درکی باشد که یک شهروند خود را به اصطلاح قربانی غرور‌های فرانسوی نکنند و مثل آمریکایی‌ها مساله را جمع کنند».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: