* یوزها در تب و تاب طعمه، طعمه‌ها در عطش آب و علف
کد خبر : ۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴ -06 May 2016
معاون محیط‌ طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با تایید فقر پوشش گیاهی در بزرگترین ذخیره‌گاه زیستکره ایران از آن به‌عنوان تهدیدی برای جمعیت حیات‌ وحش و بویژه حیات‌وحش علفخوار و گونه‌های نادر و مهم گربه‌سان این زیستگاه مهم نام برد.

بهرامعلی ظاهری در گفت‌وگو با  (ایسنا)  با اشاره به وقوع خشکسالی در مناطق قشلاقی استان سمنان، اظهار کرد: براساس آمار هواشناسی استان میزان بارش‌ها در مناطق قشلاقی استان سمنان و از جمله زیستگاه مهم خارتوران شاهرود، بارش‌ها نسبت به سال گذشته و میانگین درازمدت با افت جدی مواجه بوده است.

وی گفت: با وجود اینکه در فروردین‌ماه شاهد بارش‌های خوبی در بیشتر مناطق کشور و از جمله استان سمنان بودیم اما متاسفانه این بارندگی‌ها به‌علت سیل‌آسا بودن و گذشتن زمان رویش‌ها، عملا تاثیری در پوشش گیاهی مناطق قشلاقی نداشته و از این رو حیات‌وحش علف‌خوار این مناطق با کمبود منابع غذایی مناسب و خوش‌خوراک مواجه هستند.

معاون محیط‌ طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان با بیان اینکه ذخیره‌گاه زیستکره خارتوران شاهرود امسال از پوشش گیاهی ضعیفی برخوردار است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این زیستگاه با فقر علوفه خوش‌خوراک روبرو هستیم و همین تاثیر سویی بر حیات‌وحش منطقه و خصوصا حیات‌وحش علف‌خوار که از شاخص‌ترین گونه‌های جانوری منطقه هستند، گذاشته است.

ظاهری با اشاره به اهمیت حیات‌وحش علف‌خوار، تصریح کرد: از آنجا که حیات‌وحش علف‌خوار در قاعده هرم هستند، پویایی جمعیتی این حیات‌وحش ، به واسطه طعمه بودن نقش مهمی در جمعیت گوشتخواران و خصوصا گربه‌سانان مهمی همچون پلنگ و یوزپلنگ و... دارند.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های پی‌در پی در چند سال اخیر و خصوصا وضعیت بارش‌ها در سال‌زراعی گذشته تاثیر سویی بر جمعیت گونه‌های جانوری علف‌خوار داشته، افزود: متاسفانه این وضعیت تاثیرات منفی بر زاد و ولد حیات‌وحش علف‌خوار منطقه داشته و لذا پیش‌بینی می‌شود امسال با کاهش زاد و ولد در بین حیات‌وحش و خصوصا علف‌خوارها روبرو باشیم که این روند تاثیر مستقیمی بر زاد و ولد و زیست گونه‌های جانوری گوشت‌خوار و از جمله پلنگ و یوزپلنگ‌آسیایی که از مهمترین گونه‌های جانوری در خطر کشور هستند، خواهد داشت.

برچسب ها: حیات وحش
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: